Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiutstyr til kombinasjon av kiting og gåing?


Pearl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å dra på lengre tur med kite og pulk.

Har per i dag med meg to par ski, et par til gåingen (Amundsen+Gaiter) og et par til kitingen (randonee).

Fjellskia er for spinkle til å kite med og radonee håpløst å gå langre flate etapper.

Er derfor på utskikk etter støvler, bindinger og ski til kombinasjonsbruk (kiting vil være hovedprioritering, men noen ganger må man jo bare gå...)

Har tittet endel på Dynafit og ser også at Trygve Gamme har gjort en test av type kombiski.

Gode forslag, erfaringer og tips mottas med takk!! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker lette randoski med dynafitbindinger til lengre kiteturer. Det fungerer sånn passe å gå med, men kan ikke måle seg med vanlige fjellski. Problemet er at skiene mangler spenn, noe som medfører at man ikke får gjort noe fraspark når man går i flat terreng. Alternativet er å gå med feller, men da blir gliden så der. Halvfeller festet fremst på skiene hjelper noe, men gåingen blir treig uansett. Jeg heller mot at beste løsning er å ta med et par fjellski, eller akseptere svakheten med ski uten spenn.

Jeg er veldig interessert slike kombiski som du nevner. Har ikke hørt om dette før. Post gjerne en link dersom du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På randoutstyr så bør du satse på dynafit tlt5 hvis du skal gå litt - utrolig mye bedre å med når det er flatt enn vanlige rando sko. (Det er mulig at det er andre sko som er i samme kategori). Det eneste som er litt irriterende, er at jeg liker å kite med ski i gå-modus, og det fungerer dårlig med tlt5 da de gir veldig lite sidestøtte når de er i gå-modus.

Skulle gjerne ha prøvd ski med spenn med dynafit-bindinger tlt5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo, tror testen Perlen snakker om står i siste nummer av "UTE". Skiene som var med i testen i "UTE" var Fischer BCX Tour Xtralight, Rossignol BC90, Åsnes Storetind, Dynafit Broad Peak, Madshus EON og Salomon XADV 9. E109, Storetind og Rossignol skia kom tilsynelatendes best ut.

Jeg leter også etter en optimal allround-løsning til kiting og gåing. Jeg har testet storetind+t4+kabelbinding. Funker greit til begge deler, men er ikke optimalt å smøre Storetind, og siden en "plutselig" skal kite, bruker jeg mye kortfeller, sånn at jeg ikkje ødelegger kite-glien med smurning. Det går ikke spesielt fort å gå, men overgangene mellom kiting/gåing går i allefall lettere.

Nå har jeg satt på bc-magnum bindinger, og de er mye bedre å gå med. Så lenge du holder hælen nedpå skien, er de stabile nok. Bruker Alpina BC 2150 sko. Veldig komfortabel, god å gå med, og heilt ok sidestøtte når du jekker den hardt. MEN, til turer med pulk kommer jeg definitivt til å fortsette å ta med to par ski og skisko. Det er betydelig tyngre og vanskeligere å kite med det "lette oppsettet", enn med feite ski og høye sko :-)

Noen får finne opp en BC aktig binding, som en kan låse hælen fast på (evt øke bøyemotstanden), og en plast eller carbon-mansjett som kan tres over ankelleddet på en vanlig myk fjellskisko når en trenger støtte, mulig det hadde funket. Ang. låsing av hæl. Folk har brukt dynafit hælklosser på telemarkbindinger, slik at de kan låse hælen på vanskelig føre, mulig en kunne brukt samme taktikk på bc bindinger.

Si fra hvis dere kommer på en optimal løsning :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne prøvd Storetind eller E129 til skiseilet. Sliter med Ingstadskiene. De er både for smale og litt for innsvingte i forhold til spennet i dem.

Skjønner ikke hvorfor man prøver BC på de skiene. Ville valgt Voile 3-pin cable. Av med kabelen for gåing. Stabil og fin for kiting (eller i alle fall for skiseilet). Har 10 mm plater og hælløftere. Bruker Scarpa T4 støvler. Kan gå i dagevis på dem uten å få vondt i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC, fordi de gir mye mindre bøyemotstand enn 75mm. Samt mykere sko som totalt gjør hvert eneste steg du tar litt lengre, og litt behageligere :-) Klart, 75mm og T4 er noe mer stabilt å seile med, men her har jeg prioritert gå-egenskapene litt mer, samtidig som Storetind er stiv og stabil nok til å klare å holde høy fart og krysse med. Sær kombo, men for meg funker det bedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trur den største forskjellen er ve

BC, fordi de gir mye mindre bøyemotstand enn 75mm. Samt mykere sko som totalt gjør hvert eneste steg du tar litt lengre, og litt behageligere :smile: Klart, 75mm og T4 er noe mer stabilt å seile med, men her har jeg prioritert gå-egenskapene litt mer, samtidig som Storetind er stiv og stabil nok til å klare å holde høy fart og krysse med. Sær kombo, men for meg funker det bedre ;-)

Hva med å montere en snowboard strap på skia som man kan jekke fast skoen med.

http://www.tactics.com/switchback/create-your-own-snowboard-bindings/straps-powder-white

EDIT: Trenger kun en strammer for å holde hælen nede på skia, dette spørs om ikke må testes:)

Eventuelt enklere strammere som benyttes på http://onefoot.no/

Fattern bruker salomon sin sns x adventure binding, denne virker for meg mye stivere enn rotefella sin bc binding.

http://www.oslosportslager.no/produkt/salomon-sns-xadv-raid-bc-fjellskibinding-4947.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/salomon-xadv-8-fjellskisko-22338.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg hadde akkurat samme problemet som deg, fant ikke ski som passes til bruket mitt, jeg kiter, frikjører og går "rett frem" på fjellet, slik som deg. Har nå hatt skiene, bindingene og skoene i snart to måneder og er veldig fornøyd.

Dette blir en telemarkspakke, men som du sikkert forstår gjennom innlegget så er binding + sko ganske stiv noe som forutsetter enkel form av telemarkkjøring

Valg av ski:

Når det kommer til valg av ski, kan ikke skiene være stiv som en stokk; spenn slik at de kan smøres, de må ha innsving slik at de er "lettere" å kjøre med, en annen faktor er stålkanter som er et must når det kommer skikjøring og gåing i fjellet, spesielt til kiting'en, fellefeste

Mitt valg av ski falt på disse; Åsnes Storetind Carbon: http://www.oslosportslager.no/produkt/storetind-carbon-toppturski-mfellefeste-20799.aspx

Disse skiene er;

Med stålkant

Spenn(smørbar)

Godt med innsving(gode svingegenskaper)

Fellefeste for kortfell

Valg av sko

Når det kom til å velge sko hadde jeg noen faktorer som var viktig; skoene måtte være stiv med tanke på nedkjøringen, de måtte også være myke slik at de kan være deilig å gå i, 75 mm, kraftig materiale

Mitt valg;

Mitt valg av skisko falt på; http://www.sport1sor...?category_id=72

Disse skoen er stive, da med tanke på at det går ann å bekke bak den øverste plastikkskinnen(avstivningen) slik at den blir myk å gå med

75 mm

kraftig materiale

Valg av bindinger:

Faktorer som skulle være viktige på valg av bindinger:

Siden bindinger var det siste jeg valgte var det ganske enkelt, men noen faktorer var tilstede som for eksempel: 75mm(passer til skoen), god fleksebilitet i festet mellom sko og binding, feste fremme slik at det ikke blir så veldig stor motstand. Men de må også være stiv med tanke på nedkjøring, enkelt system

Mitt valg falt på : http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

75mm

god fleksebilitet

myk(det går ann å huke av stålfjæren når man går Rett frem slik at det ikke blir så stor motstand)

Stiv("med fjær")

Andre ting som jeg også kjøpte til var åsnes sin kortfell, denne synes jeg har fungert bra til mitt bruk :)

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.