Gå til innhold
  • Bli medlem

Stålkant og hund igjen...


Walkabout

Anbefalte innlegg

Etter en liten ulykke nå i julen med hund og stålkant på skiene må jeg bare spørre dere som vet litt om dette. Det er en del som sier at man kan slipe stålkanten rund. Spørsmålet er da om dette for det første hindrer skade om man kjører på hunden, og dernest om verdien av stålkant fortsatt er der?

Det neste jeg lurer på er hvordan man sliper ned en stålkant. Jeg forsøkte med gamleskia, og det var både tungt og vanskelig og jeg er i tvil om effekten.

Til sist; Det er mulig jeg bestemmer meg for nyinnkjøp av fjellski. Jeg har da sett på Breidablikk-skien som ikke har stålkant. Kan noen si litt om fordel og ulempe med/uten stålkant?

Dette hørtes fryktelig hjelpeløst ut fra en som tross alt har gått en del på fjellski. Men jeg ble veldig betenkt da jeg på flatmark i nesten stillestående klarte å skjære hull i valpen bare ved å komme borti den. Det ble bare et lite hull, men jeg tar det som en advarsel om verre skader hvis man har både fart og tyngde på.

Hva gjør alle dere hundefolk der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Breidablikk skiene og er veldig fornøyd med de - men går lite i løyper, til nød scooterspor. Skiene er veldig lette å manøvrere med og det er kun på steinhard skare/is at du merker at du ikke har stålkant.

Men uansett om man har stålkant eller ikke på slikt føre så er det fort å miste kontrollen når man snørekjører eller at hunden tilfeldigvis kommer i veien og da er det greit å vite at man ikke ødelegger bikkja.

Breidablikk i dyp snø er artig å kjøre med, litt vinglete på harde preparerte løyper og passer ikke inn i spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med å slipe stålkantene mtp bikkja, men tror du vil ha bedre utbytte ved å gå for Breidablikk hvis ikke kronasjene står i veien. Har selv opplevd at bikkja fikk kuttskader etter at en kamerat kjørte over benet på den. Det gikk greit, men jeg valgte å anskaffe Breidablikk etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller enn å ødelegge stålkant-ski ville jeg kjøpt Breidablikk, da har du ski for flere situasjoner. Min hund holder seg unna skiene, men jeg tar ingen sjanser etter å ha hørt om bikkjer som er blitt ødelagt ved avkuttede sener i porene. Er veldig fornøyd med Breidablikk, supert med kortfell oppover og flyter godt i løssnø nedover. Så for bruk på tur i høyfjellet uten oppkjørte løyper er de en fest, rett og slett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg bruker rett og slett flatfil,og holder på til jeg er fornøyd. Passer på at kantene er litt skarpere under foten, slik at effekten ikke er helt borte. Det er klart det kan gjøre skade på en hund hvis du kjører over beina dens med stålkant, men jeg er sikker på at både jeg og hunden hadde vært utsatt for alvorligere skader hvis jeg ikke hadde brukt stålkant og hatt den kontrollen det gir. Hvis du sjelden er i bratt og isete terreng og har en hund som du ikke trenger å være bundet til hele tiden, går det sikkert greit uten stålkant. Regner med at de stålkantløse har blitt bedre etter at kameraten forsvant nedover ura engang føerst på 90-tallet. Det gikk bra, satte en støkk i meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for god hjelp.

Jeg har Grønlandshund som stort sett kommer til å være koplet til meg eller pulk. I tillegg går jeg mest i terreng som jeg tror Breidablikk egner seg godt for. Så ut fra det dere sier tror jeg det blir skibytte for min del. Breidablikk høres interessante ut. Liker godt kortfell-systemet jeg har på Nansen-skia, så det blir nok Åsnes igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.