Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye kulde tåler hunden


Elisabeth-81

Anbefalte innlegg

Jeg har en Finsk Lapphund, den ha godt med pels og elsker å være ute. På dagtid er det ikke noe problem, da kan han jo løpe rundt som han vil. Han er en innehund så pelsen er nok blitt litt tilpasset inneforhold. Det jeg lurer på er om han kan klare en natt i -10 gradet, eller om han blir gående rundt og bli for kald til å klare å slappe av og sove. Han skal så klart få liggeunderlag om han ønsker det.

Jeg er ikke ute etter noen "tror" svar her, men erfaringer og ren kunnskap :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom hunden er frisk og ikke nedrøytet, så vil en finsk lapphund tåle kulden helt greit. Dersom den vennes til det over tid, vil den kunne være ute uansett temperatur. -10 er ikke noe sak for en godt pelset lapphund. Dersom det blir sutring og syting i løpet av natten så skyldes det sannsynligvis heller at hunden er selskapssyk enn at den fryser.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det samme lurer jeg også på. Har en irsk/engelsk setter blanding. Vi har vært ute i lysløypa i minus 15-20 uten at dette har vært noe problem. Til overnattingsturer har jeg jervehi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jervehi er nok en god oppfinnelse, men jeg vil nok ikke under noen omstendigheter klare å få bikkja mi til å ligge i en sånn. Han er av den skeptiske typen som mener at alt som ikke er naturlig er farlig. Eneste grunnen til at jeg får han inn i et telt er fordi jeg er der. Han har et liggeunderlag som han kan ligge på og når jeg ser hvordan han koser seg i snøen så tror jeg heller ikke det er noe problem. men vil jo tro at de, som oss, tåler mindre på natten når pulsen er lav og jeg vet ikke hvor mye pelskvaliteten svekkes av å være så mye inne. Han har mye underull og blir aldri våt helt inn til huden. Han vaskes omtrent aldri så "impregneringa" er i orden ;) Litt tassing rundt er ikke uvanlig når vi ikke sover i telt, tror han føler han må passe på. På morgenen når han syns det er min tur til å passe på stikker han hodet i soveposen og logrer sjarmerende, når han ser jeg er våken går han og legger seg. Om han skulle synes det blir litt kaldt kan han jo legge seg inntil meg og krølle seg godt sammen.

Takk for tilbakemelding, om værmeldinga stemmer blir det overnatting i måneskinn fra torsdag til fredag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Schafer som har vært med på flere overnattingsturer ned mot 25 kalde. Han ligger på bamse liggeunderlag og i telt (så tempen er ikke 25 minus der seff og helt vindstille) og det går helt fint. Han har riktignok vært mye på tur i kaldt vær og har blitt gradvis vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en strihåret vorsteh. Jeg har ennå ikke vurdert å ikke ta med hunden ut.

Men hunden min får være med inn i teltet. Jeg vet ikke om du mente om den kunne klare seg utenfor?. Når Min hund Blir han kald merker jeg det fort fordi han begynner å knege seg inntil meg. Hvis det ikke gir nok varme at han ligger inntil tar jeg han bare inn i posen min.

Han ligger stille når han er i posen så lenge snuten får ligge under halsen min eller ut i fotenden. Det blir fort varmt så da må jeg ofte åpne posen litt i fotenden selv om det er 20-25minus.. For min egen del altså ;-)

Hvis du ikke liker å ha hunden i posen har jervenhiet en primaloftpose du kan bruke både som hundepose i teltet og foring i selve hiet. Den er ikke tung og veldig bra. Og når han trenger den er det ikke noe problem å få han oppi.

Han får uansett liggeunderlag i teltet.

Min er også innehund.

På de hardeste dagene har jeg med et dekken som er vindtett og beskytter mot at han blir sandblåst i sterk vind.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Aleks, pels med litt hund er vel en god forklaring på lapphund ja. Spurte oppdretteren hans, så lenge han har et liggeunderlag og er beskyttet mot vind og snø så skulle det gå bra. Han får selvfølgelig lov til å ligge i teltet, men jeg hadde tenkt en tur i skogen uten telt. Tror vel det tryggeste for oss begge er å ha et telt. Han vil nok ikke inn i soveposen, men han har som sagt eget liggeunderlag (tilsvarende bamse) og kan også ligge på mitt exped down underlag om han skulle fryse. Jeg har aldri teltet på vinteren selv så det blir en ny opplevelse for oss begge. Tipper vel jeg kommer til å fryse mer enn han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Finsk Lapphund. Min er ute i all slags vær, og blir det for kaldt så sover vi bare litt i skje;) Barberte forresten ned hele bikkja i sommer, og det var ikke store kroppen under pelsen.. Hvilken oppdretter kommer din i fra Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Finsk Lapphund. Min er ute i all slags vær, og blir det for kaldt så sover vi bare litt i skje;) Barberte forresten ned hele bikkja i sommer, og det var ikke store kroppen under pelsen.. Hvilken oppdretter kommer din i fra Elisabeth?

Man skal være forsiktig med å barbere hunder med flerlagspels om sommeren. Den holder på varmen om vinteren, men holder også ute varme om sommeren. Er flere eksempler på særlig polarhunder og andre hunder som får det verre om sommeren etter de er barberte. Børste godt er tingen, da tynner man ut, men alle lagene er der og utfyller hensikten sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal være forsiktig med å barbere hunder med flerlagspels om sommeren. Den holder på varmen om vinteren, men holder også ute varme om sommeren. Er flere eksempler på særlig polarhunder og andre hunder som får det verre om sommeren etter de er barberte. Børste godt er tingen, da tynner man ut, men alle lagene er der og utfyller hensikten sin.

Det vet jeg, men det var en grunn til at den ble barbert. Ikke fordi jeg liker spesielt godt å barbere hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også greit å vite at hvis hunden (lapphunden) ligger og skjelver så er ikke det noe farlig. Hunder lider ikke sånn som oss mennesker når de skjelver, det er bare en effektiv måte å generere litt varme på. Jeg har en lapphund som gjerne ligger ute i kulden og skjelver men takker nei til å komme inn i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Finsk Lapphund. Min er ute i all slags vær, og blir det for kaldt så sover vi bare litt i skje;) Barberte forresten ned hele bikkja i sommer, og det var ikke store kroppen under pelsen.. Hvilken oppdretter kommer din i fra Elisabeth?

Min kommer fra Lapprikets kennel i Sverige. Hvor kommer din ifra? Har alltid lurt litt på hvor mye hund det egentlig er under all den pelsen. Hvorfor måtte du barbere han? Min fikk våteksem på ryggen akkurat der hvor halen ligger over og ble barbert litt der, tok ca 3 år før pelsen ble normal igjen.

Vet at lapphunden er en av få raser som tåler det meste av kulde, men det er jo litt hva de er vant med. Føler meg rimelig trygg på at dette skal gå helt fint nå som jeg har lest så mange erfaringer fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg skulle tatt med min Border Collie(inne hund) på vinter tur hadde jeg hatt med et dekken til han som han hadde hatt på seg når han sover. I mitt hodet så handler det litt om at hunder (og mennesker) må få restituert seg ordentlig når de sover og det klarer man ikke når kan ligger å fryser. Skader kommer ofte når man ikke har fått restituert seg ordentlig og man er sliten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg skulle tatt med min Border Collie(inne hund) på vinter tur hadde jeg hatt med et dekken til han som han hadde hatt på seg når han sover. I mitt hodet så handler det litt om at hunder (og mennesker) må få restituert seg ordentlig når de sover og det klarer man ikke når kan ligger å fryser. Skader kommer ofte når man ikke har fått restituert seg ordentlig og man er sliten.

Sikkert fornuftig å bruke dekken på en BC, men det er jo heller ikke en vinterhund skapt for Finnmarksvidda. Det er selvfølgelig viktig at hunden ikke fryser, men jeg tror ikke en lapphund fryser om den har noe å ligge på og har ly for vind og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BC og til forskjell fra mange andre av den rasen så er han skikkelig godt pelset. Ikke noe problem på vinteren. Vi ligger på hytter, og han må nesten jages inn i hytta. Ligger helst ute og følger med på det som skjer.

Jeg skaffet forresten BC etter en tur i Sverige der vi var på en hytte. En av de andre der hadde en BC og den lå ute hele tiden i -20. Ville ikke inn, og så ikke ut til å skjelve det aller minste engang. Når jeg oppdaget dette, fant jeg ut at min neste hund skulle bli en BC. Jeg har ikke angret en eneste dag på det. Han er like trekkvillig som mine to foregående Siberians var, og dessuten tar han ikke løs på jakt hvis det skulle finnes en elg eller rein (eller sau eller fugler...osv) slik mine SH gjorde når sjansen var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min strihårete vorstehvalp på litt over ett år overrasket på telttur for et par uker siden. Ho sov på liggeunderlag i teltet. selv når temperaruren i teltet krøp under -20 lå ho å snorka :-) Og det til tross for at ho visste det var plass og varme i soveposen :-) Ho er ute på dagen mens jeg er på jobb, men bor langs kysten i rogaland, så begrensa hvor "herda" pelsen er blitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har en Gordon Setter som jeg bruker å ha inni teltet på natten. Som regel bruker jeg bare en dekken på han på vinteren, men nå som vi skal på 5dagers skitur på Varangerhalvøya tar jeg med en gammel sovepose han kan få ligge i. Det er det viktig for meg at han også skal ha det bra på tur og været kan plutselig bli helt forjævli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er utrolig godt vant med både kulde og utelivet, og tåler en god del før de syns det blir kaldt. 
De er av rasen retriever og Border Collie. 
Alikevel har de jervehi som de kryper ned i på turer hvor det er minusgrader på natten. 
Etter en dag med gange og aktivitet, så trenger de å ha en god,varm plass når natten kommer, slik at muskler osv får restituert seg,og ikke minst slik at de får en god natt søvn før "alvoret" begynner igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en dansk/svensk gårdshund i familien. Den greieste, livligste og mest lydige rasen jeg noengang har vert borti.

Men sett bort i fra det, så har hun så tynn pels, og så lite pels enkelte steder, at vil blir nødt til å kle på henne med ett foret ryggdekke når det nærmer seg null grader ute. Stopper vi opp tar det ikke lange tiden før hun skjelver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en liten stund siden tråden ble startet og at du har fått mange svar allerede, men siden du var ute etter opplevelser og ikke bare tro tenkte jeg å dele en av mine.

 

Hva hunden tåler av kulde henger nært sammen med hva den er vant med (akkurat som med oss egentlig?).

For noen år siden var jeg på tur med min gordonsetter og en vennine med hennes lapphund. Da vi dro ut var det minus ti på gradestokken, men i løpet av natten krøp det ned mot iallefall 17-18 minus da vi våkent til minus 16 dagen etter :) Før turen hadde vel min hund vært mest ute i kaldt vær og med en oppvekst i Folldal var han godt vant til vinterkulde. Lapphunden hadde vært mye ute på dagsturer, men aldri sovet ute vinterstid før og var jo da innehund når han ikke var på tur.

På denne turen måtte lapphunden i soveposen i løpet av natten, mens settern helst ville ligge for seg selv på hjørnet mellom liggeunderlagene kun iført et tynt fleecedekken og en gore tex jakke. Settern er riktignok godt pelset, men en setterpels vil aldri isolasjonsmessig kunne sammenlignes med lapphund sin pels. Denne opplevelsen er for meg en av mine argumenter for at kuldetilvenning har mye å si for hva hunden tåler av kulde. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for at du delte erfaringen friluftshund. Har nesten sluttet å følge med i tråden for det blir så mye synsing. Men nå har jeg fått bekreftet det jeg har tenkt. Pelsen og hunden tilpasser seg omgivelsene, til en viss grad ihvertfall. Hunden min har mye tykkere pels om vinteren enn om sommeren, men den hadde nok vært enda tykkere om han hadde vært ute hele tiden. Jeg har ikke noe stort behov for å telte i -18 grader, men plutselig kommer kulda og da er det lurt å være litt forberedt. Har våknet til snø og -6 i midten av mai, hunden min syns det var helt greit, løp ut av teltet på morgenen og rullet seg rundt i snøen. Jeg var ikke helt forberedt og syns det var litt mindre deilig. Men det er stor forskjell på -6 og -18. Uansett kan han velge å ligge inntil meg og da skal det nok gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.