Gå til innhold
  • Bli medlem

jakt alene


Gjest

Anbefalte innlegg

heihei, lurte på noen små ting :mrgreen: jeg er 14år og skal ta jegerprøven 3februar!

Det jeg lurer på er når en av mine foresatte har våpenet registrert på dem, kan jeg fra og jakte helt alene?

på forhånd takk!!

:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 er haglekaliber (sier noe om diameter på løpet) mens 76 er lengden på patronen. Kal. 12 er mest vanlig og haglen må selvsagt ha samme kaliber som ammunusjonen. Ikke alle hagler med kal. 12 kan ta lange patroner. Særlig eldre hagler vil ha problemer med slike.

Dette lærer du alt om på kurset. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Type ammunisjon velger du ut fra hva du skal jakte på og når på året jakten foregår. F.eks vil en rype tidlig på høsten kreve helt annen (mye lettere) ammo enn f.eks en gås. Den hagla du linker til ser ut til å ta all slags ammo kal. 12 men det betyr jo ikke at du bruke f.eks 76-patroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke 12/76, 12/70 12/65. Altså alle kaliber 12 som er 76mm eller kortere. Ellers vil jeg varmt anbefale å vente med våpenkjøp til du får litt mer kunnskap. Vet ikke hvordan du er bygd, men sannsynligvis vil den hagla være alt for lang for de fleste 14-åringer. At hagla passer er viktigere enn merke som står på den. Den aktuelle hagla trenger forøvrig en eller annen form for plombering av magasinet under jakt ettersom det kun er tillatt med 2 skudds kapasitet på jakt.

Vil anbefale å kjøpe ei rimelig brukt hagle og få noen som har peilling til å tilpasse den, f.eks ved å kappe kolben til riktig lengde. Så kan du skaffe deg noe dyrere når du er fullt utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kan noen hjelpe meg å finne et bra våpen til en billig penge? helst halv auto eller pumpe!

Ikke for å være ekkel, men om det er jakt du skal ha hagle til og ikke bare noe tøft på gutterommet så kjøp en OK brukt O/U (gjerne Baikal) og legg litt innstas i å tilpasse denne.

Pumper og 1/2auto er fine til sitt bruk (feks posteringsjakt) men en ungdom som skal jakte trenger (etter min mening) noe som er bedre egent til allsidig bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både pumper og halvauto skal ha plomberte magasin, slik at det er plass til kun 2 skudd...

En halvauto har, pga rekylbasert ladesystem, noe mindre rekyl enn andre hagler. Mange opplever derfor at de skyter godt med halvauto. Ulempen er en mere komplisert og sårbar mekanisme, samt at sikringen på O/U eller side/side er mye sikrere enn på halvauto og pumpe.

Så vidt jeg vet har alle halvautoer manuell sikring. Dvs at du må selv huske å sette på sikringen etter at du har skutt et skudd. På en O/U vil sikringen automatisk "slåes på" når du brekker hagla for å sette inn nye patroner.

Halvauto er fint på lerduebanen, men skal du ut å gå med hagla, bør du gå for O/U eller S/S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten presisering; dette gjelder kun på jakt. Det trenger ikke være permanent plombert så vidt jeg har forstått.

For å presisere enda bedre; til jakt skal magsinet være plombert til 1 skudd slik at våpenet maks kan lades med 2 skudd (et i kammer og et i magasin).

Og ellers er det forbud mot større magasin enn 5 skudd til annen bruk (ref forrskrift om forbudte skytevåpen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.