Gå til innhold
  • Bli medlem

(Primus og kokesystem) - Optimus Nova+


Rolf_E

Anbefalte innlegg

Har nå hatt en Optimus Nova+ som har vært med på en rekke turer i ett par sesonger. Er jo ikke den billigste primusen med en pris på nærmere 2000kr på Oslo Sportslager, men XXL har hatt den inne før de også. OutNorth har den vistnok til 1200kr

Den varmer ting raskt og hadde før jeg anskaffet meg denne brukt Primus av typen forsvaret benytter seg av. Så var jo ikke store tilvenningen siden det meste er likt, men at dette er en mer kompakt enhet som tar lite plass i sekken. Den har ett etui i solid stoff som har plass til brenneren og det ustyret som følger med den. Selv så har jeg klart å miste vindskjoldet en eller annen plass, men har ikke hatt problemer for det når det kommer til vind.

Når det kommer til drivstoff så har jeg prøvd den med det meste for å si det ganske enkelt. Renset bensin var noe av det første jeg prøvde på den, brant bra, lett å forvarme med siden antenningstemp. er lav og det skal ikke mye til. Etter det så har jeg prøvd meg frem med forskjellige drivstofftyper som jeg kan komme over for å se hva den funker og ikke funker så bra med. Kan ramse opp hva jeg har benyttet meg av:

1. Renset bensin (dyrt og funker bra)

2. Tennvæske (tilnærmet parafin, gir bra med varme og kommer på en flaske som gjør påfylling lett)

3. Bensin og dieselblanding fra Dieselbil som var feiltanka (fikk det gratis fra verksted). Dette var ett ganske bra drivstoff. Og ga samtidig bra med varme, men lukta for å si det enkelt "litt" funky.

4. Parafin/diesel miks. Den jeg bruker mest siden jeg føler den funker best for min del og ikke lukter noe spesielt heller samt lett antennelig. Gir godt med varme og energi.

Jeg har sålangt brukt min ganske mye sommeren 2012. Aldri tatt service på den annet enn lett rengjøring og brukt trykket fra drivstofftank til å blåse rein dyser etter bruk samt bruk av magnetverktøyet. Så ganske enkel når det kommer til vedlikehold og har enda ikke tatt en storservice da jeg ikke har opplevd lekkasjer eller andre problemer.

Eneste som kan være lurt er å skru opp dysa før den blir kald. Kan være "litt" hard å åpne vis det ikke er er gjort og den blir kald. Litt fomlete at man bruker drivstoffslangen til å regulere den og krever da litt tilvenning, men det gjør at man samtidig har trygg avstand til brenner. Den andre utgave Nova har en litt annen regulering som kan være lettere å manøvrere.

Jeg personlig kommer til å fortsette å ta med meg denne på turer siden jeg er meget godt fornøyd med hvordan den presterer og samtidig hvor allsidig den er når det kommer til drivstoff.

Click here to view the article

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er klar over det, men den inneholder 2 takts olje ;). Parafin og diesel brenner renere vil jeg tro også funker det meget bra. Men er jo artig å se hvor allsidig en slik primus er. Har jo brukt den på ren parafin også. Synes det var noe mer effekt på parafin/diesel blandinga jeg bruker nå. Bensin synes jeg er litt eksplosivt på sin måte og føler det går mer drivstoff da også. Er i allefall sikkert at den er fleksibel når det kommer til drivstoff og det meste går. Noen blandinger vil muligens sote den til eller kunne tette den til ved urenheter i drivstoff. Er ett filter i den man kobler på drivstofflasken så blir filtrert der også.

Pleier som regel å holde med rundt 0,5l på 2-3 dager med fiske og vannkoking. Noe mer vis man steker fisk og flere som bruker den. Men lar som regel det være meg som tenner den opp når jeg har med folk på tur. Greit å vite at man ikke roter til ting når man skal fyre den opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har heller ikke hatt problemer med det drivstoffet og er nøye ved bruk og søler ikke. Forvarmer skikkelig og bruker brenner ute i friluft. Ikke hatt problemer med primusen heller og som nevnt blåst rein dyser etter bruk med trykk fra drivstofflasken. Noen anbefaller bruk av renset bensin og noen anbefaller annet drivstoff. En ting er sikkert og det er at den er fleksibel når det kommer til drivstoff og er man nøye ved påfylling og tar enkel rengjøring så har jeg ikke opplevd problemer på turer.

Den for motorsag som jeg tenkte på inneholder smøring og er da 2 takt. Fort gjort å bli surette på de forskjellige variantene. Oppnår bra varme og ser heller ingen problemer med soting. Og fritidsparafinen man finner på felleskjøpet er ganske ren. Miljøbensinen du snakker om er som du sier uten olje og er rensa bensin for klippere og andre motorer med eget oljesystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei dere,

Jeg har nå gått til anskaffelse av min første multifuelbrenner, en Optimus Nova +. Tenkte å teste ut miljøbensin i første omgang. Noen som har tips til hvor man kan kjøpe det i Oslo?

Statoilstasjoner pleier noen ganger å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

Jeg har nå gått til anskaffelse av min første multifuelbrenner, en Optimus Nova +. Tenkte å teste ut miljøbensin i første omgang. Noen som har tips til hvor man kan kjøpe det i Oslo?

Statoil er en mulighet, det samme er XXL som har det på flasker. Byggvarehandler som omhandler maskiner og utstyr har det garantert. Så sjekk opp om du har noen av den sorten ved deg også. Prisene varierer nok også noe.

Tok selv å demonterte min Nova+ nå i jaunar. Aldri foretatt service på den før nå. Ikke noe bøss eller fremmedpartikler i brenner eller problemer. Alle pakninger var i god stand og også rensenålen var fortsatt fin. Tok likevel når jeg først hadde den helt fra hverandre å byttet ut alle deler samt drivstoffilteret som er i pumpens drivstoffslange. Byttet også ut pumpelæret og smørte opp det nye skikkelig. Og jeg må si en ting er at den er veldig ukomplisert å ta service på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

Jeg har nå gått til anskaffelse av min første multifuelbrenner, en Optimus Nova +. Tenkte å teste ut miljøbensin i første omgang. Noen som har tips til hvor man kan kjøpe det i Oslo?

Hei. Felleskjøpet fører samme type 4-takts miljøbensin som Statoil, bare mye billigere. Det du får kjøpt på sportsbutikkene er heptan, veldig overpriset og ikke nødvendig for normalt uteliv i Norge...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... eneste som er negativt er at det ikke er felleskjøpet i Oslo, men er det i Akershus så da må han ta turen ut av byen. Maskinforetninger skal derimot også å ha det. Sett Maxbo, Bauhaus og andre steder som har noe med motor ha slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... eneste som er negativt er at det ikke er felleskjøpet i Oslo, men er det i Akershus så da må han ta turen ut av byen. Maskinforetninger skal derimot også å ha det. Sett Maxbo, Bauhaus og andre steder som har noe med motor ha slikt.

Beklager, er ikke så kjent i utkant-Norge :-P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Jet-A1 flybensin på mine brennere (som egentlig er en form for renset parafin) . Kun fordi jeg har det tilgjengelig, og at det fungerer helt fint. :-)

Skulle jeg gått ut og kjøpt drivstoff til brennerne, så hadde jeg ikke vært veldig opptatt av om det hadde kostet 15 eller 30 kroner literen, bare jeg hadde visst at det funket bra. Da ville jeg heller vært opptatt å spare 2 øre på bensin til bilen, for det hadde monnet langt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ser den ;). Jeg har nå fritidsparafin med en dært diesel oppi seg som jeg ikke har problemer med. Jeg tok å forvarma med den og tente opp primusen etter vinterservicen og det var ikke mye sot på den og den brant rent. Tok ikke å kokte noe på den da det kun var en sjekk om den fungerte slik den skulle. Rep. sats fikk jeg billig fra USA så blir nok å bestille ekstra av den. Kjekt å ha med på turer i tilfelle noe skjer. Ellers så har jeg bestilt meg stormlighteren til Primus nå. Så blir å få testa den når den dukker opp. Fyrstikker er fint det, men en god lighter kan være lurt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

Jeg har nå gått til anskaffelse av min første multifuelbrenner, en Optimus Nova +. Tenkte å teste ut miljøbensin i første omgang. Noen som har tips til hvor man kan kjøpe det i Oslo?

Jula, finnes vell helt sikkert i Oslo, der har dem 4-takt til en hyggelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.