Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger solid vintertelt til Svalbard


CRT

Anbefalte innlegg

Hei!

Flytter til Svalbard og tenker derfor å investere i et nytt telt. Har en Hilleberg Nallo 2 fra før og er godt fornøyd med det til sitt bruk.

Det jeg trenger er et solid vintertelt med plass til 3-4 personer og stort fortelt. Tenkte først å investere i Hilleberg Keron 3/4, men blir bare værendes der oppe i en mindre tidsperiode av livet, slik at teltet i det lange løp hovedsakelig vil bli brukt på fastlands Norge.

Er derfor usikker på om jeg skal gå for Keron eller Hilleberg Kaitum 3 GT, som er et lettere telt. Hva er forskjellen mellom dem? Er sistnevnte et solid helårstelt som kan anbefales til bruk på Svalbard? Eventuelt noen andre telt dere kan anbefale og gjerne utenlandske nettsider å bestille fra (slipper mva på Svalbard) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke gi deg råd, men har et lite tips viss du vil spare noen kroner...

Vent med å kjøpe sånt til du er på Svalbard. Ikke noe moms, ingen tollavgifter, ingen latterlig 200 kroners grense for bestilling fra utlandet...

Og er du der oppe et år tar du det hjem til fastlandet som flyttegods...så slipper du å tolle og momse da også...det bør da ha vært brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på Keron GT og Kaitum GT er at Keron har en sterkere Kerlon 1800 duk og 10mm stenger mens Kaitum har Kerlon 1200 duk og 9mm stenger. Begge har to innganger.

For vinterbruk på Svalbard ville jeg valgt Kerlon 1800 duk og 10mm stenger.

Hvis du ikke er høyere enn ca 180cm er det et annet telt jeg mener du også bør vurdere som er lettere enn Keron GT, nemlig Nammatj GT som også har Kerlon 1800 duk 0g 10mm stenger. Det har et meget stort fortelt, men bare en inngang og liggelengden i innerteltet er noe kortere enn i Keron.

Jeg har et Nammatj 3 GT, og kan skrive under på at det er en festning i dårlig vær, men fås bare som 2 og 3 personers. På vinteren blir det nok litt trangt for 3 personer, men rikelig plass til 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det kan være aktuelt, men jeg har selv et Helsport Svalbard 6 Camp. Dette teltet er iallefall veldig solid og har kryssende stenger og god takhøyde. Teltet har også stormmatter om man liker det. Jeg har en rød/gule varianten, og er fornøyd med det. Virker nesten som om teltet er opplyst innvendig. Teltet er ganske tungt (ca 6 kg) http://www.helsport.no/no/produkter/TELT/XTREM/Svalbard_6_Camp

Hillerberg kjenner jeg ikke så godt til , men vet at de lager veldig gode telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Keron 4 GT og kan skrive under på at det er et solid og bra telt. Dette er jo et mye brukt ekspedisjonstelt. Jeg har ikke stormmatter på det teltet og har i grunn bare savnet det en gang da det var usedvanlig lite snø på Hardangervidda januar 2006. Kom litt sent til leirplass og det var islagt nær sagt hele område jeg skulle slå leir. Hadde heldigvis med noen solide plugger jeg fikk banket ned i isen med en stein jeg etter mye strev fikk sparket løs. Ja, jeg var alene med det digre teltet den gang da det var da det eneste vinterteltet jeg hadde. Nå har jeg Staika også :-P

Normalt skuffer jeg snø oppetter veggene på ytterteltet hele veien rundt. I krisa om det ikke er nok snø kan man legge stein eller islumper litt innpå kortveggduken.

Det er jo mulig å få det påsydd stormmatter enten bare på kortvegger eller hele veien rundt og det må man jo ikke nødvendigvis gjøre hos Hilleberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Flytter til Svalbard og tenker derfor å investere i et nytt telt. Har en Hilleberg Nallo 2 fra før og er godt fornøyd med det til sitt bruk.

Det jeg trenger er et solid vintertelt med plass til 3-4 personer og stort fortelt. Tenkte først å investere i Hilleberg Keron 3/4, men blir bare værendes der oppe i en mindre tidsperiode av livet, slik at teltet i det lange løp hovedsakelig vil bli brukt på fastlands Norge.

Er derfor usikker på om jeg skal gå for Keron eller Hilleberg Kaitum 3 GT, som er et lettere telt. Hva er forskjellen mellom dem? Er sistnevnte et solid helårstelt som kan anbefales til bruk på Svalbard? Eventuelt noen andre telt dere kan anbefale og gjerne utenlandske nettsider å bestille fra (slipper mva på Svalbard) :)

Jeg har Kaitum 3 GT og en av grunnene til at jeg valgte det fremfor Keron 3 GT er at Kaitum er 25cm bredere i hodeenden i innerteltet.

Skal dere ligge 3 i teltet blir det veldig trangt med Keron.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en godkjent reparatør i Norge som leverandøren av Hilleberg henviser til:

Salmaker Eng

Sørkedalsveien 179

0754 Oslo

22505486

48146763

Han sitter på metervare og har reparert teltene til Hilleberg i en årrekke. Han syr også på stormmatter.

Men de sier at det kan ta noe tid (en manns foretak) og at det er viktig at kunden har en dialog med han underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal det vera noko som helst for seg med stormmatter for å legge snø på, bør det vera av stoff som er langt mindre glatt enn vanleg teltnylon. Det er i alle fall mi meining, men så tilhøyrer eg også leiren som meiner at Hillebergtelt fungerer godt utan stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Helsport Svea 3 Camp, brukte det på Hardangervidda med to kamerater i jula(ca 2 uker, ski og sekk) for to år siden. Vurderte lenge om jeg måtte ha 4 camp versjonen, men det ble stort nok. Er nok ett av de større 3 manns teltene på markedet. Blir vel en direkte konkurrent til Keron 3 GT om jeg ikke blingser. Veldig fornøyd med to loddrette kortvegger, samt to tilhørende innganger. Stort fortelt og fin takhøyde. Alt i alt et supert telt!

http://komplettfritid.no/product/helsport-svea-4-camp-gronn (4 manns versjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.