Jump to content

Oslo-Bergen


Scottsmayne
 Share

Recommended Posts

Hei. Etter å ha krysset Hardangervidda i sommer, har jeg hatt lyst til å gå Oslo-Bergen nå til sommeren. Jeg er ganske fersk i gamet, men vant til mange korte turer. Jeg lurer på om folk har noen tips til denne turen? Alt fra planleggingsfasen, utstyr, bekledning, tidsperspektiv, tips og triks. Tar imot alt som kommer med stor takk

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg og en kompis gikk den strekningen selv for litt siden, så jeg bør nok kunne gi deg noen tips. For det første: begynn tidlig med gåtrening med lett sekk (ca 10-15 kg) for å herde beina. Dagsetappene på Oslo-Bergen kan bli lange, bratte, slitsomme og seige, og det siste du vil er å måtte avbryte turen pga senebetennelser e.l. grunnet overbelastning.

Hvis du ikke medlem i DNT, bør du melde deg inn. DNT har en butikk i Oslo sentrum der du kan få rabatt på kart og annet turutstyr. Sørg for å ta med deg noen planleggingskart over Sør-Norge hvis du drar dit. Disse er veldig nyttige i planleggingsøyemed, men de kan ikke brukes til orientering. En annen fordel med DNT medlemsskap på Oslo-Bergen-turen er at du får rabatt på eventuelle overnattinger du gjør på de mange hyttene som ligger på strekningen.

Du gjør det forresten lurt å begynne i Oslo. Hvis du begynner i Bergen, vil du møte en del store fjell og derav mye opp- og nedstigning inntil du kommer opp på Hardangerviddaplatået. Dette kan være ganske belastende for sener og føtter hvis kroppen er ikke trent for det. Å starte fra Oslo innebærer en mer flat og jevn start på turen, og du vil dermed herde beina en del før det litt mer krevende vestlandsterrenget.

Jeg kan anbefale å følge de merkede DNT-stiene så langt det lar seg gjøre. Det er er enkelte partier du må regne med å traske langs vei hvis du ikke vil bushe, men det skal ikke by på noen særlige utfordringer. Bare husk å bruke refleksvest (eller annet som gjør deg synlig) når du går langs vei.

Når det gjelder bekledning, bør du blant annet ha med regnjakke og regnbukse. I tillegg bør du ha ett tynt ullsett (over- og underdel) som du kan bruke i leir når teltet er oppe (for jeg antar du tenker å sove i telt primært?) og ved hviledager. Forsøk å benytte deg av så mye ullbaserte plagg som mulig. Det er det eneste som funker:)

Når det gjelder fottøy, bør du ta med ett par inngåtte støvelpar (feks fjellsko, Forsvarets marsjstøvel M77 etc) i tillegg til ett par joggesko. Joggeskoene er veldig gode å ha når føttene begynner å verke, ved veitrasking, på hviledager og i leir generelt. Veier lite, stor nytteverdi!

Tidsperspektiv: Kommer an på hvor god form du er i, hvor god tid du har til disposisjon og hva som er målet med turen (er det om å gjøre å sette ny rekord, eller vil du heller ha tida til å hvile en dag eller to ekstra ved et fint fjellvann?) Vi brukte 21 marsjdager (ikke medberegnet hviledager), og det gikk helt greit. Det blir vel i snitt drøye 25 km daglig. Skulle jeg gjort turen om igjen, ville jeg brukt kanskje 3-5 dager ekstra, av den enkle grunn at det er så mye fint å oppleve og se og ta bilder av. Nøyaktig hvor lenge dine dagsmarsjer skal være, må nesten du selv bestemme, men husk bare å budsjettere med noen hviledager! Kanskje 3-5 hviledager? Kommer an på hva slags tur du legger opp til...

Ellers vil jeg anbefale å benytte deg av lokale postkontor på ruta og sende depotpakker med diverse forbruksvarer, tørrmat, gnagsårplaster, dasspapir, spekepølser, sjokolade etc i Norges-pakker dit du tenker å passere. Det sparer en del vekt, framfor å måtte bære med alt fra starten av. Jeg brukte vel 4 depoter totalt, hvis jeg husker rikitg, og det var mer enn nok! Du vil nok mest sannsynlig gå forbi noen matbutikker de partiene det ikke finnes stier, og da er det jo muligheter for å fylle opp sekken her også. Husk å ta med nok penger på turen!

Ellers, bruk ut.no som et planleggingsverktøy.

Og til slutt, prøv å få sekken så lett som mulig. Pakk ting som helst har mer enn èn funksjon. Greier du å få vekten under 23 kg, er det bra. Dersom du går for depot-løsning, vil jo sekken bli vesentlig lettere for hver dag inntil du kommer til depotet.

Det er det jeg kommer på i farta:) Bare spør hvis noe er uklart! God planlegging og god tur!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg og en kompis gikk den strekningen selv for litt siden, så jeg bør nok kunne gi deg noen tips. For det første: begynn tidlig med gåtrening med lett sekk (ca 10-15 kg) for å herde beina. Dagsetappene på Oslo-Bergen kan bli lange, bratte, slitsomme og seige, og det siste du vil er å måtte avbryte turen pga senebetennelser e.l. grunnet overbelastning.

Hvis du ikke medlem i DNT, bør du melde deg inn. DNT har en butikk i Oslo sentrum der du kan få rabatt på kart og annet turutstyr. Sørg for å ta med deg noen planleggingskart over Sør-Norge hvis du drar dit. Disse er veldig nyttige i planleggingsøyemed, men de kan ikke brukes til orientering. En annen fordel med DNT medlemsskap på Oslo-Bergen-turen er at du får rabatt på eventuelle overnattinger du gjør på de mange hyttene som ligger på strekningen.

Du gjør det forresten lurt å begynne i Oslo. Hvis du begynner i Bergen, vil du møte en del store fjell og derav mye opp- og nedstigning inntil du kommer opp på Hardangerviddaplatået. Dette kan være ganske belastende for sener og føtter hvis kroppen er ikke trent for det. Å starte fra Oslo innebærer en mer flat og jevn start på turen, og du vil dermed herde beina en del før det litt mer krevende vestlandsterrenget.

Jeg kan anbefale å følge de merkede DNT-stiene så langt det lar seg gjøre. Det er er enkelte partier du må regne med å traske langs vei hvis du ikke vil bushe, men det skal ikke by på noen særlige utfordringer. Bare husk å bruke refleksvest (eller annet som gjør deg synlig) når du går langs vei.

Når det gjelder bekledning, bør du blant annet ha med regnjakke og regnbukse. I tillegg bør du ha ett tynt ullsett (over- og underdel) som du kan bruke i leir når teltet er oppe (for jeg antar du tenker å sove i telt primært?) og ved hviledager. Forsøk å benytte deg av så mye ullbaserte plagg som mulig. Det er det eneste som funker:)

Når det gjelder fottøy, bør du ta med ett par inngåtte støvelpar (feks fjellsko, Forsvarets marsjstøvel M77 etc) i tillegg til ett par joggesko. Joggeskoene er veldig gode å ha når føttene begynner å verke, ved veitrasking, på hviledager og i leir generelt. Veier lite, stor nytteverdi!

Tidsperspektiv: Kommer an på hvor god form du er i, hvor god tid du har til disposisjon og hva som er målet med turen (er det om å gjøre å sette ny rekord, eller vil du heller ha tida til å hvile en dag eller to ekstra ved et fint fjellvann?) Vi brukte 21 marsjdager (ikke medberegnet hviledager), og det gikk helt greit. Det blir vel i snitt drøye 25 km daglig. Skulle jeg gjort turen om igjen, ville jeg brukt kanskje 3-5 dager ekstra, av den enkle grunn at det er så mye fint å oppleve og se og ta bilder av. Nøyaktig hvor lenge dine dagsmarsjer skal være, må nesten du selv bestemme, men husk bare å budsjettere med noen hviledager! Kanskje 3-5 hviledager? Kommer an på hva slags tur du legger opp til...

Ellers vil jeg anbefale å benytte deg av lokale postkontor på ruta og sende depotpakker med diverse forbruksvarer, tørrmat, gnagsårplaster, dasspapir, spekepølser, sjokolade etc i Norges-pakker dit du tenker å passere. Det sparer en del vekt, framfor å måtte bære med alt fra starten av. Jeg brukte vel 4 depoter totalt, hvis jeg husker rikitg, og det var mer enn nok! Du vil nok mest sannsynlig gå forbi noen matbutikker de partiene det ikke finnes stier, og da er det jo muligheter for å fylle opp sekken her også. Husk å ta med nok penger på turen!

Ellers, bruk ut.no som et planleggingsverktøy.

Og til slutt, prøv å få sekken så lett som mulig. Pakk ting som helst har mer enn èn funksjon. Greier du å få vekten under 23 kg, er det bra. Dersom du går for depot-løsning, vil jo sekken bli vesentlig lettere for hver dag inntil du kommer til depotet.

Det er det jeg kommer på i farta:) Bare spør hvis noe er uklart! God planlegging og god tur!

Tusen takk for mange fine svar og tips. De kommer godt med =) Blir enda mer inspirert nå

Link to comment
Share on other sites

Turen anbefales - gikk den selv i 2009! Du kan jo se om du finner noen tips eller inspirasjon på bloggen vi skrev underveis: http://www.v0.no/tur .

Slutter meg til det som er sagt: Legg et godt treningsgrunnlag i forkant, men ikke overdriv treningen slik at det blir risiko for skade. Med en rolig start på turen går man seg i form underveis. Allier deg med noen hjemme som kan sende pakker til postkontorer langs ruten eller til og med kjøre depoter ut til deg (vi brukte begge metoder). Planlegg hvor ruten skal gå, men det er ikke nødvendig å forhåndsplotte hver enkelt teltplass eller hytte. La været og dagsformen bestemme hvor langt du går hver enkelt dag.

Skal du gå alene? Vi startet som to, men skade gjorde at jeg måtte gå siste halvdel av turen alene. Det krever litt tilvenning å tusle for seg selv i dagesvis om du ikke er vant med det, så det kan være greit å tenke gjennom på forhånd om man bør invitere en turkompis, evt. bare på deler av turen.

Lykke til i planleggingen, og god tur!

Link to comment
Share on other sites

Skal lese bloggen i morgen som lesing på reise :D Blir sikkert bra!

Treningsgrunnlaget er bra, men må vel trene mer på det å faktisk gå, selvom jeg er i god fysisk form. Det med depoter kan være lurt ja. Skal tenke på det =) Ellers hadde det vært kult å klare seg uten, men det blir vel for dumt? :P Selve ruten skal jeg til å planlegge i løpet av måneden, men som du sier. Hver enkelt teltplass osv gjør jeg ikke. Tar turen som den kommer, og rusher ikke. Været og dagsform får bestemme.

I utgangspunktet kommer jeg til å gå alene, men kan hende jeg får med meg en kompis eller to, om så på bare deler av veien. Å gå alene er jeg så vant med, så det vil ikke vre noe problem. Men det er jo selvfølgelig hyggeligere å dele turen med noen, spesielt minnene

Tusen takk for alle tips og råd :D Kom gjerne med mer :D

Link to comment
Share on other sites

Måtte faktisk lese bloggen nå. Fulgte med hvert innlegg med kartet ved siden av. Fantastisk tur, og stort gjort å fortsette alene. Virket tøffere enn jeg trodde, men det skal jo klares. Merker jeg gleder meg masse nå på å bruke hele sommerferien på denne turen.

Vil prøve å unngå å bruke vei så mye som mulig, og hvert fall tunneler. Men vi får se. Ta turen som den kommer. Fortsatt lenge til. Gøy å se at du klarte det til slutt. Canada på tvers neste? hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy