Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruksanvisning utedo...


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at det står spon på de fleste utedoer. Jeg kjenner mange som går tur, men dette sponet har jeg ikke klart å få noe svar på hvordan skal brukes, og hva meningen med sponet er.

Det pleier å være en grei "bruksanvisning" på de fleste DNT-hytter, men de tar det visstnok for gitt at alle vet hva man skal gjøre med dette sponet. jeg har ingen utedo hjemme, så dette sponet er ikke selvforklarende for meg.

Jeg har sett at sekken med spon blir brukt som avfall-stasjon for brukte bind og tamponger, *ekkelt!* , og dette er definitivt ikke meningen med sagsponet.

Skal man hive dette oppi doen etter nummer en, eller nummer to? Skal man hive det oppi doen en gang for dagen, eller når man drar og har vasket doen? Skal man dekke alt innholdet i doen, eller slenge en neve i doen? (to never, tre never?) Skal man bruke det like mye vinter som sommer?

Hva gjør sponet, og hva er konsekvensen dersom man ikke bruker dette?

Alt dette satt jeg å tenkte på mens jeg tilbrakte ett par minutter på en slik utedo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden jeg komposterer matavfallet så vet jeg hva dette sponet er til. Det er for å gjøre det lettere å lage kompost av avføringen. Meningen er at man skal kaste litt spon, en eller to never etter at du har gjort fra deg med fast avføring. Urinen renner ut til siden og lagres ikke vanligvis. Den renner til et sandfilter vanligvis.

På store avfallanlegg hvor de komposterer i stor skala så har de store fliskuttere som fliser opp trevirke eller annet tørrt materiale (f.eks. ubrukelig kartong) og dette blandes så med matavfallet eller annet som slam fra septiktanker ol. Hvis man ikke blander med spon vil forråtnelsen skje uten tilførsel av oksygen. Da dannes metan, og det er en uønsket drivhusgass. Med å gjøre det som skal råtne tørrere så skjer prosessen med bare utslipp av co2 som er langt mindre farlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.