Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer Dynafit TLT 5 (mountain og performance)


Henrik.S

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har begynt å se etter nye randostøvler, og må si tlt 5 frister veldig.

Kjører i dag på Scarpa Pegasus med Maestrale innerstøvel. (Pegasus er samme som Maestrale men laget i PU istedet for pebax)

Synes de er gode, men litt veike.

Hvordan er erfaringene med TLT 5? Jeg er litt i villrede hva angår stivhet mellom mountain og performance, er forskjellen stor? Jeg trives med forholdsvis stive alpinstøvler, men har klart meg fint med Scarpaene.

Jeg har butikktesta Mountain TF og synes de virket gode, men får ikke noe godt inntrykk av stivheten og kjørbarheten på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke uttale meg om Mountain, men Performance snudde opp ned på hvordan jeg synes en rando-sko bør være. Hadde tlt4c før, og tlt5p er bedre på samtlige områder. Kjørt veldig hardt (typisk i bakke) kan de kollapse litt forrover, men ikke så mye at det er et problem.

De kan selvsagt ikke måle seg med en god alpin-sko (kjører selv Lange RS 130 med surefoot såle)....men det kan vel egentlig ingen rando-sko.

Jeg ville ha kjøpt tlt5p - mest fordi jeg er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke helt inntrykket av at maestrale er så stive, de har en fin progressiv flex, men kollapser ved skikkelig belastning. Som på TGR er de vel rata til ca 80 flex.

Jeg veier forøvrig 85kg og skoene skal drive Volkl Nunataq 178 (primærski) og Black Diamond Stigma 168 (renneski / vårski).

Hilmersen, hva slags flex ville du gitt TLT5P? Hvis vi går utifra Langes flexindex. (kjører selv lange rx130).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig vanskelig å si noe vettugt om stivhet. TLT5p er definitivt ikke en lange alpin støvel på 130.

Det som gjør meg solgt på tlt5p er de utrolig gode allround egenskapene til tur:

- de er lette

- de utrolige på flatene

- for meg så er de varmere enn zzero 4c (bedre fit)

- de er stive nok

- de er gode å gå med (på beina)

Det som gjorde at jeg kjøpte de var uttalelsene fra http://www.gillesleskieur.com/ Se på noen av videoene hans. Bruker de til alt fra en av de heftigste nedkjøringene som er gjort i alpene (kom på forsiden av montagne) samt til pudderkjøring med K2 Poon2oon.

Ta gjerne en titt på: http://www.youtube.com/chilmersen også. Spesielt

Jeg kjører definitivt mer passivt med tlt5p'ene enn med alpinsko - men det skyldes i hovedsak at rando-skiene ikke har metall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har titta litt på han typen der! Holder det for han så bør det holde for meg!

Klart mountain er en del billigere dog, jeg må nok bare få prøvd begge to, tar ingen sjanser når det kommer til sko.

Så lenge de er stivere enn maestrale og litt smalere lest bør det være greit. Og når de er så lette og bra å gå med må det jo være helt fantastisk.

Er fleksen progressiv eller av/på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte med tlt5p'ene med rando-oppsettet i bakke i dag - føltes veldig mykt...nesten skremmende den første turen, men etter 3 turer gikk det greit. Har kjørt fis gs ski med rs130 i det siste - så overgangen var stor. Føret var tung snø med is flekker og svært dårlig sikt. Måtte stramme topp-spennen, etter første tur - og det er nok viktig å huske at tlt5 må sitte som støpt hvis de skal kjøres bra, Noe av "problemet" var nok skoene, men mye var nok også skiene.

Jeg vurderer faktisk mercury/cochise, men det er for å bruke de med marker tour bindinger. Jeg går egentlig ikke på tur f- or å kjøre ned - men for helhetsopplevelsen. TLT5 er bortimot den perfekte tur-sko (men den nedre spennen burde vært snudd).

Tror jeg ville ha vurdert noen andre sko hvis jeg var deg - man velgert ikke tlt5p for nedoveregenskapene, men for helheten. Jeg hadde kjøpt de uansett - hadde tlt4 før garmount g-ride/zzero4c og savnet tøffelfølelsen på tur...randosko som overgår fjellskisko på gå-egenskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener tlt5 skoa passer best for de som er mest opptatt av lett utstyr. For de er definitivt de beste gå-skoa. Synes selv at de blir for myke i fleksen',samt at man ikke får justert vinkelen på skaftet gjør at man ikke kommer godt nok over skia.

Jeg har selv testet både mountain og performance, og det er helt klart en stor forskjell på flexen. Mountain versonen velger jeg å sammenligne med å kjøre i gummistøvler, performance anslår jeg til å ha 80-90 flex.

Selv har jeg byttet til Black Diamond Quadrant 120 flex i år. Den er en del tyngre, men er en skikkelig kjøre-sko. 4-spenners med overlappende skall, boa-stramming på innerstøvelen, 40 graders utslag og svært liten motstand i gåmodus. Med en pris på 5000.- mener jeg dette er et godt valg, bd har også en modell som heter slant til 3500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, jeg får bare prøve performance, mercury og one ser det ut til. Har gjort noen mods på pegasusene nå, tester en topptur i morra, funker det ikke blir det nye i januar.

Mountain ser ut til at er for myke, performance frister veldig med lett vekt, greit å ha litt ekstra sprut i beina på vei ned. Mercury vil gi veldig liten vektreduksjon i forhold til Pegasus, men om de er mye stivere bør det jo være greit.

Vulcan har jeg hørt blir i stiveste laget.

Black Diamond støvler har jeg aldri verken prøvd eller vært veldig interessert i, av en eller annen grunn. Men hører folk er fornøyd med de, så kan jo være verdt en titt. Har jo drøssevis av annet fra BD, og det fungerer jo topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da har mine nye TLT 5 ankommet, herlige saker :)

Regner med å teste de i kveld :D 2500,- inkl frakt fra Snowinn.com.

Gikk forøvrig for Mountain Tf-X, virker lovende. Skal jeg dra på skikkelig bruker jeg heller Lange130 i baron montert på 4frnt turbo (typisk heisbaserte toppturer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Hva er egentlig forskjellen på disse? Altså TLT5 performence og mountain?

 

Ser at TLT6 har kommet, og den koster 2-3000,- mer enn femmern.

Performance: Överdel i kolfiber.

Mountain: Överdel i plast. Väger ca 150 gram mer.

 

Skillnden i åkningen är enligt somliga helt försumbar, enligt andra väldigt stor. Jag har perforamce-modellen och tycker att den är väldigt bra. Jag har inte provat mountain modellen.

TLT 6 sägs vara styvare än 5an, som jag menar är styv så det räcker, i alla fall performance-modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.