Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass og vinter


REs

Anbefalte innlegg

Var innom en sportsbutikk i går og da så jeg at det nå er flere multifuel og gassbrennere som kommer med en slik forvarmingssløyfe på gasstilførselen. Røret som fører brennstoffet frem til dysa går i en bue over brenneren. Dette vil nok føre til at det blir mye enklere å bruke gass i den kalde årstiden.

Men for oss som må fortsette å fyre med standardutgaven så ser jeg at JULA selger en blå gassboks som de hevder "gir svært bra resultat selv ved lave temperaturer".

CV300 plus 240 gr. butan-/ propanblanding

CV470 plus 450 gr. butan-/ propanblanding

Er det noen som har prøvd disse?

Primus sin "PowerGas" blir kalt firesesongsblanding. Kan det være at dette er samme type bare i forskjellig innpakning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det er snakk om en blandingsgass vil propanen brenne opp først så lenge det er kaldt. Butanen blir igjen. Denne kan sikkert brukes opp når det blir varmere i været men med dårligere effekt. Med forvarmingsbøyle og slangetilkobling kan man snu boksen på hodet og flytende butan kommer fram til bøylen for å bli varmet opp og gå over til gass. Rein propan tåler vell noe rundt 40minus før den blir flytende, men man mister mye av effekten/trykket før det blir så kaldt vil jeg tro.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet min Primus Spider Express i -12 C som har forvarmingsbøyle og derfor kan kjøres med oppned gassboks.

Brennere med forvarmingsbøyle fungerer på samme måte som en bensin/parafin-primus: flytende drivstoff varmes opp og blir til gass som så brennes.

Med en full gassboks (som også var nedkjølt til -12 C) var det ingen problemer å smelte snø og koke opp ca 1.8 liter vann to ganger.

Med en gassboks med litt igjen (1/4 til 1/3 av gass igjen) fikk jeg problemer med å få skikkelig fyr på brenneren, men jeg prøvde ikke mer enn ett par ganger....

Ifølge denne linken så har propan/butan-blandinger en nedre teoretisk grense på -26 C

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm#Liquid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennere med forvarmingsbøyle fungerer på samme måte som en bensin/parafin-primus: flytende drivstoff varmes opp og blir til gass som så brennes.

Med ein veldig viktig forskjell. Bensin-/parafin-primusen har pumpe slik at ein får trykk på tanken uansett temperatur. For å behalde trykket i gassboksen, er ein fortsatt avhengig av fordamping i gassboksen, og dette vil fortsatt senke temperaturen, sjølv om det ikkje går så fort som når all gass skal fordampe i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte en ny Primus gasssboks ute noen timer i ca -10 for forrige tur. Koblet på brenneren, en MSR Windpro. Åpnet dysene og tente. Ingenting skjedde. Gassen holdt seg nede i boksen.

Bensinbrenneren ble med på tur.

godt du ikke var på tur da,har dessvere opplevd det på en liten ski tur en gang (påske) fikk ikke fyr,tok den inne i jakka 10 min så fungerte den til og koke vann som jeg skulle,og ja jeg har ikke tatt med gass igjen hvis det er fare får - grader men er jo artig og se hvor lagt ned man kan gå før det ikke fungerer :) (hverfall på test nivå hjemme ikke på tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg ikke at jeg stoler på at gassen fra JULA er noe bedre enn andre typer.

Kanskje best å holde seg til parafinbrenneren like vel når gradestokken kryper under nullpunktet.

Parafinbrenneren har bare svikta meg en gang, men da var det bare å skifte pakninger og så av alt i orden igjen.

(Sikkert min egen feil siden jeg ikke hadde vert så nøye med vedlikeholdet på en stund.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.