Gå til innhold
  • Bli medlem

14 eller 16 til en gutt på 4år (første sykkel)


svingen

Anbefalte innlegg

junior som er 3.5 år (fyller i april) og tenkte og kjøpe en islabikes tli han men er veldig i tvil på 16 eller 14. http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/cnoc16.html

ut fra Islabikes http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/pdfs/sizes/Size_Chart12AW_web-c2.pdf er det minimum 42 mellom beina han er nå 41.5 (men er jo litt igjen til april/sommer) høyde hans er 101 cm.

Det er den føeste "skiklige" sykkelen hans,har kun hat balanse sykkel (ca samme som den her http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/rothan.html) utrolig fornøg med den forøvrig kan anbefales på den sterkes.

16 blir kanskje litt stor? er vel kansje enklerer får han med 14 spesielt siden det er første sykkelen?

ville jo vært kjekt om han kunne brukt sykkelen 2 år men vet ikke om det er slik att man må kjøpe ny hvert år "heldighvis" han har en liten bor (som er 5 mnd nå) som kan arve sykkelen slik att inkjøpe er mulig og forsvare får sjefen i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en prat med Islabikes! De er flinke til å rådgi.

Jeg kjøpte Islabike 20" til snuppa mi i sommer. Det var hennes tredje tohjuling, hun hadde hatt 12 og 16 tidligere. Da jeg bestilte var hun akkurat litt i underkant av anbefalt innerbenlengde til den store 20" rammen, men jeg snakket med dem og vi ble enige om at det var beste løsning. Det fungerte helt fint. Jeg opplever altså målene til Islabikes som gode utgangspunkt, og jeg tror nok du kan regne med at benlengden strekker seg 0,5 cm før sommeren. Snuppa mi hadde 16" den sommeren hun var fire.

På den andre siden. Hvis dere sykler en del, så blir nok 20" med gir veldig fristende neste sommer igjen. Det ble det i alle fall her, og det må sies at større hjul og gir har gitt mye rekkevidde og sykkelglede. I så fall blir det uansett bare ett år på denne størrelsen. Som første sykkel er det også viktig at den ikke blir for stor. Det å få foten nedi er veldig viktig ift tryggheten på sykkelen.

Jeg tipper dere kommer til å oppleve at han tar syklingen veldig fort. Det gjorde i alle fall mi, som også hadde vært ivrig løpesyklist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tusen takk får svar virma :)

Tenkte ikke på den tanken om "liten" 20 sykkel med tanke på gir osv,det er noe som selfølgelig er veldig kjekt.

Så da lurer jeg egentlig på om jeg skal bestille den 14,jeg har og lyst til att minste mann skal starte og sykle på vanlig sykkel tidligere (angrer på att jeg ikke kjøpe 14 til eldste i år) så da får han 100% kontroll pga liten sykkel så kan jeg kjøpe 20 sykkel til han neste år,så kan miste mann starte og sykkel på 14 når han er 3 år (han er født i juni).

står att 14 er maksimalt 48 cm og den "lille" 20 er fra 47cm så da burde jo det fungere greit og enten bruke 14 eller 20 :)

Har blitt noe sykling,han syklet vel 5 km på det meste på en dag i sommer,men når vi da kom frem var det "pappa jeg trenge sykkel med pedaler det er så tungt!" han har utrolig bra teknik og har sykkla siden han var 2 år så er på tide får og si det forsiktig med en "skiklig sykkel" som han så fint sier ;)

et litt annet spørsmål du har ikke erfaring med slik eller ligende http://www.followme-tandem.no/

til sommeren skal vi på sykkel tur med en som er 1 år og han på 4 år og ser får meg etter par km "pappa jeg orker ikke mere" så er det 4 km til vi skal slå opp telt,vi har sykkel vogn så er plass til 2 i den,men må man jo ha den andre sykkelen med osv,ville vært kjekt da og bare hekta han på,eller hvis man skal ut og sykkle en tur og så blir han sliten så kommer man seg faktisk hjemm igjen uten og måtte lokke med sjokolade og brann man sam når vi kommer hjemm osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt Trail Gator for å feste hennes sykkel til min, og er veldig fornøyd med den. Kobler henne raskt til og fra og den fungerer opp til 20'' sykkel.

Vi syklet Rallarvegen med den da hun var 3,5 uten problem. Hun syklet en sel selv og hang bakpå resten. Nå om dagen er den montert på den gamle 16" sykkelen og brukes til barnehagetransport vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den vi bruker:

http://www.trail-gator.com/

Jeg kjenner ikke til Follow me. Hvis jeg skulle vurdert ulike alternativer opp mot hverandre, ville jeg tenkt på vekt og hvor lett det er å koble til og fra barnesykkelen på tur og hele anordningen når man sykler uten barn. Stabilitet er selvsagt et viktig moment, men sikkert vanskelig å vurdere forskjellene uten å prøve.

Det generelle prinsippet med å kunne hjelpe barnet ved behov og la det sykle alene når det passer anbefaler jeg veldig. Snuppa synes det er veldig stas, for det går fort og hun føler at hun deltar. Jeg liker fleksibiliteten og rekkevidden det gir.

Vi har for øvrig noen "regler" for sykling med stang, der den første var veldig viktig en periode:

* Ikke snakk i oppoverbakker (denne kom i værste Hvorfor-det alderen, for jeg blir for anpusten til å svare på alt og ingenting)

* Ikke brems!

* Hjelp til i oppoverbakker hvis du kan.

* Ikke tråkk når ikke jeg tråkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen får svar virrma

Den såg jo veldig fin ut den trail-gator.com,men får vel ikke mulighet til og bruke barnesete på den? ser ut som den kommer rimlig mye i veien?

til sommeren så ser jeg får meg att jeg han miste mann (1 år) i barnesete og han på 4 år i trailor-gator eller follow me til barnehagen og da må det være plass til sete :)

Når vi skal på sykkel tur så blir det nok og rimlig full lasta av sykkel bagger og soveposer osv,kanskje ut som det fort og vil ta får mye plass? kan jo være jeg og han på 4 år reise på tur aleine og da trenger jeg hverfall og laste opp sykkelen min rimlig full :)

Var forøvrig veldig bra tips du kom med,tror nok vi får samme problemer ;)

den follow me veier 2.5kg så er ikke så veldig lett,men ser ut som det fungere best samme med barnesete,har ikke lyst til og starte og bli slik dårlig bil kjører til barnehagen slik som alle andre driver med om dagen,syns det er sundt att man sykler eller går dit og ikke kjører overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Tenkte jeg bare skulle gi en liten opptatering.

jeg kjøpte cnoc 14 og blei rimlig overaska da junior klarte og tråkke selv og sykle avgårde i løp av 20 min! :)

trengte "start hjelp" første timen men så klarte han det og selv :) (så lenge det ikke er får bratt oppover bakke)

 

rimlig sikker på att balansesykkelen som gjorde att han klarte og sykle så fort med pedaler,han ble først rimlig skuffa når han åpne pressangen (fikk den til 4 år dagen sin) pga det var ikke støtte hjul og alle hadde det i barnhagen,spurte han senere på dagen når han hadde syklet litt om han ville ha støtte hjul da sa han bare "nei pappa jeg lurte dere bare jeg,jeg trenger jo ikke støtte hjul" så lo han.

 

jeg satt sete til minimum så han sykler ikke "opptimalt" men nå har han 100% kontroll og kan ta beina enkelt ned,så kommer jeg til og sette det høyere når han får litt mere kontroll.

han sykler nå frem og tilbake til barnhange (er bare 1km hver vei ca men alt hjelper jo) videre syklet han til turning i dag som var 2km hver vei,men jeg ser jo det att han fort vil "trenge" gir på sykkelen beina går som tromme stikker alt,litt kjedlig att det ikke er et litt tygre gir på sykkelen tror han ville ha mestret det fint,og ville vært veldig kjekt når vi skal på sykke tur i danmark til sommern :)

trenger vel ikke og si att jeg kommer til å bestile 20 small til neste sommer så får han bruke den når han er stort nok (siden 14 passer til 20 er ok) 

 

så over til noe ikke så moro,viser seg att followed me ikke passer til islabikes sykkelen må nok ha en slik en http://www.cyclesense.co.uk/m53b0s592p11615/FOLLOWME-TANDEM-Skewer-for-adapting-child-bikes-with-Q-R-front-wheels (ut fra info her http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?f=40032&t=12841381) er i dialog med norske forhandleren så han sa han skulle se på saken :)

 

 

Takker igjen får tips  @virrma :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.