Gå til innhold
  • Bli medlem

Enda en "hvilken sekk skal jeg velge"-tråd


Imp

Anbefalte innlegg

Ser det anbafales sekker i hytt å gevær, så jeg må vel bare hive meg på. Har selv en Bergans Alpinist, 130 liter. Folk prater om 65 liter, og 80 liter. om man ikke skal ha en sekk i hver klasse, er det greit med en stor sekk.Jeg legger alt utover gulvet før jeg pakker, og sorterer ut det unødvendige, så blir det ikke til at man overfyller den som mange kansje mener det fort blir med stor sekk. Ellers har jeg alt i sekken, untatt liggunderlaget. Har i tillegg et sånn ekstralokk som byttes ut med topplokket på langturer, som er en 30 liters småekspedisjonssekk, men den veier litt og er kansje unødvendig vekt i manges øyne... ikke mine. Brodern har hatt sin alpinist i 15 år iallfall, Den har vært brukt mye hvert år, 14dagerstur hvert år og pluss mindre turer, bært gjærstaur i, pappshingel til hyttetak, motorsag til hytte. Den er med andre ord brukt, med stor B, og brukes den dag i dag. Nå skal ikke jeg si at den er the best of the best of the best, for det er selvsagt som med sko, veldig individuelt hva som passer min rygg, og din rygg. Men QSS systemet er ikke dumt, hvis det passer. Startet i sommer med 43 kg på ryggen, og sekken satt som et skudd. Sekken fins i damemodell, som nevnt tidligere, og forskjellig volum. Dyrt? følg med på Komplett Fritid. Har sett de til 2800 flere ganger i fjor. Liker forøvrig det du sier om teltstørrelsen, det er godt å ha litt armslag :) uansett hva valget blir, god tur :)

Slik er det topplokket, men det kan se ut som det kansje ikke er i produksjon lengre

http://komplettfritid.no/product/bergans-escape-ii-30l-dagstursekk-green

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har selv lett etter det topplokket til min Alpinist på 130l. Liker selv å legge ting utover før tur å se over hva jeg har bruk for. Beste pakkemåten det og man får også god oversikt over hva man har før man pakker det ned pluss at man da kan fjerne det man ikke har bruk for. Hadde med ekstra utstyr da jeg hadde med "uerfarne" folk på tur og da fylte jeg opp sekken med en del, men selv da var den behagelig på rygg. Kjøpte meg alpinist sekken tidligere i fjor etter å ha brukt en på 65l som jeg ikke fikk plagt ting oppi. Med alpinist så har jeg kunnet puttet selve teltet jeg hender benytter meg av oppi. I bunndelen pleier jeg å putte overnattingsutstyr som sovepose og slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har selv lett etter det topplokket til min Alpinist på 130l. Liker selv å legge ting utover før tur å se over hva jeg har bruk for. Beste pakkemåten det og man får også god oversikt over hva man har før man pakker det ned pluss at man da kan fjerne det man ikke har bruk for. Hadde med ekstra utstyr da jeg hadde med "uerfarne" folk på tur og da fylte jeg opp sekken med en del, men selv da var den behagelig på rygg. Kjøpte meg alpinist sekken tidligere i fjor etter å ha brukt en på 65l som jeg ikke fikk plagt ting oppi. Med alpinist så har jeg kunnet puttet selve teltet jeg hender benytter meg av oppi. I bunndelen pleier jeg å putte overnattingsutstyr som sovepose og slikt :)

Heisann. Jeg har "topplokket" du etterspør. Litt historie: Bergans lagde etter forespørsel fra Forsvaret en sekk (Alpinist Escape), med muligheter for en escapesekk innfelt i bunnen, eller som en erstatning for topplokket. Jeg har solgt hovedsekken da jeg syntes den var litt for myk i polstringen på skulder-remmene, men jeg har fremdeles toppsekken. Jeg bruker den veldig ofte , så den selger jeg ikke billig. Nypris var 700,-,bud under 1000,- ignoreres...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det anbafales sekker i hytt å gevær, så jeg må vel bare hive meg på. Har selv en Bergans Alpinist, 130 liter. Folk prater om 65 liter, og 80 liter. om man ikke skal ha en sekk i hver klasse, er det greit med en stor sekk.Jeg legger alt utover gulvet før jeg pakker, og sorterer ut det unødvendige, så blir det ikke til at man overfyller den som mange kansje mener det fort blir med stor sekk. Ellers har jeg alt i sekken, untatt liggunderlaget. Har i tillegg et sånn ekstralokk som byttes ut med topplokket på langturer, som er en 30 liters småekspedisjonssekk, men den veier litt og er kansje unødvendig vekt i manges øyne... ikke mine. Brodern har hatt sin alpinist i 15 år iallfall, Den har vært brukt mye hvert år, 14dagerstur hvert år og pluss mindre turer, bært gjærstaur i, pappshingel til hyttetak, motorsag til hytte. Den er med andre ord brukt, med stor B, og brukes den dag i dag. Nå skal ikke jeg si at den er the best of the best of the best, for det er selvsagt som med sko, veldig individuelt hva som passer min rygg, og din rygg. Men QSS systemet er ikke dumt, hvis det passer. Startet i sommer med 43 kg på ryggen, og sekken satt som et skudd. Sekken fins i damemodell, som nevnt tidligere, og forskjellig volum. Dyrt? følg med på Komplett Fritid. Har sett de til 2800 flere ganger i fjor. Liker forøvrig det du sier om teltstørrelsen, det er godt å ha litt armslag :) uansett hva valget blir, god tur :)

Slik er det topplokket, men det kan se ut som det kansje ikke er i produksjon lengre

http://komplettfriti...gstursekk-green

43 kg ja.

Altså, jeg mener at man burde pakke adskillig lettere enn dette hvis man skal på tur. Jeg hadde holdt meg hjemme hvis jeg hadde fått en sekk på 43 kg. Dette hører til ekstremtilfellene, og det er ingen grunn til at trådstarter skal velge en sekk på 130 liter. Helt seriøst mener jeg at dette blir helt feil å anbefale..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Jeg har "topplokket" du etterspør. Litt historie: Bergans lagde etter forespørsel fra Forsvaret en sekk (Alpinist Escape), med muligheter for en escapesekk innfelt i bunnen, eller som en erstatning for topplokket. Jeg har solgt hovedsekken da jeg syntes den var litt for myk i polstringen på skulder-remmene, men jeg har fremdeles toppsekken. Jeg bruker den veldig ofte , så den selger jeg ikke billig. Nypris var 700,-,bud under 1000,- ignoreres...

Ja, da tror jeg nesten at jeg tar det andre ekstrautstyret som eksisterer på markedet. Er jo lommer til å feste på skulderstroppene. Er jo en bra dagstursekk det topploket som du har igjen :).

Jeg har som sagt alpinist på 130l. Kan stroppes inn og gjøres "mindre" slik at den ikke virker slaskete ved mindre last. Jeg har brukt alpinist på langturer i nordmarka hvor jeg har gått gjennom myrlendt terreng og på grusveier i flere timer. Da uten problemer med rygg etterpå :).

Fordelen ved å ha en "romslig" sekk på 100l som jeg anbefaller er at man da får mest mulig oppi sekk å slipper å ting utenpå sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 kg ja.

Altså, jeg mener at man burde pakke adskillig lettere enn dette hvis man skal på tur. Jeg hadde holdt meg hjemme hvis jeg hadde fått en sekk på 43 kg. Dette hører til ekstremtilfellene, og det er ingen grunn til at trådstarter skal velge en sekk på 130 liter. Helt seriøst mener jeg at dette blir helt feil å anbefale..

Du, altså det er ikke "extremt" med en sekk på 43 kg. Alle er ikke bitt av UL-dyret, eller har råd til til å holde det unna! Jeg har 2-3 Børgefjellturer "på nakken", med bør på samme vekt, uten at det på noen måte er "extremt". 2 stenger m/snelle, altfor mange sluker og mat og brensel for 20 dager tipper fort 35 kg., i tillegg kommer brensel for å tørke klær, 100gr. sjokolade i premie for hver leir, osv... Mitt råd til de uerfarne er å ta en tur på en uke., og se hvor mange kg. som måtte til. Ta deretter en uke til, og se mange kg. du sparte osv. Gjør dette noen ganger, og du er klar for en lengre tur.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi sport av her!

For trådsarter "Imp", en kvinne på 160cm, vil 43kg være ekstremt ekstremt.

Ville tippe at en maksvekt på rundt 20kg vil være fornuftig (for en kvinne i sin beste alder). Da blir Bergans alpinist Lady (100L, 4,0kg) overkill.

Hvorfor skal sekken veie 20% av hele børen, når det er helt unødvendig. Det finnes masser av sekker som takler rundt 20kg med en egenvekt på rundt 2,0-2,5kg. Jeg mener 70L bør være en fornuftig størrelse for Imp, da målet er ukesturer, og hun har et relativt stort telt.

Her kommer noen forslag:

Osprey ketrel 68L veier 1,8kg Billig også

http://www.outnorth.no/no-osprey/kestrel-68.php

osprey-kestrel-68.jpg

Osprey Ariel 75L veier 2,2kg Rundt 2000,- ferdig fortolla inn i Norge

http://www.amazon.com/Osprey-Womens-Ariel-Daypack-Salsa/dp/B002N4W0VS/ref=sr_1_12?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1357337124&sr=1-12&keywords=osprey+backpack

osprey-ariel-75-womens-2010.jpg

Gregory Deva 70L veier 2,6kg

Selv bruker jeg Osprey Exos 58L til mine turer på mellom 7-9 dager. Denne veier kun 1,1kg, men takler helt fint vekter opp til 16-17kg.

Når jeg trenger mer plass og bærer opp mot 20kg, bruker jeg Osprey Aether 85L, som er herreversjonen av Osprey Ariel

Inntil for et år siden gikk jeg også med tung sekk på 30kg+ ved turstart. Jeg klarte det, men kan ikke si at jeg nøt turen. Før gikk jeg alltid korteste vei mellom to punkter. Nå tar jeg meg gjerne avstikkere til småvann og topper og andre steder som ser spennende ut. Jeg opplever rett og slett mye mer av fjellet nå!

At lett eller ultralett utstyr skal være så dyrt er forøvrig bare en myte. Jeg solgte mit tunge utstyr, og for pengene jeg satt igjen med kunne jeg kjøpe mesteparten av det lettere utstyret jeg hadde behov for.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er like greit når man først er på fjelltur å spise skikkelig mat og ikke drive med diet da ;)

Hvorfor tror du ikke jeg spiser skikkelig mat? Lavkarbo har for meg ikke vært en diett, men en omlegging av kostholdet.

Jeg har blitt 30 kg lettere og frisk av å spise lavkarbo, så det er ikke noe jeg tar så lett på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nok litt fælen av det når noen anbefaler 130 liters sekk, jeg tror jeg skal se på det som noe jeg kan vurdere når jeg blir litt mer dreven.

tjernivar: Takk for tips! Er det ikke litt risikabelt å bestille sekk fra utlandet når man ikke får prøvd den først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Bergans Alpinist 100 l (dame). Veldig fornøyd med den, og aldri angret på at jeg kjøpte en med så god plass. Hvis man ikke er alt for kort i ryggen er den veldig god å gå med, selv med tung oppakning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode alternativer til:

1: http://www.lowealpin...=751&type=woman

50:60 liter damesekk. Egenvekt: 1,26 kg. En sekk med ett lett bæresystem, som også gjør sekken superlett. Sikkert ikke beregnet for de tyngste børene, dette burde prøves i butikk isåfall.

2: http://www.lowealpin...=729&type=woman

55:70 liter damesekk. Egenvekt: 2,58kg. En sekk med en skikkelig solid bæresystem (TFX 10) som takler virkelig tunge bører. Det kraftigeste til Lowe Alpine.

3: http://www.lowealpin...=730&type=woman

65:80 liter damesekk. Egenvekt: 2,39 kg. Også en sekk med solid bæresystem (TFX 8 ) for tunge bører. Det nest nyeste til Lowe Alpine. Denne sekken har jeg sett til gi bort pris (ca 1100,- ?) hos MX- sport i fyllingsdalen. Har også sett den på MX-sport på sartor.

Når det står 55:70 liter, betyr dette at sekken er 55 liter når du pakker den full, når topplokket er helt nede. Hvis du hever topplokket blir den 70 liter og det er altså helt normalt og uproblematisk å gå med. Du har 70 liter kapasitet. Andre produsenter kaller gjerne sekken for 70 liter i stedet. Se også på mulighetene for å feste ett liggeunderlag og teltstenger på utsiden.

Det er meningsløst å gå med en alt for stor og tung sekk på 90% av turene, slik at du skal slippe å feste noe på utsiden av sekken de 10% av turene du skal ha med deg noe ekstra. Vekten har mye å si for komforten. Det samme gjelder bærekomforten på ryggen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, poenget med 43 kg var ikke hva man må klare å bære på tur, Men hva sekken er god for selv ved tung last. Og jeg sier ikke 130 liter, men tror nok jeg ikke ville gått under 100 liter. Har vært på ukestur med 80 litersekk, og den var stappet som en gilde winerpølse. Og da bar ikke engang jeg teltet...Men det er jo forskjellig hva folk anser som viktig på tur :) Og med den børa dro vi ikke bare fra A til Å, Vi var også innom både B og D og H og O og P og....:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere tips!

Sveipet innom Gsport og Intersport i dag, men siden snuppa var med ble det ingen prøving. Men et blikk kastet på prisene fortalte meg at det var ingen dyre sekker, 1400, 1200 på de jeg så. En Bergans i alle fall. Ellers syns ikke jeg de hadde store utvalget, men det er vel forskjell fra butikk til butikk. Så ingen over 85 liter heller. Men så er det muligens heller ikke sesong for ryggsekksalg nå.

Vi har en liten lokal sportsbutikk her på Hurum, tenker jeg stikker innom han på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca 163 høy, og har Bergans Viking Lady 100l. Der er topplokket dagstur sekk. Synes det er veldig greit å ha stor nok sekk til å ha alt inni, kjekt når det regner.

Ser det er mange som har 45l og 65l, men jeg skjønner ikke hvordan dere får plass til alt ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde også prøve norrøna svaøbard synkron sekken i 65 liter dameversjon. prisbelønt bæresystem som overgår alt annet jeg har prøvd. desvere kun i 65 i liter for dame, og 80 liter herre blir kanskje for lang i ryggen.

Du må nok innom mange butikker å se på sekker. det varierer stort i utvalget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen tipse om hvilke butikker i Drammen/Asker som har godt utvalg når det gjelder sekker? Min elskede lokale sportsbutikk hadde dessverre kun en diger koloss til menn, uaktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi kjøpte Gregory Deva 60 til min samboer i høst, og hun brukte denne på 6 dagers i Rondane med 18-19 kg, uten noen problemer. Gregory har virkelig truffet på bæresystem som passer damer! Nå har det seg slik at vi har byttet denne ut med 85 literen (Deva) for lengre turer, og skal følgende selge Deva 60'en. Den er kun brukt på disse 6 dagene i september i fjor, og fremstår i praksis som ny. Prisen vi skal ha er kr 1500,- (halv pris). Bilder kan selvfølgelig sendes - ta gjerne kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen tipse om hvilke butikker i Drammen/Asker som har godt utvalg når det gjelder sekker? Min elskede lokale sportsbutikk hadde dessverre kun en diger koloss til menn, uaktuelt for meg.

Jeg kan sterkt anbefale Sporta http://www.thonshopp...utikker/sporta/ som er i Sandvika storsenter, i enden ved XXL. Aksel som driver det er genuint lidenskapelig og har peiling. Eneste stedet min samboer fikk målt ryggen med eget instrument for å finne riktig størrelse, og godt utvalg av sekker. Har blant annet det meste av Gregory, som i mine øyne har best løsninger for damer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Imp,

Bare så det er sagt så har jeg en smule lettpakkertendenser. Både jeg og kona har en ULA Circuit og vi er begge to veldig fornøyd med denne. For damene kommer denne med S-formede skulderstropper for bedre komfort for, uhm, fordelene. ;) Du måler selv midje og rygglengde, og da burde sekken passe fint. Sekken veier litt over kiloet men maks anbefalt bærevekt er også kun ~15 kilo, så det krever litt disiplin ved pakking. Kanskje ikke helt heldig å kombinere med et 3.4 kilos telt?

Ellers så må jeg bare si meg enig med mindviruz at 43 kilo er ekstremt. Dersom det for deg ikke er et mål i seg selv å bære tungt (slik det er for noen) så kan du øke din egen komfort og ytelse med å bære lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermetikk løses greit: ta en pose Real Turmat Lapskaus i en hånd og en boks brun lapskaus i den andre. Hvilken vil du helst bære? (Et helt annet spørsmål er hvilken vil du helst spise?).

Hermetikken inneholder masse vann; søppel blir det uansett hva du tar med. Mulig å lage tørket mat selv - flere oppskrifter rundt om på nettet.

Lavkarbo er vel den av diettene/kostholdsplanene det er minst problemer med, men med mindre du setter sammen hele kostholdet selv, vil det være nødvendig å slakke litt på kontrollen. Fint mel, poteter og hvit ris har lett for å dukke opp i frysetørret mat.

Sekk har jeg ikke særlig greie på (bortsett fra at jeg endelig har en som er lett, passer meg og mitt bruk (den passer ikke til teltet ditt, så intet navn)), men som sagt et sted over her: legg ned litt arbeide og søvn i å finne Den Rette. En uke med feil sekk er vondt både under og etter turen.

Det er vel og bra å prøve med vekt i butikken, men best er det å prøve med last under et par timers gange. Hvis f.eks hoftebeltet er laget for folk med firkantede hofter (de må finnes et sted, siden så mange sekker har det), eller sekken er så kort at skuldrene bærer vekt isteden for å holde sekken inntil ryggen, så kan det kjennes utmerket i butikken, men avsløres på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har bestemt deg eller ikke, men jeg har herremodellen som tilsvarer Gregory Petit Dru Pro som en kar lenket til her. Du må kanskje ha "small" og da tar den 78 liter og veier 3,3 kg. Du bør ha et regntrekk i tillegg.

Du bør ikke ha stor sekk dersom du er udisiplinert i pakkingen din, men er du disiplinert, ser jeg ingen grunn til å ha en mindre sekk dersom du skal bruke den til "alt". Selv gikk jeg fra 75 L. til 115 L. og har aldri angret.

Det jeg liker med sekken:

- Sekken fungerer godt både fullastet og lettlastet.

- Gode kompresjonsmuligheter.

- Topplokket kan tas av og brukes som rumpetaske. Har plass til det du nevnte (kamera, mat og drikke, en varm genser)

- Gode tilpasningsmuligheter.

- Masse plass. Du får alt inne i sekken.

- Åpningen i fronten gir god tilgang til det som ligger i midten.

- Bunnen av sekken er vanntett.

- Nettinglommene er ikke sydd inntil sekken, slik at du kan ha ski på siden av den.

- Svært godt bæresystem.

Jeg liker ikke:

- Sekken kan knirke litt når den er tungt lastet.

- Den er dyr (men du får den av og til på tilbud).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kan noen tipse om hvilke butikker i Drammen/Asker som har godt utvalg når det gjelder sekker? Min elskede lokale sportsbutikk hadde dessverre kun en diger koloss til menn, uaktuelt for meg.

Slenger meg på tipset om Norrøna Svalbard 65l. Har den i herreversjon og på bærekomfort er den genial. Dem har denne på Oslosportslager.no eller i butikken som ligger bortenfor youngstorget. Der har dem sekken med vekt i og anbefales og prøves slik før du kjøper, uansett valg. Denne selger også xxl, men tror den er tatt ut av sortementet og det ikke bestilles inn nye der. xxl får du den iallefall billigst. Noe som bør nevnes om sekken er at den selges clean uten sidelommer, innerlomme etc, slik at du har soveposerom, hovedrom og topplokk om du ikke kjøper dette. Prisen på sekken er likevel mye for pengene, og jeg tror det er ment fra Norrønas side at ekstrautstyret bør være med og heller settes på valgfritt. Uten sidelommer og innerlomme blir sekken noe enkel og det er tungvindt å holde orden uten å kunne pakke taktisk i forskjellige lommer.

 

Gregory har jeg aldri eid, men har prøvd, og hørt mye varmt om fra alle kanter. Gregorysekkene jeg har prøvd (Denali pro og Palisade), virker å være gjennomtenkte med en utrolig bra bærekomfort.. kanskje nest best etter Norrøna etter min mening, om det går an å si det slik. I tillegg har den veldig mange bra løsninger, og lommer til det meste i motsetning til en clean Norrøna-sekk. Denali Pro og Palisade er herresekker, og har bare hørt fra andre at damemodellene til Gregory også er knallgode.

 

Skal du gå mye på tur så ville jeg brukt litt tid på å finne riktig sekk etter ditt behov, men disse kan hvertfall anbefales å prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.