Gå til innhold
  • Bli medlem

Første topptur i 2013; Grønsennknippa i Vestre Slidre


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Det var over all forventning å få til en tur på årets første dag, og attpåtil i godvær! Jeg har aldri vært på tur 1.nyttårsdag, og hovedmålet nær Vaset i Vestre Slidre ble også et lite jubileum, da Grønsennknippa var min fjelltopp nummer 600 som ble besteget.

Kom av gårde kl 9 presis, ikke så tidlig, men heller ikke verst med tanke på at det var etter nyttårsaften. Varselet var utmerket, men skyer i fjellet i vest, og mulighet for noe vind utpå dagen i høyden, så det ut til. En voksen elgkolle ville over E16 like før Ulnes, men snudde da hun hørte lyden av skrikende pigger mot asfalt fra min lille Yaris, heldigvis!

Kjørte så for første gang gjennom automatbommen ved Panoramaveien og la på 40 kr i mynt. Jeg har begynt å ha en del mynt liggende i bilen, nå. Kjørte så opp til en p-lomme ved Krististølen, som jeg hadde hentet koordinatene til i Morten Helgesens "På tur i Valdres". Av en eller annen grunn har jeg trodd veien sluttet her, ved Krististølen, men den fortsatte, så da kjørte jeg like så godt videre, i håp om å komme nærmere Grønsennknipa. Det ville garantert bli en del tråkking i løssnø i dag, og jo kortere vei, desto bedre.

Det var lite med p-muligheter langs veien videre, og først ved Buodden p-lomme var det greit å parkere. Heldigvis hadde noen for en tid tilbake tråkket vei opp gjennom bjørkeskogen her, så jeg slapp å synke så veldig dypt ned i snøen.

Utløste fjernskred!
Jeg gikk med skifeller, og hadde teipet dem i bakkant, "klok av skade" etter tidligere turer i slikt dypt pudder. Etter hvert som jeg vant høyde, ble det mindre pudder og mer hold i snøen. Det drønnet også kraftig i snøen rett som det var, så skredfaren var absolutt til stede. Jeg holdt meg derfor klokelig unna et brattheng under vestflanken på Noseknipa. Det var lurt, for et drønn i snøen forplantet seg tydelig oppover, og jeg hørte et "krakk" og så noen kvadratmeter med 30-50 cm snøflak løsne fra fonna i toppen, og rumle nedover brattskråningen 50 meter unna. Jeg ble ikke redd, for jeg ville aldri funnet på og gått innunder der borte, men det var en nyttig anskuelsesundervisning fra naturens side om skredfare og fjernutløsning av skred. Skredet var da heller ikke større enn at man burde ha kommet fra det uten store skader, så det ut til.

Noseknipa
Jeg gikk i en bue opp til toppen av Noseknipa, som jeg visste var min topp nummer 599. Flott utsikt her oppe, men vinden var så vidt begynt å øke litt på, også fordi jeg hadde vunnet en del høyde. Så Skogshorn på nært hold, og må prøve å få til skitur der i løpet av våren. Var ellers hele tiden under et lett forstyrrende akkompagnement av gneldrende bikkjer, som lot til å holde til nede ved Nøsen. Synes å huske å ha lest noe om dette en gang.

Beholdt fellene på, og labbet i nedoverbakke mot nord, og etter hvert opp mot Svenskeknippa. I solhellingen her stoppet jeg litt, da jeg kom i le av vinden, og nøt et par minutter som minnet om kommende varmere dager og påskesol, sammen med en termoskopp rykende varm solbærtoddy - min nyeste favoritt på skiturer. Så labbet jeg videre opp til en knaus, under stadige drønn i snødekket.

Grønsennknippa
Her oppe på ryggen begynte det å blåse langt mer, og jeg tok kjapt av fellene, la på blå smurning, og satte opp tempoet opp mot toppen. I le av varden på Grønsennknipa feiret jeg min topp nr 600 med å ta på meg vindjakka, og tok et par kjappe bilder. Det var et toppunkt litt lenger mot nord, kunne det være høyere? Jeg måtte bort å sjekke. Nei, det var definitivt lavere.

Så kom den behageligste delen av turen; å skli tilbake og prøve å utnytte høyden som er vunnet maksimalt. Tilbake nede i bjørkeskogen var det omtrent vindstille - forunderlig stor forskjell i dag!

Tidlig start på et år jeg håper vil bli like flott som 2012 med tanke på toppturer.

post-460-0-85612200-1357057370_thumb.jpg

post-460-0-42130200-1357057395_thumb.jpg

post-460-0-74947100-1357057399_thumb.jpg

post-460-0-96664500-1357057451_thumb.jpg

post-460-0-18761700-1357057457_thumb.jpg

post-460-0-76525400-1357057461_thumb.jpg

post-460-0-89275900-1357057468_thumb.jpg

post-460-0-62888200-1357057473_thumb.jpg

post-460-0-44080100-1357057478_thumb.jpg

post-460-0-34163100-1357057483_thumb.jpg

post-460-0-92247200-1357057488_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.