Gå til innhold
  • Bli medlem

Videokamera til Turfilming


christ3103

Anbefalte innlegg

Da har tiden kommet for å begynne å filme turene mine, spørsmålet er bare hvilket kamera?

er ute etter:

-god batteritid

-Skarpe og fine bilder.

-gode Fargegjengivelser

-bra til å filme under dårlige lysforhold, gjerne så man kan filme nordlys og stjerner.

-hd

-kjekt hvis det tåler litt også.

sett litt på den nyeste goproen "gopro hd 3 black edition" men jeg er ikke helt fornøyd med bildekvaliteten. Vil gjerne ha såpass oppløsning at jeg kan brenne en dvd og se det på tv'en.

sett litt på canon legeria hf g10, ulempen som jeg har skjønt det med det kameraet er at det har dårlig batteritid.

noen som har noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kameraet du har sett på skal være helt supert. Har ikke erfaring med det selv, men har hørt mye bra. Batteri må du nok ha ekstra uansett så batteritiden bør ikke være avgjørende. Har du tenkt på å bruke speilrefleks til å filme? Litt mer tungvint men da får du sinnsykt bra videokvalitet samtidig som du kan ta bilder. Gir masse krative muligheter og masse spennende optikk å velge blant. Filmer selv mye med speilrefleks på tur og syns det fungerer helt knall. Hvertfall viss du velger noe som er værtett.

http://www.stianmedsekken.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat å så på nettsiden din, en skikkelig fin side du har! Ser du har samarbeid med japan photo. Hør med de når de forventer å få inn Panasonic gh3, bedre kamera å filme med skal du leite lenge etter i den prisklassen. Lykke til med planlegging av tur og riktig god tur når den tid kommer!

http://www.stianmedsekken.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig spennende ut den Legria HF G10. Den er jo et dedikert videokamera og med gode muligheter for tilbehørskopling for mere proff opptak. En annen stor fordel med denne er at den har optisk bildestabilisator som gjør at du får fjernet en god del risting på bildene, selv om du også kan fjerne litt i etterbehandlingen i redigeringsprogram. Har en tidligere utgave av Legria og veldig fornøyd med den. Eneste riktig store bakdelen var nærfilming pga begrenset vidvinkel, men ser denne utgaven har mye bedre vidvinkel.

Batteri får du kjøpt for nesten ingenting på Ebay, kan være greit å ha ekstra med på tur. Så et slikt Kamera kombinert med en gopro eller liknende vil dekke de fleste behov. Men har du interesse av også å ha et speilreflekskamera og bruke mulighetene et slikt kamera gir, så ville jeg sjekket det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ TS: Jeg bruker mange forskjellige kameraer i jobbsammenheng, og bruker alt mulig av kameraer, fra action til speil og vanlige videokameraer. Derfor er jeg dessverre ikke like flink til å filme når jeg er på tur. Da skal jeg liksom ha fri. Kanksje du kan dra nytte av noen av mine erfaringer.

Det diskuteres actionkameraer i mange tråder her, men i mine øyne er actionkameraene først og fremst ment for de spesielle anledninger, eksempelvis som hjelmkamera under klatring, eller andre settinger hvor man skal filme det man holder på med, men trenger armene fri.

Et kompaktkamera med opptaksmulighet i full HD er i mine øyne et bedre alternativ i de aller fleste andre situasjoner, så sant man ikke snakker om filming i særdeles våte elementer. Dette fordi de gode har laaaaangt bedre optikk, samt zoom i stedet for etfast oppsett med hinsides vidvinkel. Noen har også innebygget stabilisator, og de fleste har som regel mye bedre prosessering, noe som blant annet gjør at de tåler lite lys på en glimrende måte. Da snakker jeg selvfølgelig om de seneste utgavene.

Ønsker man derimot å gjøre noe mer enn vanlig "pek og skyt", så bør man over på speil eller vanlig videokamera. Av viktige funksjoner jeg ville prioritert er tilkoblingsmulighet for ekstern mikrofon og hodetelefoner lang opp på listen. Dersom det er behov for både stillbilder og video, så er det vel vanskelig å komme utenom speilrefleksen. Om ikke, så ville jeg gått for et videokamera, som eksempelvis HF G10. Det er langt mer hasselfritt.

Selv har jeg et tilsvarende kamera, bare fra Sony (HDR-CX700). Uansett hvilket du velger, så velg et med flashminne fremfor innebygget harddisk. Dette på grunn av alt, egentlig. Det tåler bevegelse, det har lavere strømforbruk, de er lettere, og dersom du benytter løse minnekort, så kan du som regel få fatt i opptakene, selv om kameraet skulle bli trashet underveis. Sony-kameraet er nå gått ut av produksjon, men har 96 GB innebygget. Det klarer du antagelig aldri å fylle på en tur. Til disse videokameraene får du dessuten batterier som filmer i timesvis (5-7) uten problemer. Batteriene koster slikk og ingen ting, så med et til har du i bøtter og spann.

Med god optikk gir de aller nyeste speilrefleksene noe bedre resultat, men det er også mer pes å filme med et speilrefleks. Du er så godt som forhindret fra å bruke zoom under opptak, du må sette fokuspunkt manuelt, og det kreves mer øvelse og teknikk til for å få stabile opptak på grunn av formfaktoren. Har du derimot all verdens av tid, og gjerne et stativ, så er speil en drøm.

Dette er bare egne erfaringer, og ingen fasit. Vil derimot gjenta rådet rundt kompaktkameraene. Mange av dem er undervurdert som filmkamera.

Her er noe av det jeg bruker:

Action: Contour HD, Contour +, Sony HDR-AS15

Kompakt: Sony DSC-HX20V (glimrende) og Canon G1X (ikke glem polar filter)

Speil: Canon EOS 5D og 7D, med full range av 2,8-objektiver + 100-400 mm

Video: Sony HDR-CX700

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.