Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan finne julefreden?


Helge.R

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis jeg stakk av gårde dagen før julaften på tur tror jeg det ville smelle høyt og tydelig på hjemmefronten.

Må æårlig innrømme at julefreden gjerne ikke kommer før litt ute i jula. Etter at gavene er pakket opp og den verste støyen har lagt seg. Men jeg skulle gjerne ha ladet opp med en tur!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg får løsrevet meg fra shoppingsentere mm tar jeg nok 22-23 i soveposen under ei gran på sørlandet sammen med hunden. Ikke en eneste julegave er kjøpt, og heller ingenting annet av gjøremål er utført så det er mulig det blir stramt. Det frister uansett med en natt sammen med hunden i pose ved siden av bålet med svartkjelen putrende. Du skal heller ikke se bort fra at det blir en liten knert akevitt siden vi snakker JULEfreden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julefred? Vel, den har jeg visst helt ufrivillig funnet på sofan hvor jeg har ligget som et slakt siden helga. Små tegn til bedring i kveld, men jeg tror nok at evt. "friske" dager blir å bruke på å få heimen i litt "julestand" siden alt har vært satt på vent - høyst ubeleilig. Foreslo for kjæresten å reise til fjells i nyttårshelga, men han var ikke videre lysten på det, så da blir jeg i byen hele jula. Forhåpentligvis får jeg meg noen fine turer i marka når dette jævelskapet slipper taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne funnet freden på Hardangervidda sammen med to kamerater som dro på tirsdag og blir borte til midten av Januar., meen, desverre blir jeg i år tvunget til å være hjemme, så drar tidlig morgen første juledag for å finne de på vidda.

Så da får førjulstresset gjemmes bort med telttur i skogen frem til middagen starter den 24. Nei dette juletullet og stresset skulle jeg gjerne vært foruten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke forkjølelser og annet grums ødelegger skal vi lade opp til jula i Drammensmarka. Tar med meg snuppa og en tung pulk lørdag morgen og lager leirplass på Skimtheia. I pulken ligger alt vi trenger, inkludert juletrepynt til et tre i nærheten av leiren og julestrømper (og i all hemmelighet julestrømpefyll og gaver fra nissen til julaften morgen). Etter julefrokosten pakker vi pulken og kjører alle bakkene ned til mine foreldre, et varmt bad, ribbe og julenissebesøk. Det bør blir strålende!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt anti jul og mener at det å feire "handelsstandens jul" blir litt for meningsløst og stressende for meg.

De fleste i dette landet har så god økonomi at det nesten er umulig å finne en fornuftig julepresang. Folk kjøper det de trenger hele året og når julen kommer så blir det stort sett å sitte der og "bytte hundrelapper".

Flere ganger har jeg foreslått å pakke sekken og reise et eller annet sted hvor de ikke feirer jul. Noe litt eksotisk. Seychellene, Maldivene eller et annet sted fjerntliggende sted på andre siden av jorda. Sikkert ikke dyrere enn å feire jul hjemme.

Dette får vanligvis ikke mange stemmer, men i år så foreslo faktisk kona å melde seg ut av julefeiringa og reise til en hytte eller noe lignende et sted med mye snø og lite mennesker.

Slik blir det ikke i år, men at kona er kommet litt på gli kan jo åpne store muligheter til neste år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du finne julefreden i år?

Selv drar jeg til Styggemannhytta på skrim 22-23. des for å roe ned før det smeller i jula med pinnekjøtt og det totale kaos med julegaver osv. Tror Skrimfjella kan gi den nødvendige ro før det braker løs.

Noen andre som skal lade opp til jula?

Får fåpe at det ikke allerede 3-4 stykker på hytta, da må du ligge på trappen :P

Julefred? Ja, den som var så heldig. Her blir det mest å bare "henge med" på alle besøkene og slikt, og komme seg utendørs når muligheten byr seg for å unslippe kaffe, kaker, besøker og 29 varmegrader innendørs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får fåpe at det ikke allerede 3-4 stykker på hytta, da må du ligge på trappen :P

Julefred? Ja, den som var så heldig. Her blir det mest å bare "henge med" på alle besøkene og slikt, og komme seg utendørs når muligheten byr seg for å unslippe kaffe, kaker, besøker og 29 varmegrader innendørs...

Har nok kapret hele hytta så går nok fint. Den var ledig så om noen andre er der blir de hivi ut i kulde og vind :-P Ordner seg nok.

Vet jeg er heldig...God jul hele Fjell forum... Nå drar jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje Julefreden finnes i de små ting som skjer nå før jul og i jula. Er slik for meg i hvert fall. Etter at jeg fikk småbarn igjen som ganske voksen blir det litt som at man opplever litt av sin egen julestemning i gjennom ungene. Slik det var som barn.

Kjente et snek av julefred i bilen i dag - etter at vi hadde vært i skogen og hentet juletre satt jenta på 2,5 og sang "No har vi vaska golvet" hele turen hjem igjen - men noe selvlaget tekst inn i mellom. Umulig å fange på film og umulig å fange på bånd der og da, men et minne som vi tar med oss.

"Musevisa" synges nå i skrivende stund inne på soverommet hennes - og litt mer julestemning i anmarsj for far og mor ved en liten skarp en på stua :) Det er vel ofte de små ting som gir størst glede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julefreden her senker seg nok ikke før det er langt på julenatt, tenker jeg. Det er et eneste pes. Selv om jeg elsker jula, har den aldri vært så stressende som nå. Den eneste uteaktiviteten jeg får nå er runder på ski på jordet med 5- og 2åringen. Og det er kos, det altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.