Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Amundsen kortfell vs smøring


TNO70

Anbefalte innlegg

Jeg har i dag for første gang prøvd mine Amundsen ski på tur. Skia skal primært brukes på fjellet, men måtte bare prøve de. Gikk i dag i preppa løyper i kupert terreng.

Skia er forøvrig 201 cm lange, jeg er ca. 182 cm.

Jeg har lest mye at man lar kortfellene stå på hele tiden, men jeg satte først på kortfellene 35mm etter en stund. Jeg synes det lugga så jævlig at det ga jeg opp etter hvert. Fikk ingen gli hverken bortover eller nedover. Oppover satt det bra selvfølgelig. Kan nevne at kortfellen rakk til rett bak hælen. Er dette normalt? Har prøvd å lese litt på forumet, og noen nevner å kutte fellen litt i lengden?

Det står på beskrivelsen på skia at det skal være en markert smørelomme? Jeg kan ikke se dette på skia. Hvor er denne smørelomma?

Etter min erfaring med fellene i dag var de ubrukelige bortover og oppover i preparerte løyper. Ønsker da primært å bruke smørning og sette på fellene etter behov når det går bratt oppover.

Noen erfaringer andre kan dele?

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det lugga bare på grunn av fellene. Som sagt var fellene helt nye. Tok av papiret og limte de på. Prøvde å gå litt, men håpløst mye motstand. Det stoppa opp i nedoverbakkene og holdt på å tryne da det lugga. Tenker kanskje det blir bedre glid etterhvert de blir slitt?

Glider på fellene kunne kanskje vært noe?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lugga bare på grunn av fellene. Som sagt var fellene helt nye. Tok av papiret og limte de på. Prøvde å gå litt, men håpløst mye motstand. Det stoppa opp i nedoverbakkene og holdt på å tryne da det lugga. Tenker kanskje det blir bedre glid etterhvert de blir slitt?

Glider på fellene kunne kanskje vært noe?!

Hei. Det første som slår meg er at skiene dine er altfor korte, jeg er 177 og veier 80 kg. på en god dag, og jeg bruker 210. Denne smørelommen som Aasnes påberoper seg har krympet mye de siste årene. Dette fordi de er redde for klager pga. for stive ski.(?). Jeg bruker fellevoks på mine, og det hjelper en stund. Fellene bør ikke være lenger enn rett bak hælen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du? Hvor tung sekk bruker du? Gjør følgende: Stå likt på begge føtter med den vekt du vanligvis har, på et flatt underlag. Få noen til å føre et papirark fram og tilbake midt under skia. Stoppunktene foran og bak markerer "smørelommen". Tilpass fellene etter dette, eller gi opp og begynn å smøre istedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Amundsen og Rago og begge har fortsatt smørelomme.

Ja, det er riktig som Balle skriver for å finne smørelomme for kaldvoks. Og det er svært viktig at du står med vekten fordelt på begge skia på et helt jevnt gulv. Du kan ikke føre arket frem og tilbake selv, fordi du da ikke klarer å ha likt trykk på skia. Bare for å understreke det Balle poengterte.

Det er imidlertid flere forhold som spiller inn, tung/lett sekk,ikke sekk, med pulk, uten noe ekstra motstand? Det er nærmest klin umulig å få riktig gli og feste til alle fører med fjellski i felt.

Jeg bruker to forskjellige kortfeller, et par som er 35 mm brede og et par 45 mm. Nye er de ca 65 cm lange, og du må prøve deg fram med å korte de ned så mye du tør. Forskjellige feller til forskjellig bruk vil hjelpe mye. Det blir vesentlig bedre gli om du bruker smale og kortere feller, men det er ikke å forvente at det blir gli som ved vanlig festesmurning. Ikke i nærheten!

Kortfellenes fortreffelighet er særlig ved isete føre, mye løssnø, løssnø i stigning, bratte bakker. Jeg driver ikke med med varmvoks og klister i felt når jeg er på telttur på snaufjellet. For mye klin om jeg må ha det av.

Ved godt kaldt føre og ikke altfor isete skare bruker jeg stort sett blå ekstra. Fellene kan limes oppå kalde festesmøringer om det kreves ekstra feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lugga bare på grunn av fellene. Som sagt var fellene helt nye. Tok av papiret og limte de på. Prøvde å gå litt, men håpløst mye motstand. Det stoppa opp i nedoverbakkene og holdt på å tryne da det lugga. Tenker kanskje det blir bedre glid etterhvert de blir slitt?

Glider på fellene kunne kanskje vært noe?!

Problemet er at det er nylonfeller. De gir generellt dårlig glid.

Prøv selskinnsfeller i nysnø/løs snø heller. Nærmere smøreglid med knallfeste i oppoverbakkene kommer du ikke :smile:

Edit: Det med lugging er nok klabbing under fellene. Ta et stearinlys og gni under så blir de mer vannavstøtende og snøen fester seg ikke like lett i dem. Våt nysnø elsker nylonfeller så godt at den ønsker å være med videre på turen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier du? Hvor tung sekk bruker du? Gjør følgende: Stå likt på begge føtter med den vekt du vanligvis har, på et flatt underlag. Få noen til å føre et papirark fram og tilbake midt under skia. Stoppunktene foran og bak markerer "smørelommen". Tilpass fellene etter dette, eller gi opp og begynn å smøre istedet....

Veier 90 kg. Trekker pulk, sjeldent tung ryggsekk.

Takker for gode tips. Skal prøve smørelommetrikset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er nylonfeller. De gir generellt dårlig glid.

Prøv selskinnsfeller i nysnø/løs snø heller. Nærmere smøreglid med knallfeste i oppoverbakkene kommer du ikke :smile:

Aasnes blå feller tror jeg er en blanding av Mohair og nylon, problemet er at disse ikke er så enkle å få få kjøpt. En mulighet er å kjøpe langfeller og kappe disse til perfekt lengde.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at det er nylonfeller. De gir generellt dårlig glid.

Prøv selskinnsfeller i nysnø/løs snø heller. Nærmere smøreglid med knallfeste i oppoverbakkene kommer du ikke :smile:

Edit: Det med lugging er nok klabbing under fellene. Ta et stearinlys og gni under så blir de mer vannavstøtende og snøen fester seg ikke like lett i dem. Våt nysnø elsker nylonfeller så godt at den ønsker å være med videre på turen :smile:

Hei. Har et par selskinnfeller i fullengde, problemet er at disse er ubehandlet på innsiden, alt limet suges inn og fellene faller av...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt inne i lenger på feller men når man smører langrennsski så legger man smurning max til hælen, som regel stopper man litt foran.

Da snakker vi feste med voks. Et fell er jo klart tykkere enn noen lag med voks. Så lengde på fell er kanskje bedre å sammenligne med smørelomme til klister.

Skal du måle med ark så er det hvertfall for langrennsski. ark ubrettet indikerer sone for kuldegrader og blå voks. Ark brettet en gang angir lomme for 0 og pluss voks. ark brettet to ganger angir lomme for klister.

Noen mener man skal rive opp melkepapp å bruke det. Det er nok litt mer i racing øyemed hvor ski er nøye tilpasset vekt og man ikke skal tape glid.

Har aldri testet glider eller voks på feller men på mine Breidablikk er det som å gå med truger, null glid. jeg foretrekker smøre de. Mine fellere er 45mm og kappet rett foran hælen.

Hadde nok fungert bedre hvis jeg hadde type Amundsen som har bedre spenn og hvor jeg hadde hatt lengre ski. Så er jeg tyngre enn normalt for høyde.

Det er nok og en ting ved feller, at man har en vekt som passer til høyden, og dermed lengde på skiene. Jeg trår nok ned mine for mye,

Men det kommer litt an på hva man er vant til av glid. Jeg går mye langrenn og har bra utvalg av smurning og glider så jeg har som regel bra glid. Så klart vil ikke en fjellski ala Breidablikk gli like bra men litt trodde jeg det ville glid. På flatmark gikk det ikke fremover uten å løfte skiene. Nedover i løssnø måtte vel helling opp i 20 grader + før det ble det minste fart å snakke om.

Gikk en tur i dag på voks, det glir jo ikke supert men kan jo stake til en viss grad når det er flatt i løype eller stitråkk. Satt bra oppover så lenge det ikke var for bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i allverden går man med feller i preparert løype? Klart det blir elendig glid sammenlignet med alt annet.. Feller er etter min mening for laaange bratte motbakker og/eller trekking av pulk. For normalt fjellbruk (litt oppover, litt bortover, litt nedover) er det mye bedre å smøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så krever kortfeller et godt spenn/smørelomme siden fellen bygger betraktelig mere under skia enn voks. Slik jeg ser det så er det kun Amundsen som har dette i motsetning til Nansen, og enda verre-Ingstad. Jeg har prøvd alle tre. Jeg vil også nevne at spennet på Amundsen varierer fra ski til ski i den samme lengden.

Da jeg kjøpte mitt par med Amundsen stod jeg i butikken med en sekk på ca 15 kg, for å være sikker på at jeg fikk et par med bra spenn, siden jeg visste at jeg kom til å gå mye med feller. Selgeren i butikken prøvde i alt seks stk ski på meg før han fikk matchet sammen et par med likt spenn.

Min erfaring er også at kortfeller gir bedre glid når de blir litt slitt.

Jeg gikk NPL på disse skia med kortfeller og pulk, og det fungerte utmerket. Men det er viktig å ikke gå i "kortfell-fella", med de rette føre- og terengforholdene kan voks gi nok feste og betraktelig bedre glid. Jeg kunne tenkt med Nansen pga innsving og bredde som neste par ski nå som Amundsen begynner å si takk for seg, men det er uaktuelt pga at de fungerer dårligere enn Amundsen med kortfell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i allverden går man med feller i preparert løype? Klart det blir elendig glid sammenlignet med alt annet.. Feller er etter min mening for laaange bratte motbakker og/eller trekking av pulk. For normalt fjellbruk (litt oppover, litt bortover, litt nedover) er det mye bedre å smøre.

Nei, det var bare for å prøve. Jeg ringte Åsnes og de var forbauset over at det ikke var smørelomme på skia. Jeg skulle ta kontakt på nyåret, for da var det flere på jobb. Uten smørelomma blir det for høyt under skien og glien blir borte sa de. Det står også på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes har kommet med kortfeller i mohair :)

Når det er sagt, synes jeg kortfellene gir for dårlig grep i fjellterreng. En liten hump eller en grop, så mister midtskien feste med en gang. Og når snøen blir løs, og midtskien synker nedi mens det som holder deg flytende er for- og bakski, så blir selvfølgelig også grepet lik null. (Åsnes Nansen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har et par selskinnfeller i fullengde, problemet er at disse er ubehandlet på innsiden, alt limet suges inn og fellene faller av...

Du må lime dem opp hver sesong. Dette står i bruksanvisningen som følger med fellene fra www.skifeller.no

Vær forsiktig med mengdene om du bruker flytende lim. Jeg fikk lim i pelsen når jeg gjorde det uvørent. Frem med whitesprit og fikse etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i allverden går man med feller i preparert løype? Klart det blir elendig glid sammenlignet med alt annet.. Feller er etter min mening for laaange bratte motbakker og/eller trekking av pulk. For normalt fjellbruk (litt oppover, litt bortover, litt nedover) er det mye bedre å smøre.

Sikkert digg med smurning for dere gamlekara.

Jeg har derimot aldri lykkes med smørning, så jeg unngår bakglatthælvete som pesten :-P

Går kun i preparerte løyper for enkel adkomst til høyfjellet der hvor det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var bare for å prøve. Jeg ringte Åsnes og de var forbauset over at det ikke var smørelomme på skia. Jeg skulle ta kontakt på nyåret, for da var det flere på jobb. Uten smørelomma blir det for høyt under skien og glien blir borte sa de. Det står også på nettsidene deres.

Hvis du har fått for myke ski er det i alle fall ikke rart om fellene subber for mye. Støtter Puuse over her, som sier man må teste spennet i flere par for å finne det rette til egen vekt. For fjellski er det også mer enn bare vekt. Det er gjerne en sekk i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes har kommet med kortfeller i mohair :)

Når det er sagt, synes jeg kortfellene gir for dårlig grep i fjellterreng. En liten hump eller en grop, så mister midtskien feste med en gang. Og når snøen blir løs, og midtskien synker nedi mens det som holder deg flytende er for- og bakski, så blir selvfølgelig også grepet lik null. (Åsnes Nansen)

Sikkert digg med smurning for dere gamlekara.

Jeg har derimot aldri lykkes med smørning, så jeg unngår bakglatthælvete som pesten :-P

Går kun i preparerte løyper for enkel adkomst til høyfjellet der hvor det er nødvendig.

Det fins ikke ett vidundermiddel, verken smøring eller feller, som virker bra over alt. Langfell er bra til sitt, kortfell til sitt, og smøring til annet..

For meg er nytelsen av å gli på skiene så umåtelig viktig at jeg går så langt jeg kan med smøring. Skal jeg på topptur må fellene på.

Med kortfeller er det viktig å være obs på å sette midten av skia på kuler osv. Er bare for- og bakskia nedi sier det seg selv at det bare glipper..

Det at man ikke "lykkes med smøring" har ikke nødvendigvis bare med smøringen å gjøre (det er jo veldig enkelt). Veldig mye ligger i skiteknikken. Flere ganger har jeg gått sammen med venner på ski, hvor vi har smurt helt likt. Likevel kan jeg ha feste og de glipper. Det handler om tyngdeoverføring og fraspark (og ski med riktig spenn).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte mitt par med Amundsen stod jeg i butikken med en sekk på ca 15 kg, for å være sikker på at jeg fikk et par med bra spenn, siden jeg visste at jeg kom til å gå mye med feller. Selgeren i butikken prøvde i alt seks stk ski på meg før han fikk matchet sammen et par med likt spenn.

Heldig du då. Sjølv har eg aldri vore i ein butikk som har hatt meir enn eit par av kvar lengde og modell av Åsnes-ski. Og ikkje veit eg kor langt eg i tilfelle må reise for å finne ein betre butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins ikke ett vidundermiddel, verken smøring eller feller, som virker bra over alt. Langfell er bra til sitt, kortfell til sitt, og smøring til annet..

For meg er nytelsen av å gli på skiene så umåtelig viktig at jeg går så langt jeg kan med smøring. Skal jeg på topptur må fellene på.

Med kortfeller er det viktig å være obs på å sette midten av skia på kuler osv. Er bare for- og bakskia nedi sier det seg selv at det bare glipper..

Det at man ikke "lykkes med smøring" har ikke nødvendigvis bare med smøringen å gjøre (det er jo veldig enkelt). Veldig mye ligger i skiteknikken. Flere ganger har jeg gått sammen med venner på ski, hvor vi har smurt helt likt. Likevel kan jeg ha feste og de glipper. Det handler om tyngdeoverføring og fraspark (og ski med riktig spenn).

Enig med Lompa!

Hvordan du må smøre skia og hvor mye smøring du må bruke avhenger av teknikken.

Det er altfor mange som "går" på ski.

Jeg blir nok beskyldt for å være blant "gamlekara" eller det som verre er, men det er mange som syns det ser fett ut med heavy utstyr i bratte lier og kjøper det kraftigste med en gang.

Mange av dem hadde fått mye mer ut av turlivet dersom de tok seg tid til å lære skiteknikk på spinkelt utstyr først. Det ser du lett på teknikken til unger som har starta på løypeski og gått videre til slalåmski. Overgangen til slalåmski går lett. De som starter motsatt vei sliter vesentlig mer med skiteknikken bortover.

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke "lykkes med smøring" har ikke nødvendigvis bare med smøringen å gjøre (det er jo veldig enkelt). Veldig mye ligger i skiteknikken. Flere ganger har jeg gått sammen med venner på ski, hvor vi har smurt helt likt. Likevel kan jeg ha feste og de glipper. Det handler om tyngdeoverføring og fraspark (og ski med riktig spenn).

Ja det er helt og holdent min egen feil at smørningen ikke sitter, så jeg kompenserer med selskinnsfeller :mrgreen:

Bruker normalt Ingstad, men eide en stund ett par Amundsen. Herremin hatt så gode de var på å skøyte i sporet. En helt annen verden enn Ingstad ihvertfall, det er sikkert. Men så fløy de rett frem i svingene også, så de forsvant fort på Finn :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.