Gå til innhold
  • Bli medlem

Koketid med gass og parafin


Da9

Anbefalte innlegg

Fikk meg omnifuel i julegave som var midt i blinken

Har søkt etter tilsvarende innleg uten å finn noe relevant så her er mitt spm.

Jeg har prøvd den med gass og parafin der jeg kokte 1 liter vann.

Gass: 3,5 min

Parafin: 8 min

Synes det var stor forskjell. Hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres rart ut at forskjellen er så stor.

Hvis du fyrer inne eller et sted hvor det ikke blåser så burde det ikke være særlig stor forskjell. Vind er den verste fienden når du fyrer primus.

Hvis brenneren virker mindre hissig med parafin så tror jeg det må være noe som ikke stemmer. På "full peising" med parafin så høres i hvert fall min Omnifuel ut som et jetfly like før "take off".

Husk at til gass bruker du den største dysen (0.45) og til parafin er det den minste. (0.28).

Bensindysen (0.37) går, i nøden, til både gass og parafin, men gir da mindre effekt for begge typer brennstoff.

Litt interessant lesning.

http://primuskongen.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der. Har selv en Primus Nova+ som har vært med meg på uttallige turer som koker vannet raskt på parafin/diesel blanding jeg har her lagd meg. Litt annen brenner, men så lang tid har aldri min brukt på vannkoking så er nok ikke pompa bra nok og justert opp brenneren tilstrekkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel billigere i innkjøp samt at jeg synes at jeg får en bedre varmeeffekt på den blandinga jeg har laga meg... koster 120kr ca. på Felleskjøpet for 5l med parafin. Blander ut med litt diesel så får den en annen brenntemp. som jeg synes funker bra for meg og har ikke merket problemer med soting.

Diesel brenner ved noe høyere temp. og litt "tjukkere" enn parafin. Så mer energi og ved å "tynne" ut dieselen med parafin så har jeg kokt vann og hatt bra varme på den. Men er nok ikke for vermansen å leke med dette med mindre man kjenner brenneren sin. Har også fyrt den med det som har vært på drivstofftanker på dieselbiler som har vært feiltanka med bensin med bra suksess også. Det har vært det billigste drivstoffet jeg har vært borti sia jeg fikk det gratis. Den "guffa" ble filtrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til afe hadde rett. I bruksanvisningen står det pump ca. 20 ganger ved full flaske. Flaska mi var nesten full og med 30 drag på pumpa var det vel ikke nok. Pumpa minst 60 ganger og da ble det en annen futt og da tok det 4,5 min før det vannet kokte.

Må bli modigere med pumpingen i fremtiden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur i går ettermiddag og kokte opp ca. en halv liter vann til en kaffekopp. Brukte gass og det tok definitivt mer enn 3 - 4 minutter. Det var dårlig vær og vinden reduserte nok effekten en del. Er ikke sikker på om det ville ha vert forskjell om jeg hadde brukt parafin.

Med parafinen så tar det noe lengre tid å få fyr på primusen så når det er snakk om så lite vann og temperaturen er over nullpunktet så blir det stort sett bare gass for meg.

For de som er lokalkjente så gikk jeg innom "Resasteinen" og satt en stund med en varm kopp og så innover mot Stavanger når mørket falt på. Hadde det ikke vert for noen kraftige byger som gikk forbi nord og vest for byen så hadde jeg sikkert kunnet sett både Kvitsøy og Skudenes. Flott utsikt her.

Det ble litt for mørkt da jeg gikk videre og for å spare tid så tok jeg en "short cut" over myra øst for Revholstjørn. Det ble en våt fornøyelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en liten tur i går ettermiddag og kokte opp ca. en halv liter vann til en kaffekopp. Brukte gass og det tok definitivt mer enn 3 - 4 minutter. Det var dårlig vær og vinden reduserte nok effekten en del. Er ikke sikker på om det ville ha vert forskjell om jeg hadde brukt parafin.

Med parafinen så tar det noe lengre tid å få fyr på primusen så når det er snakk om så lite vann og temperaturen er over nullpunktet så blir det stort sett bare gass for meg.

For de som er lokalkjente så gikk jeg innom "Resasteinen" og satt en stund med en varm kopp og så innover mot Stavanger når mørket falt på. Hadde det ikke vert for noen kraftige byger som gikk forbi nord og vest for byen så hadde jeg sikkert kunnet sett både Kvitsøy og Skudenes. Flott utsikt her.

Det ble litt for mørkt da jeg gikk videre og for å spare tid så tok jeg en "short cut" over myra øst for Revholstjørn. Det ble en våt fornøyelse.

Jeg var ikke sikker på hvor mye sne og is det var igjen oppe i høyden over Dale og valgte derfor å gå langs kysten.

Kan du si noe om forholdene, og gjerne mer om hvor du gikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

60 pump? Er ikke pumpe helt i orden?

Jeg har omni men kjører den på bensin. Med 0.6 liters flaske halvfull så tar jeg 10-12 pump for å forvarme. Når så brenner er igang så tar jeg 5-6 pump til. Det holder fint til å kjøre en varming av f.eks karbonader i panne og så koke opp vann til kaffe etterpå. Da går den vel ikke på maks guffe men det tar ikke lange tiden å koke vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 pump? Er ikke pumpe helt i orden? Jeg har omni men kjører den på bensin. Med 0.6 liters flaske halvfull så tar jeg 10-12 pump for å forvarme. Når så brenner er igang så tar jeg 5-6 pump til. Det holder fint til å kjøre en varming av f.eks karbonader i panne og så koke opp vann til kaffe etterpå. Da går den vel ikke på maks guffe men det tar ikke lange tiden å koke vannet.
Pumpen fungerer fint bare jeg pumper nok. Mulig det ikke skal være slik men det fungerer. Camper mest om sommeren og da bruker jeg gass. Sjelden jeg bruker parafin så det er ikke noe problem for meg. Jeg ble nysjerrig nå så jeg tror jeg skal låne meg en annen flaske med pumpe for å prøve
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det trengs annet trykk på parafin, har aldri testet det som drivstoff.

Hei

Vanligvis ikke etter min erfaring både med Nova brenner og dobbeltprimus i båt. Den vanlige pumpeflaske på ca. 0.6 l krever vel 20-25 pumpeslag. Det er vel også det som anbefales i veiledninge. Man får fornemmelsen av pumpetrykket etterhvert.

&0 pumpeslag høres ganske voldsomt ut!

En stor tank som på dobbeltbåtprimussen krevde naturligvis mer pumping (husker ikke hvor mye), men samme "fornemmelse" i hånden.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virkar det som trådstartar har vore for forsiktig med pumpa, slik at trykket ikkje har vore nok til maks effekt med parafinen.

Jeg har aldri telt hvor mange "slag" jeg har tatt med pumpa, verken med bensin eller parafin.

Kjør på og bruk øyne og ører. Pump litt, pump mye og se og hør hvordan flammen endrer farge og karakter, ser ut og oppfører seg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.