Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg fryser på beina


bjoern

Anbefalte innlegg

Man kan diskutere ulike sokke og skotyper. For noen av oss er årsaken til at man fryser på beina dårlig blodsirkulasjon ut i ekstremitetene, og da må man kanskje se litt andre steder enn til sokketyper.. Jeg fikk hjelp av en ryggspesialist. For å sikre god sirkulasjon har jeg fått en god del ryggøvelser som jeg gjør på tur. De tar bare noen få minutter å gjøre, men sender varme ned i beina. Det handler om rotasjoner i hofteledd, tøyinger i ryggen, rotasjoner av ryggraden osv.

Å gå lengre turer på ski kan gi ganske monotone bevegelser. Det er derfor viktig å løse opp litt i muskler og ledd. Svaret er selvsagt ikke det samme for alle, men for meg har dette hjulpet. Jeg fryser mindre på beina når jeg gjør disse øvelsene. Alle kropper er ulike, og medisinen er kanskje forskjellig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at det høres ut som et kjerringråd, men det funker: ta noe på hodet.

Har du klær på resten av kroppen forsvinner over 30 prosent av varmen fra hodet, og i tillegg har Knollen øverst førsteretten på oppvarming.

Er enig i, at denne erkendelse er meget vigtig. Kroppen vil prioritere varme og blod til hoved og krop. Så om hovedet bliver koldt begynder kroppen at lukke for blodtilførsel til arme og ben.

Det betyder i alle tilfælde også meget med fugtighed. Går man i regnvejr eller i våd sne, kan læderstøvler suge meget vand ind til sokkerne, som alt andet lige giver dårligere isolation. Det hjælper at passe støvlerne med støvlefedt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk fottøy som puster og sokker som trekker fuktighet vekk fra føttene. Så jeg anbefaler sokker, som hovedsakelig består av et "pollyprodukt" (eks. polyproplylen) og ikke ull! Jeg vet det er mange motstandere av "polly" her. Og det er forskjell på div. pollyprodukter også. Men, er frysing et problem, enten det er på føttene , eller ellers, prøv noen "pollyprodukter"!

Interessent. Hvilket polyprodukt anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil en våt ullsokk være kaldere enn en tørr, men om du blir våt er ull bedre enn kunststoffer til å holde på varmen. Ull skal inneholde mer enn 30% vann før du i det hele tatt føler deg våt, og mye mye mer før du blir kald på grunn av det.

Men om du har gode erfaringen med annen type sokker er jo det utmerket! Hovedsaken er at man finner noe man er fornøyd med! =)

Det er dette jeg diskuterer. Jeg mener noen av dere, tror på en gammel myte om at fuktig ull fremdeles er bedre, enn en "tørre polly" klær. Polly blir IKKE fuktige (mitt bruk av klærne, bl.a. rypejakt vinterstid)), da all fukt transporteres videre. Og jeg tror det er årsaken til at føler meg varmere, enn ved bruk av fuktig ull.

Jeg diskuterer ikke dette, for å overbevise motstandere av "polly" klær. :) Men for å komme med innspill, til de som er åpne for å forsøke noe annet. Og når det gjelder de som fryser på beina med ullsokker, så koster det vel lite å prøve polly sokker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette jeg diskuterer. Jeg mener noen av dere, tror på en gammel myte om at fuktig ull fremdeles er bedre, enn en "tørre polly" klær. Polly blir IKKE fuktige (mitt bruk av klærne, bl.a. rypejakt vinterstid)), da all fukt transporteres videre. Og jeg tror det er årsaken til at føler meg varmere, enn ved bruk av fuktig ull.

Så du mener at en gtx støvel slipper ut all fuktighet??????? Når støvelen er våt og foten er våt så tviler jeg sterkt på at sokken holder seg tørr. Om man svetter på føttene så blir sokkene fuktige uansett hva slags sokker du har.

Jeg fryser selv lett på føttene. Har hatt føttene omtrent oppi bålet, de blir varme med engang, men kalde igjen så fort de flyttes bort fra bålet. Det som er viktigst er å få igang blodsirkulasjonen, jeg har mye stiv nakke og merker at varmen sprer seg i kroppen om jeg får løst opp knutene i nakken Har tro på ryggøvelsene til Lompa. Litt tøy og bøy er nok ikke så dumt.

Hovedpulsåra ligger ganske langt ute i lysken/innsiden av låret. det er viktig å holde arteriene varme for å holde resten av kroppen varm. Altså, hals, håndledd, mage og lår. Jeg har hørt at 60% av varmen går ut gjennom hodet, men kan ikke bektefte dette. Men å holde hodet varmt er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fryser ikke spesielt mye selv,men siden jeg har med en på tur som fryser veeeeldig fort (3 år) har løsninge vært og sette opp telte (tar jo 2min) og så få varme i telte og kle av han og få i han varme igjen får så og ta på han nye sokker som er rene og 100% tørre så kan han være ute en stund til.

En annenen ting er jo aktivitete og hvilken sko man går med,det er jo ikke alle sko som akuratt er opptimale (jeg har selv godt med racing ski sko og det er ikke spesielt varmt og leke rundt i) det kan jo være lurt får dere som fryser veldig på beina og kanskje prøve noe andre typer sko? så kommer det jo veldig ann på hva man har unner skoa,husker gammel triks fra forsvaret var jo og stå på liggeunderlaget på post ble rimlig mye varmer det enn og stå rett nede i snøen,som tildigere nevt så syns jeg og att forsvaret sine fotposer fungerte veldig bra og så hjelper det jo og holde seg i aktivtet,håpet litt rundt og få hele kroppen i gang det hjelper jo på :)

så er det viktig og ikke utsette beina får alt får mye kulde,vi har sett alt får mange tifeller tidligere av frost skader og det er så utrolig unødvendig sins jeg i dag,man har jo stort sett mulighet til og grave seg ned eller slå opp telt og krabbe inn i soveposen vs går den ekstra mila på ski :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vinter, og beina fryser. Jeg blir veldig lett frosen på føttene, og det skjer også på fjellet sommerstid også.

Prøver å oppsummere litt. Dette er problemet: "BJoern" fryser på bena uansett, sommer som vinter, og årsaken er at han trolig svetter, dvs bena blir våte innen i fra - og så kommer kulda.

En løsning, sier han, er sokkebytte, men at det er begrenset hvor mange par sokker han kan ha med seg. Altså er det et spørsmål om hvor tung sekken skal være.

Mye av problemet slik jeg ser det er å holde seg mest mulig tørr.

Et forslag er dampsperre. Dette har jeg lite greie på, men blir ikke sokkene enda mer fvåte når fuktigheten ikke kommer ut?

At vi svetter ser vi på saltbelegget utenpå støvlen.

Andre forslag går ut på relativt stor støvler om vinteren slik at man kan bruke flere sokkepar, men når han også fryser på sommertid er dette i beste fall e¨t delmål.

En tredje løsning er elektriske sokker. Jeg prøvde slike sokker på midten av 80 tallet, men synes varmen var ubehagelig, men mye er sikkert skjedd på den fronten.

Et fjerde er fotposer. En utmerket ide. Videre er det å hindre mest mulig kuldesksponering, altså så på liggeunderlaget.

En anbefaler også frottering. Ypperlig å gjøre før man kryper i posen. Ikke bare på bena, men på en svett overkropp også. Det funker faktisk å foreta kroppsvask i snøen, selv om gradestokken viser både 10 og 15 minus.

Et godt forslag er å ha noe på hodet og også dekke til håndleddene.

Noen diskuterer også ull kontra poly.

Alt i alt er forslagene til løsning mange, men i vår iver etter løsninger må vi ikke glemme sakens kjerne. Han fryser uansett.

Og problemet kommer innenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalde føtter skyldes som regel dårlig blodsirkulasjon og det er det, for oss amatører, lite å gjøre med. Men et tips kan være å vaske beina i godt varmt vann når turen er slutt for dagen. Det gjorde jeg alltid på øvelse i militæret. Da var det ofte en times vakt utenfor knappeteltet og en time ved primusen inne i teltet. Da smeltet jeg snø i kokekaret og brukte stålhjelmen som vaskefat.

Først ble beina vasket og så vasket jeg sokkene. Dette hjalp meg til å holde meg våken på fyringsvakta om natta og så frøs jeg ikke på beina om dagen.

De nyvaska våte sokkene ble lagt til tørk på skuldrene under feltjakka og da tørket de i løpet av dagen.

Det er nok ikke mange av oss som har vaskefat med i sekken, men da er det bare å være kreativ.Det finnes jo forskjellige pakkposer som er vanntette og så finnes det jo sammenleggbare vaskefat.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=12303&prodid=17145

Skal du bruke plastposer (fattigmannsmembran) utenpå sokkene så kan det være lurt å tape disse rundt ankelen. Da sklir den ikke ned i skoen når du går.

Selv om sokken inne i posen blir våt av svette så blir du ikke kald p.g.a. at så lenge fuktigheten ikke fordamper så forbruker den ikke varme. Det kan være lurt å ha plastposen så nære foten som mulig. En tynn ullsokk, plastpose og en tykk ullsokk utenpå.

Dette prinsippet brukes av en del polfarere i soveposen for å unngå at kondens fra kroppen trekker inn i soveposen og fryser til is.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om problemet til frysingen er svette så er det vel bare en ting å gjøre, lufte støvler og tær godt under hver pause. Å få bort gammel avette er nok også veldig lurt.

Om det skyldes dårlig blodsirkulasjon er jeg ganske sikker på at litt tøy og bøy vil hjelpe, ev å "nappe" i huden, det stimulerer blodsirkulasjonen.

Flere her som nevner forsvarets fotposer. Hvor får man tak i disse? Har sett vaktene på Huseby har det. Må si jeg misunnet dem litt der jeg sto i 15 kalde med vernestøvler. Man kan lage vernetupp og spikertramp i kevlar og annet fancy så mye de bare orker, kulda står igjennom uanset :P De så ikke varme ut gutta på vakt heller, men de posene på føttene så deilige ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om problemet til frysingen er svette så er det vel bare en ting å gjøre, lufte støvler og tær godt under hver pause. Å få bort gammel avette er nok også veldig lurt.

Om det skyldes dårlig blodsirkulasjon er jeg ganske sikker på at litt tøy og bøy vil hjelpe, ev å "nappe" i huden, det stimulerer blodsirkulasjonen.

Flere her som nevner forsvarets fotposer. Hvor får man tak i disse? Har sett vaktene på Huseby har det. Må si jeg misunnet dem litt der jeg sto i 15 kalde med vernestøvler. Man kan lage vernetupp og spikertramp i kevlar og annet fancy så mye de bare orker, kulda står igjennom uanset :P De så ikke varme ut gutta på vakt heller, men de posene på føttene så deilige ut.

Det finnes sikkert flere steder du kan få tak i de, bl.a. på forsvarets utsalgssteder rundt om. Uansett, her er en mulighet:

https://www.forsvarsbrukt.no/p-981-fotposer-nye-fotposer.aspx

Som tidligere nevnt, klipp til et gammelt liggeunderlag å legg i bunnen av disse, som da blir en ekstra varmeisolerende såle under skoen din;) Fungerer fantastisk bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke plastposer (fattigmannsmembran) utenpå sokkene så kan det være lurt å tape disse rundt ankelen. Da sklir den ikke ned i skoen når du går.

Selv om sokken inne i posen blir våt av svette så blir du ikke kald p.g.a. at så lenge fuktigheten ikke fordamper så forbruker den ikke varme. Det kan være lurt å ha plastposen så nære foten som mulig. En tynn ullsokk, plastpose og en tykk ullsokk utenpå.

Dette prinsippet brukes av en del polfarere i soveposen for å unngå at kondens fra kroppen trekker inn i soveposen og fryser til is.

Pga akillesproblemer kan jeg ikke gå med støvler, men må bruke joggesko. Kjøpte derfor vanntette sokker. Disse skulle i prinsippet? virke som en dampsperre, men jeg fryser også i disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akillisproblemer kan være så mangt.

Det er ikke uvanlig at noen får problemer med senebetennelse i akilles når de kommer i militæret og begynner å gå med høye støvler, men dette er bare en overgang. Begynn litt forsiktig og ta pauser hvis du merker tendenser til størhet eller smerte. I de aller fleste tilfellene så går det over etter hvert.

Hvis du ikke kan gå i fjellstøvler så finnes det en del typer "snow jogg" eller vinterjoggesko som sikkert kan funke.

http://www.oslosport...erre-24663.aspx

http://www.xxl.no/Root/Sko/Sko-herre/Vintersko/Lynx-Vintersko/p/1073983_1_Style

http://www.xxl.no/Ro...1069580_1_Style

Ellers tror jeg bare du skal ta ut og teste ut noen av de forskjellige forslagene og se om det er noe som funker.

Soler med varmeelement er det noen som mener er bra.

Min kone har det man kaller "likfingre". Det er sikkert noe av det samme. Hun fryser på fingrene bare gradestokken kommer i kontakt med blåfarven, og fingrene blir helt hvite.

http://www.klikk.no/...ticle539863.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akillisproblemer kan være så mangt.

Det er ikke uvanlig at noen får problemer med senebetennelse i akilles når de kommer i militæret og begynner å gå med høye støvler, men dette er bare en overgang. Begynn litt forsiktig og ta pauser hvis du merker tendenser til størhet eller smerte. I de aller fleste tilfellene så går det over etter hvert.

Jeg takker for gode råd, ikke minst på skofronten. Akillesproblemet mitt er nok dessverre mer enn "flass i håret". Jeg har akkurat vært gjennom min syvende akillesoperasjon. For øvrig har jeg hatt hele mitt yrkesliv i Forsvaret. Støvlene der var aldri noe problem, så kanskje jeg skal gå tilbake til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for gode råd, ikke minst på skofronten. Akillesproblemet mitt er nok dessverre mer enn "flass i håret". Jeg har akkurat vært gjennom min syvende akillesoperasjon. For øvrig har jeg hatt hele mitt yrkesliv i Forsvaret. Støvlene der var aldri noe problem, så kanskje jeg skal gå tilbake til dem.

Hvis du har hatt syv operasjoner så antar jeg at det ikke er samme personen som har gjort jobben hver gang og da er de en viss mulighet for at en "selvlært skredder" kan gjøre mer skade enn godt.

Jeg kjenner et kne som ble operert to ganger på sykehuset i Stavanger uten å bli bra. Så ville skjebnen det slik at dette kneet senere ble operert på Rjukan sykehus og da viste det seg at den menisken som, i følge journalen, skulle ha vert fjernet i Stavanger, fremdeles var der.

Etter denne rjukanturen ble kneet bra.

Moralen er at kommer man først i klørne på helsevesenet så har man ingen garanti.

Hadde folk forholdt seg til helsevesenet på samme måte som vi forholder oss til et bilverksted som gjør en dårlig jobb så hadde kanskje situasjonen vert noe annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de har varmesåler på Jula til 150kr De går på 3stk AA batterier pr stk og skal holde i 2timer. Man får vell det man betaler for men er vell ikke så vanskelig å bytte ut batteripakkene til noe bedre om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at en gtx støvel slipper ut all fuktighet??????? Når støvelen er våt og foten er våt så tviler jeg sterkt på at sokken holder seg tørr. Om man svetter på føttene så blir sokkene fuktige uansett hva slags sokker du har.

Bruker du gtx i kulda da? Det gjør ikke jeg, da bruker jeg lærstøvler som puster. Og i kulda, er det vel liten fare for at en impregnert lærstøvel blir våt. Hvis du ikke går i mellom isen da. :)

Jeg innser at andre folk, kan svette mer på føttene, enn meg og at problemt da kan oppstå. Jeg er også sjelden ute på fjellet (eller i skogen), når det er under 20 grader. Da er fuglen likevel i "dokk". (Men jeg har tidligere arbeidet ute, i drøyt -25 grader.) Værnestøvler, er et eget kapittel.

Jeg har likevel tro på lærstøvler og sokker av "polly" i kulda. Det fungerer i alle fall bra på meg. Og for interesserte, så er det vel bare å prøve. Og fungerer ikke det, så må kanskje de som har stort problem med frysing på føttene, skifte sokker/innleggssåler, under turen/aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessent. Hvilket polyprodukt anbefaler du?

Da det ikke er noen vaskelapp på sokkene, så vil jeg henvise til en link jeg har benyttet tidligere. Selv om dette var en test, beregnet på folk med høy aktivitet, så er de beste "polly" produktene nevnt her! Og de kan ha forskjellige navn, men har gjerne "polly" i begynnelsen av produktnavnet, eller i beskrivelse av stoff. Andre beskriver dette kun, som "tekniske" sokker/klær, eller har andre "fancy" navn. Men, se etter de samme indigrensene som er nevnt, for de beste plaggene.

http://www.vg.no/hel...?artid=10019137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du gtx i kulda da? Det gjør ikke jeg, da bruker jeg lærstøvler som puster. Og i kulda, er det vel liten fare for at en impregnert lærstøvel blir våt. Hvis du ikke går i mellom isen da. :)

Uten at jeg vet hva det har med saken å gjøre, ja jeg bruker gtx om vinteren fordi jeg syns det blir for kaldt med lærstøvlene da. Jeg bruker ikke gtx om sommeren, det er de for varme til. Sliter ikke med at noen av støvlene mine blir våte utenfra, men føttene blir fuktige av svette forårsaket av for mye varme eller for mye kulde, som igjen fører til at sokker og støvler også blir våte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har både Varg Polar og Alfa Skarvet skistøvler. Polarstøvlene er jo forholdsvis sikre for å unngå frysing, men jeg har alltid en ultratynn sokk og dampsperrepose når jeg er på teltturer vinterstid. Vil unngå fuktighet i læret som kommer innenfra. Den tynne sokken er lett å tørke også i felt.

 

Ifjor tok jeg mot til meg og brukte Alfa Skarvet i stedet. Har vært usikker på om de er varme nok, og så langt er jeg positivt overrasket. Også her bruker jeg ultratynn ullsokk, frysepose og tykke ullsokker utenpå.  Har ikke vært ute i kaldere enn -20C og da stort sett under mars, men jeg har ikke vært nevnverdig kald så langt. Og jeg er en som fryser forholdsvis fort på tærna. Støvlene er litt store, så det er godt med plass foran tærne selv med tykke ullsokker, men det tror jeg er avgjørende for ikke å fryse på tærna. 

 

Skal jeg nevne èn bakdel med støvlene må det være at den vide plassen rundt forfot og tær ikke kan strammes særlig inn. Det er jo en fordel at støvlene sitter tight ved utforkjøringer. 

 

Konklusjon: Gode og varme skistøvler som jeg kommer til å bruke i steden for Varg Polarstøvlene.

 

Angående dampsperre som også REs er inne på. Så lenge det ikke skjer en fordampning føles det ikke kaldt selv om den tynne sokken er nærmest kliss våt.

Personlig tror jeg det er en bakdel med tykk sokk innenfor fryseposen(dampsperre). Det er nok mye bedre å ha en tykkere sokk utenfor dampsperren som er tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av oss er i samme båt, vi fryser lett på fingre og tær, men sekundærårsakene er ulike. Jeg har prøvd de fleste rådene som er gitt, uten å komme helt i mål. Har i mange år brukt heldekkende gamasjer med tykt ullfor utenpå lærstøvlene, men mangler isolasjon i og under yttersålen. Har også prøvd fotpose som jeg har måtte klippe hull i tuppen for at støvlene skal passe til SNS (Salomon Nordic System) bindingene. Nå skal jeg følge rådet om å legge en tynn isolasjon mellom såle og fotpose og tror det vil hjelpe. :cool:

 

I mellomtiden har jeg for første gang opplevd å ikke fryse på føttene når temp. har krøpet rimelig langt ned (f.eks. minus 16) med vindfaktor i tillegg og jeg har sittet stille på post i flere timer. Da er det selvfølgelig ikke snakk om å svette, men en utfordring likevel. Jeg har kjøpt meg Jörnkängan lærstøvler modell Antifrys med innebygget islolasjon i yttersålen, pluss ca 7 mm. tykke filtsokker i tillegg til vanlig tykke sokker og fremdeles ha god plass til tærne. De har vist seg yppelig når jeg bruker truger, men ubrukelige til SNS skibindinger. Mye vil har mer og fordi jeg er så fornøyd med støvlene, vil jeg prøve å lage meg en overgang mellom støvel og SNS bindingen. :-P

hasel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg sliter også veldig med å fryse på beina. Forfrøys stortåa for noen år siden, og sliter veldig med denne, i tillegg til at jeg svetter noe voldsomt på føttene. Men jeg har funnet noen fine løsninger!

Dampsperresokker! Jeg har kjøpt ferdigproduserte fra exped, de kostet ikke mer enn at det har vært en veldig god investering. bruker en tynn sokk inni, og en litt kraftigere sokk utpå i skiskoene. Utmerket så lenge jeg går, men de lukter ikke veldig godt når jeg tar dem av...

 

I camp bruker jeg dunfotposer fra mec, men jeg var litt uerfaren da jeg skulle velge størrelse, så mine er et hakk for store, og blir rett og slett ikke varme nok, fordi det er for mye luft inni å varme opp, så jeg bruker ullkartanker inni. Barbeint, uten sokker rett i kartankene oppi fotposer er det varmeste jeg har prøvd, enten jeg bruker dunfotposene, eller bare helt enkle bomullsposer. (har prøvd begge deler på finnmarksvidda i -25) Tror kanskje det har noe med friksjonen inni kartankene å gjøre, skal ikke gå mange meter før blodsirkulasjonen er på topp. Det blir aldri like varmt med sokker inni, selv om sokkene er helt rene og tørre.

 

Lærte meg et annet supert triks i høst - sennagress. Blir alltid iskald på føttene når jeg trør rundt i fjellstøvler i camp, men jeg har ikke fotposer som egner seg for vått barmarksføre, så det blir alltid fjellstøvler hvis det er for vått for sandaler eller joggesko. Men bare bein oppi fjellstøvler med tørka sennegress er fantastisk - selv om det kiler litt i begynnelsen, og det er litt ubehagelig å gå rundt med halm mellom tærne. Kanskje det er friksjon som spiller inn igjen, eller kanskje det er det at gresset suger til seg fuktighet fra både skoen og foten. uansett - varmt og godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.