Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilimanjaro vs Elbrus


Turtur

Anbefalte innlegg

Gikk Kilimanjaro (Lemosho-ruten) tidligere i år, og kom til topps uten noen form for problem med høyden. Vurderer nå Elbrus til sommeren. Kan noen av dere som har gjort begge deler si litt om forskjellene på disse to turene? Gjerne både med tanke på utstyr, kulde og det fysiske. Liker å være godt forberedt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at Elbrus er kaldere og du går hele den lange toppdagen på snø/is med stegjern.

På toppdagen på Elbrus gikk jeg fra The Barrels (mange haiker med tråkkemaskin opp til Pas. Rocks) og det blir nok en adskillig tøffere toppdag enn på Kili.

Høydeproblematikk hadde jeg ikke på noen av de to så der merket ikke jeg noen forskjell ihvertfall.

Utstyrsmessig må du nok ha en del mer vinterutstyr på Elbrus inkludert isøks og stegjern. Guiden krevde i utgangspunktet plastsko men det mener jeg ikke er nødvendig. Jeg brukte lærsko (jaktstøvler) med Yeti-gamasjer og hadde ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Regnet nok med at det er noe kaldere ja. Vi hadde -12 på toppnatten på Kili. Nå takler jeg kulde bra, men da vet jeg at det er greit å være godt forberedt på dette også.

Stegjern og øks har jeg fått med meg, og har et par stive Meindl lærstøvler jeg tror bør duge. Tar sjansen med disse og et sett Yeti.

Da er det vel bare treningen for fysikken som står igjen, men den bør være overkommelig. :-)

Hvor mye vekt må jeg regne med å bære? På Kili bærer man jo knapt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg brukte Varg Isogaisa på begge fjellene.

På Kili var det joggesko alle dager unntatt toppdagen. Ingen gamasjer i tillegg.

På Elbrus ble lærskoene brukt hver dag fra vi startet med selve fjellet (akklimatiserte på et par andre fjell i forkant) og da med gamasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sko er det Larsdx? :-P

Hvilke plastsko brukes det på slike turer da? Har liksom aldri kommet over plastsko til turgåing... Har sett en del sko utviklet til bruk med stegjern som da har stiv såle, men har aldri sett at de har kommet i plast?

Hvorfor sverger slike turoperatører til plastsko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.