Gå til innhold
  • Bli medlem

Treng lettvekter!


trudep

Anbefalte innlegg

Hei! Er en småbarnsmor som går turer i fjellheimen med lillemann i bæremeis. Når eg da bærer alt sjøl i bæremeisa, så har eg behov for en liten og lett brenner, gjerne komplett. Treng for å berre varme vatn, koke litt mat , ikkje store mengdene. Lett å bære, lett å bruke? Noken som har en å annbefale?

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Ullsokk, men prisen som står i den testen er feil.

Kjøpes billigst her --> http://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/turkjokken/gassbrennere-1/optimus-crux-lite.html

Finnes også et solo sett og et weekend sett med brenner og kokekar.

Kan anbefale denne brenneren og et slikt sett. Har brukt det gjennom en sesong og er imponert over brukervennligheten. Koker opp vann på 1-2min, med kokekar med varmeveksler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du skal vurdere noe ala dette? http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=4026&cid=489

Er en slik alt i ett hvor ting pakkes sammen. Dog er det vel ikke mer en 0,5 L kapasitet av gangen på mange av de. Egner seg best til koking av vann, suppe etc.

Noen modeller som f.eks MSR Reactor og Jetboil Sumo tar vel 1L.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips! :-P har hatt noen dagsturer og no som lillemann er 1 år, er det kjekt med varm mat også. Og litt til meg sjøl også uten at vekta tynger for mykje :???: måte på kor mykje eg klarer å stappe inni meisa og bære. Trude.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Crux som tipses om lengre oppe kan anbefales.

En annen brenner i samme kaliber, med en egenvekt på 69 gr. etter hva jeg husker (med intern tenner slik at man slipper lighter/fyrstikker) er Primus Micron.

Jeg har denne til lett-turene sommerstid og den har virket upåklagelig i 3 år. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Crux som tipses om lengre oppe kan anbefales.

En annen brenner i samme kaliber, med en egenvekt på 69 gr. etter hva jeg husker (med intern tenner slik at man slipper lighter/fyrstikker) er Primus Micron.

Jeg har denne til lett-turene sommerstid og den har virket upåklagelig i 3 år. Kan anbefales.

Takk :-P skal sjekke opp begge og teste ut. Gleder meg til tur og varm mat! Får skrive en blogg om test turen :cool:

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er sette som snakkes om http://www.fjellspor...ook-system.html veier 272gram :)

her er og en lit fin sak

http://www.fjellforu...ssboks-i-kjele/

klipper ut det som kanskje er intresant får deg :)

MSR har en titan kopp som veier 54 gram og rommer 0,4 liter. I denne får du plass til gassboks og Optimus Crux.

Til lokk brukker jeg en liten titan tallerken.

Dette fungerer glimmrende på solotur.

Brenner og kokekar veier under 150 gram."

litt ekstremt og betaler jo rimlig mye får de grammene her selger den koppe http://www.friluftsb...&products_id=26

men da har du en veldig liten kopp til og kokke vann til deg og junior og tar minimalt med plass :) så tar du bare med deg litt dry-tech og noe til han så er dere i mål :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er sette som snakkes om http://www.fjellspor...ook-system.html veier 272gram :)

her er og en lit fin sak

http://www.fjellforu...ssboks-i-kjele/

klipper ut det som kanskje er intresant får deg :)

MSR har en titan kopp som veier 54 gram og rommer 0,4 liter. I denne får du plass til gassboks og Optimus Crux.

Til lokk brukker jeg en liten titan tallerken.

Dette fungerer glimmrende på solotur.

Brenner og kokekar veier under 150 gram."

litt ekstremt og betaler jo rimlig mye får de grammene her selger den koppe http://www.friluftsb...&products_id=26

men da har du en veldig liten kopp til og kokke vann til deg og junior og tar minimalt med plass :) så tar du bare med deg litt dry-tech og noe til han så er dere i mål :)

Du har virkelig laga det til fint og lett :) litt dyr kopp ja, men kombinasjon va super! :-P heldigvis er eg ikkje ei kaffikjerring, så krever ikkje store menger vatn å koke ;-) prøver alltid å få oppakninga minst mulig for å stue sammen i bæremeisa. Og jo meir gut veks, jo tyngre blir han, og dermed på lakt etter lettere utstyr :???:

Visste at noken smarte her inne kunne løyse problemet mitt! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 3-sesongs brenner du ser etter, eller skal du bruke den om vinteren også?

En brenner for vinterbruk hadde vært kjekt, men det eg klarer å lese meg til, så er ikkje det det billigste å få til. Og da brennere som er vanskligere å bruke. Nybegynner meg får starte lett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroglillemannpåtur du får takke Tor Einar han som sa det her :) Har veldig lyst til og kjøpe samme selv (har en gutt på 6 mnd jeg skal i pappa permisjon i sommer) men sliter litt med og få godkjent det da jeg alt har 2 brenneren 1 gass og en bensin ;)

Husk att hvis du bruker 100g gass så skal det ikke være så veldig kaldt før den nok sliter med og få "start" og efekten blir og fort dårlig,bruker du 220g så holder den lengre (siden dobbelt så mye) og vil da være enklere og få brukt den hvis det er kaldere.

Det er og veldig stor forskjell på hvilken som brenner best når det er kaldt,hvis du ikke får den til og virke er det bare og ta den i innerlommen og få varma den så fungere den nok igjen :)

Et annet tips er og veie gass boksen før og etter tur så vet du hvor mye du bruker på en vanlig tur og så ser du hvor mye du har igjen, dessverre blir det nok mange halv fulle 220/100 ligge rundt forbi etterhvert (snakker dessvere erfaring)

Fra tid til annen er det og tilbud på Gass bokser (jeg kjøpte en del i sist år til 50% rabatt) så greit og følge med litt :)

Videre når det gjelder vinter brenner er det ikke så mye vanskeligere jeg trente bare et par ganger før jeg brukte min i telt på vinteren, første brenneren bråket så mye så måtte bytte den (junior på da 2 år like ikkte ikke spesielt godt bråk) nå har vi med oss et lite telt når vi er på ski turere eller små turrer så hvis det er dårlig vær slår vi opp det her http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/mountain/shelters/firstlight-tent tar 2 min og slå opp og tar 1 min med bensin brenneren så er det godt og varmt,har vært uuutrolig kjekt med barn på tur om vinter så man kan sjekke om han er våt på beina eller må skifte blei osv.

Det er vel en av letteste teltene veier bare 1.5kg og tar veldig liten plass :)

Er og rimelig kjekt når man er på tur og ha mulighet til og kokke vann og lage mat fordi om grade stokken går nedover par på - jeg bruker ikke gass hvis det er under 0 da det er veldig lite effekt syns jeg og risiko sport med tanke på hvis det blir kaldere og ikke får fart i gassen,hvis du kjøper en brenner som man kobler på gassen med slange så klarer den en del kaldere pga kan da snu gass boksen men da går vekten/størelsen opp igjen :)

jeg har den brenneren her http://www.oslosport...enner-5507.aspx (kun renset bensin som koster 49kr får 1 liter på shell det er tilsvarer kanskje 2 stk 220g bokser i effekt) så er du mye ute på tur er det billgare og så sliper du alle små boksene som blir igjen,men er litt mere styr med bensin (forvarming osv)

god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moroglillemannpåtur du får takke Tor Einar han som sa det her :) Har veldig lyst til og kjøpe samme selv (har en gutt på 6 mnd jeg skal i pappa permisjon i sommer) men sliter litt med og få godkjent det da jeg alt har 2 brenneren 1 gass og en bensin ;)

Husk att hvis du bruker 100g gass så skal det ikke være så veldig kaldt før den nok sliter med og få "start" og efekten blir og fort dårlig,bruker du 220g så holder den lengre (siden dobbelt så mye) og vil da være enklere og få brukt den hvis det er kaldere.

Det er og veldig stor forskjell på hvilken som brenner best når det er kaldt,hvis du ikke får den til og virke er det bare og ta den i innerlommen og få varma den så fungere den nok igjen :)

Et annet tips er og veie gass boksen før og etter tur så vet du hvor mye du bruker på en vanlig tur og så ser du hvor mye du har igjen, dessverre blir det nok mange halv fulle 220/100 ligge rundt forbi etterhvert (snakker dessvere erfaring)

Fra tid til annen er det og tilbud på Gass bokser (jeg kjøpte en del i sist år til 50% rabatt) så greit og følge med litt :)

Videre når det gjelder vinter brenner er det ikke så mye vanskeligere jeg trente bare et par ganger før jeg brukte min i telt på vinteren, første brenneren bråket så mye så måtte bytte den (junior på da 2 år like ikkte ikke spesielt godt bråk) nå har vi med oss et lite telt når vi er på ski turere eller små turrer så hvis det er dårlig vær slår vi opp det her http://www.blackdiam...firstlight-tent tar 2 min og slå opp og tar 1 min med bensin brenneren så er det godt og varmt,har vært uuutrolig kjekt med barn på tur om vinter så man kan sjekke om han er våt på beina eller må skifte blei osv.

Det er vel en av letteste teltene veier bare 1.5kg og tar veldig liten plass :)

Er og rimelig kjekt når man er på tur og ha mulighet til og kokke vann og lage mat fordi om grade stokken går nedover par på - jeg bruker ikke gass hvis det er under 0 da det er veldig lite effekt syns jeg og risiko sport med tanke på hvis det blir kaldere og ikke får fart i gassen,hvis du kjøper en brenner som man kobler på gassen med slange så klarer den en del kaldere pga kan da snu gass boksen men da går vekten/størelsen opp igjen :)

jeg har den brenneren her http://www.oslosport...enner-5507.aspx (kun renset bensin som koster 49kr får 1 liter på shell det er tilsvarer kanskje 2 stk 220g bokser i effekt) så er du mye ute på tur er det billgare og så sliper du alle små boksene som blir igjen,men er litt mere styr med bensin (forvarming osv)

god tur :)

Kjempe mange gode tips! :-P tusen takk! Ditta med str på brenner er ikkje så lett. Og aldri brukt brenner før og er blank der, pluss minimalt med plass inni ei bæremeis. Og telt har eg tenkt en del på pga bleieskift osv. Skal prøve pulk for første gong, og da er der plass til telt osv i pulken. Vurderte et lite lett leiketelt kun for å få litt ly, for det kunne eg få plass til på meisa. Å være på tur med små er veldig kjekt, når man finner løsninga som passer ;-)

Lykke til med pappa permisjon i sommer med lite, misunner deg litt da. Eg skal på jobb att i januar og grurer meg til å ikkje ha samme tur mulighetene lengre :( tenk å hatt tur som jobb!!!

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Crux brenneren er veldig enkelt og bruke,er jo og mange youtube klip du kan se på først så du er klar til den kommer :)

Den er nok og veldig stille og mulighet til og justere ut fra hvor mye "styrke" effekt du trenger.

Som du selv har lest gass er enkelt men bensin er litt vanskligare (ikke mye etter par ganger øving) når det er sakt så skal man alikavel være forsiktig med gass,junior har klart og gå bort til min gass brenner og velta den (og maten så ble dårlig med mat) den er jo rimlig varm så greit og holde små barn unna :) blir jo samme som og lage mat hjemme men det er fort og glømme når man er ute og styrer med så mye annet og vips 2 sek så er dem der :)

Det slipper man med bensinbrenner den bråker og er såpass mye skummlere større så den holder han seg unna ;)

Når det gjelder pulk så husk og sjekk ofte hvordan tempratur er på barnet,vi blir jo varme av og gå med dem ligger helt nede ved bakken og helt stille,fikk lit sjok selv i sist vinter han låg og sov og var ikke så kald,når han våkna spurte jeg om han var kald og han sa nei,dama og sviger foreldra mente vi bare kunne gå videre men jeg ville sjekke hvordan han var på beina, (siden jeg har opplevd ligende når vi har vært på telt tur på vinter og overnatta) tok av han på beina og han var våt og iskald,fikk varme i teltet og tatt på han tørre klær så gikk vi hjemm igjen,han var ikke så kald att det var farlig men burde nok ikke ligge i pulken flere timer.

Ofte problem med barn er att den klarer ikke og kominisere om dem er vame/kalde og min klarte først det skiklig når han var 3 år,så husk og ikke alltid stol på hva dem sier om dem er vame/kalde men eller sjekk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Crux brenneren er veldig enkelt og bruke,er jo og mange youtube klip du kan se på først så du er klar til den kommer :)

Den er nok og veldig stille og mulighet til og justere ut fra hvor mye "styrke" effekt du trenger.

Som du selv har lest gass er enkelt men bensin er litt vanskligare (ikke mye etter par ganger øving) når det er sakt så skal man alikavel være forsiktig med gass,junior har klart og gå bort til min gass brenner og velta den (og maten så ble dårlig med mat) den er jo rimlig varm så greit og holde små barn unna :) blir jo samme som og lage mat hjemme men det er fort og glømme når man er ute og styrer med så mye annet og vips 2 sek så er dem der :)

Det slipper man med bensinbrenner den bråker og er såpass mye skummlere større så den holder han seg unna ;)

Når det gjelder pulk så husk og sjekk ofte hvordan tempratur er på barnet,vi blir jo varme av og gå med dem ligger helt nede ved bakken og helt stille,fikk lit sjok selv i sist vinter han låg og sov og var ikke så kald,når han våkna spurte jeg om han var kald og han sa nei,dama og sviger foreldra mente vi bare kunne gå videre men jeg ville sjekke hvordan han var på beina, (siden jeg har opplevd ligende når vi har vært på telt tur på vinter og overnatta) tok av han på beina og han var våt og iskald,fikk varme i teltet og tatt på han tørre klær så gikk vi hjemm igjen,han var ikke så kald att det var farlig men burde nok ikke ligge i pulken flere timer.

Ofte problem med barn er att den klarer ikke og kominisere om dem er vame/kalde og min klarte først det skiklig når han var 3 år,så husk og ikke alltid stol på hva dem sier om dem er vame/kalde men eller sjekk :)

Du er gull verdt! :) Eg synst det er kjempe kjekt å gå tur med lillemann! Har hatt han med på tur fra han var 4mnd, og no er han 1 år. Han elsker å være ute. Faren er en del vekk, og har heller ikkje samme interessa. Så vi går med min mor på slep. 52 turer hittil, og fleire blir det. Har ikkje hatt langrennski på beina siden 5.klasse, men skal no prøve igjen. Derfor pulk. Har forberedt meg med lammeskinn, voksipose og temp.måler, aclima ull osv. Er mest redd for føttene. Telt ideen har eg hatt i tankane, men ikkje gjordt noke med. Ska kikke litt etter lett billigt et ;) siden min er så liten er det null sjanse for komunikasjon enda.

Alle dine gode råd er notert bak øret og vil berre sei tusen takk for at du har tatt deg tid til å skrive til meg med gode råd. Setter stor pris på det :-D

God jul og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.