Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiskesesongen 2013


Furunes

Anbefalte innlegg

Godt nyttår, alle sammen.

Årsskiftet ble denne gangen feiret med noen dager på hytta og i den forbindelse benyttet jeg anledningen til å prøve fiskelykken. Isen er ca 40 cm tykk og dybden under isen er 1-2 meter. Brukte maggot som agn. Temperaturen varierte mellom 0 og -8 grader. I løpet av et par dager ble det til sammen 6 ørreter på de 4 brukene som ble sjekket med noen timers mellomrom. Den største ørreten var på knappe 3 hekto, hvilket er normalt for denne innsjøen. Fangsten holdt akkurat til en middag for to.

Det er med andre ord ingen grunn til å la være å fiske på isen bare fordi det er tidlig i sesongen. Skitt fiske, folkens. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiltredes! Isfiskesesongen er i gang straks isen bærer. Hadde min første tur på isen i midten av desember. Berga inn en ørret på 0,5 og mista en som antagelig var litt større. Med en to måneders lang barfrostperiode har det i Troms vært perfekte tilfrysingsforhold på vannene. Sola har snudd, været er fortsatt omtrent like stabilt som det har vært. Ser fram til neste tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så bildene dine fra den turen. Så fint ut.

Vi har hatt lignende forhold i Trøndelag også på førjulsvinteren. Etpar måneder med 10-15 minusgrader og nesten ikke snø.

Første nyttårsdag var det mildvær og solgløtt så det fristet å ta med seg en boks julebrygg og sitte nede på isen en stund. Men det får jeg ha til gode til senere på vinteren. Har dessuten planer om å prøve lykken i noen større vann litt lenger unna hytta. Det gledes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Dette er fra Ringvassøya utenfor Tromsø. Diger øy med utallige vann. Ett av mine favorittområder for fiske, sommer som vinter, relativt bynært. Det er bare å velge og vrake, bestanden av velfødd ørret med fin K-faktor er god i de aller fleste vann jeg har erfaring fra. Mange vann har marflo, som gir ørreten gode matforhold selv midt på vinteren. Du kan jo ta en titt på denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.