Gå til innhold
  • Bli medlem

Universal glider? Finnes det?


mindviruz

Anbefalte innlegg

Jeg er litt lat når det gjelder å glide fjellskiene mine. jeg gjør det ett par ganger i sesongen, og da blir de brukt på forskjellig føre med samme glider.

Hvilken glider er mest universam til forskjellig føre? Jeg har brukt den rosa fra Swix (+1 - -4 eller noe sånt). Skulle gjerne hatt en som gikk fra +5 til -25 egentlig? :)

Finnes det noe slikt, fra en eller annen produsent? Swix har ikke, så vidt jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Då eg var på smørekurs hjå ein tidlegare landslagssmører, sa han at dei ulike gliderane ikkje hadde gav nokon praktis forskjell i glid for anna enn konkuransesituasjonar. Han sa også at ved å bruke den mjukaste glideren, kan ein bruke kaldare jern, og dermed mindre fare for å øydelegge sålen. Hans råd var derfor å bare bruke den glideren det står 0-+10 på, uansett føre. No er ikkje eg veldig ivrig med smørejernet, men eg har i alle fall heilt slutta å bruke hardare glider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg var på smørekurs hjå ein tidlegare landslagssmører, sa han at dei ulike gliderane ikkje hadde gav nokon praktis forskjell i glid for anna enn konkuransesituasjonar. Han sa også at ved å bruke den mjukaste glideren, kan ein bruke kaldare jern, og dermed mindre fare for å øydelegge sålen. Hans råd var derfor å bare bruke den glideren det står 0-+10 på, uansett føre. No er ikkje eg veldig ivrig med smørejernet, men eg har i alle fall heilt slutta å bruke hardare glider.

Å? Så flott da :) Og på fjellski har det vel sikkert enda mindre betydning, enn på løypeski.

Om du tenker på glider/voks i den form man smelter på skiene har Swix absolutt universalglidere. Hvit skal fungere i alle temp, rød fra +2 til -10, gul fra -2 til +10 og blå fra -10 til -20.

http://www.swixsport...:0:6144:6:::0:0

Visste ikke at det fantes hvit jeg. Har ikke sett den i butikken. På den lille g-sporten på senteret her kjøpte jeg sist en blokk som stod +1 til -4 eller noe slikt på. Men som Afe sier, så spiller det visst ikke så stor rolle allikevel.

Hvis den hvite du linket til ikke trenger høy temperatur på jernet, så kan jeg kanskje prøve den neste gang, om den ikke er betydelig dyrere da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperaturen til jernet står på pakningen. Den kvite det er linka til står det 130°C på. Den gule CH10 som eg har brukt dei siste åra står det 110°C på. Til samanlikning står det 150°C på den grønne CH4 (-10--32°C).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg var på smørekurs hjå ein tidlegare landslagssmører, sa han at dei ulike gliderane ikkje hadde gav nokon praktis forskjell i glid for anna enn konkuransesituasjonar. Han sa også at ved å bruke den mjukaste glideren, kan ein bruke kaldare jern, og dermed mindre fare for å øydelegge sålen. Hans råd var derfor å bare bruke den glideren det står 0-+10 på, uansett føre. No er ikkje eg veldig ivrig med smørejernet, men eg har i alle fall heilt slutta å bruke hardare glider.

Jeg tenker motsatt, at den hardeste glideren slites langsommere enn den myke. Bruker derfor bare den hardeste, det blir færre omganger med smørejernet ila sesongen (oftest kun en). Har aldri hatt problemer med smelting av sålen, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen helt universal finnes ikke. Men på de billige glidere er det ikke så stor forskjell på farge. Dog vil en for myk glider bli "trå" når det blir kaldt.

Skulle jeg hatt bare en glider hadde jeg nok brukt en av følgede

LF6 fra Swix. De glir fint fra 0 og kaldere. Blir litt trå når det blir 15 og kaldere. Bra holdbarhet ved litt grov snø. Denne jeg har på mine fjellski.

Vauhti LF green. Fin fra - 5 og kaldere. En av de bedre på kald og trå snø.

Swix HF Marathon. Står -10 til +20 på pakka. Laget for lang holdbarhet og best på vår og litt skitten snø. Men går fint på kuldegrader så lenge det ikke er for kaldt. Dog litt dyrere.

På plussiden må man ha grov nok rill i skiene. Her kreves som regel dyrere produkter med mye fluor.

Har og god erfaring med noen Rex hurtigglider. http://rex.fi/no/glider/rapid-glide/

Var ikke så lenge som innsmeltet voks men kjapp og legge og børste. Fin å ha med på tur for å etterfylle.

Alternativ er å ståsikle skiene å gå uten glider. Dog er det kjipt å få til med stålkanter. Har 2 par langrennsski jeg har stålsiklet. Fungerer fint men blir trå kaldere enn 10-12 minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med afe hvis man tenker seg en glider. Du sier du glider skiene ett par ganger i året. Hvorfor ikke bare bruke rød glider til og med februar og gul etter det når det blir litt mildere. Den gule skal vel egentlig alltid brukes uansett under hardere glider. Når man setter vekk skiene om våren er det jo en fordel å sette de inn med gul glider så ikke sålen tørker opp. Når man tar de fram igjen kan man gå over med smørejernet og sikle av de for så å legge på rød glider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode svar her ja :)

Stålsikling blir nok uaktuelt, siden jeg har stålkanter. Men det er definitivt ett bra alternativ dersom jeg hadde hatt langrennski ja :)

Jeg må viss desverre til å kjøpe en ptex stift å fylle i en stygg stripe i de nye skiene mine allerede :( Brukt de 3 ganger, og på siste tur har jeg, uten å merke det, fått en stygg stripe fra hælen, og på skrått bakover til enden på skien. Irriterende.

Men så vidt jeg har skjønt så har det minimalt å si for glien på en fjellski med noen striper, så lenge man klarer å fylle i stripen ganske bra? De blir hovedsaklig brukt utenfor løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg tenker motsatt, at den hardeste glideren slites langsommere enn den myke. Bruker derfor bare den hardeste, det blir færre omganger med smørejernet ila sesongen (oftest kun en). Har aldri hatt problemer med smelting av sålen, såvidt jeg vet.

Jeg kjøpte meg en gul glider, og en grønn glider i dag. Dette skal prøves ut i vinter. Den grønne er så hard at den ikke kan skrapes i med neglen engang. Jeg ser for meg at om du klarer å legge denne på skien vil den fylle alle ujevnheter godt og beskytte sålen godt.

Men denne må vel sikles av når den enda er litt varm? Ellers blir den vel alt for hard til å sikle og børste? Hvordan får man ett bra resultat med så hard glider?

Hvordan går det med en så knallhard glider på litt varmere føre egentlig? Merker man noe forskjell? (I såfall har jeg gul og en del røde rester liggende.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harde glidere skraper du mens den enda er varm, den må ha stivnet så det ikke er fuktig lenger. Så børster du når den har blitt kald.

På så harde glidere er det mye jobb å børste de med nylonbørste alene, bør bruke en bronsebørste først.

Når du først legger så rens og børst sålen først. Deretter drypper du på voks og varmer inn. La skiene kjøle 15 min. Så varmer du over en gang til. Gjenta gjerne en 3. gang. Da metter den bedre og sitter litt lenger.

Så skraper og børster du etter siste gang.

Hard glider går greit på varmere,er verre motsatt. Mye og pga slitasje. Men på vått føre er struktur i sålen viktigere enn hvilke hardhet glider har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bedre råd av borgern enn det jeg kunne gitt. Er enkel når det gjelder skipreparering, bryr meg ikke så mye om skiene kunne glidd litt fortere. Jeg drypper bare på glideren, smelter kun en gang, sikler med stålsikling, aksepterer noen flekker som ikke er godt dekket. Bruker ikke børste, det er kanskje derfor det glir litt dårligere første turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det var mange gode innlegg her. Tenkte å dele det rådet jeg fikk for mange år siden (når det gjelder fjellski) av en ansatt i G-sport: prøv den hardeste alpinvoksen fra Toko. Det har jeg gjort siden. Kanskje har jeg gått glipp av noe glid på varmt føre, men , jeg renner stort sett fra turfølget og det virker som om den tåler mye slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale ein blå glider under kaldt føre, fra -5 til -30 minus. Gjerne en LF 6 fra Swix, dette er en gjenganer i langrennsmiljøet. Når det er litt varme funker det med CH 10 (gul, swix) som er den mjukeste (og billigste) glideren. Når man legger en kald glider må man ha et varmt jern, ca 140 grader. da er det viktig å dra jernet jevnt over ca. 2-3 sek. på hele skiet. Sikles og børstes når det har stivnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sagt...kuzmin sikling....men det kan visst ikke kjøpes i norge...da driter man i glider i det hele tatt....lenke her....http://www.skiaktiv.no/artikkel/670/1-000-kilometer-uten-aa-preppe-ski-.html og meninger mot her....sikkert fra fabrikanter av glider dog...http://www.skiaktiv.no/artikkel/1098/advarer-mot-staalsikling-og-kuzmin-metoden.html

uansett, å slippe glider... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller sagt...kuzmin sikling....men det kan visst ikke kjøpes i norge...

Joda, det kan det. Eg kjøpte i alle fall min innanlands. Men som det allereie er nevnt, det fungerer dårleg i kombinasjon med stålkantar. Men det finnst jo ypperlege fjellski utan stålkant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

SLike universal finnesjo fra omtrent alle produsenter.

Men ikke dermed sagt at den fungerer så universelt. http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainPage_6266&MainContent_6254=6266:0:24,2934&MainPage_6266=6273:74946::0:6272:6:::0:0

I tillegg sett slikt fra både Toko, Rex, Rode, Ski-Go.

Den universal jeg vet om så fungerer bra over større temperaturforskjeller og er holdbar er Swix Marathon. Dog er det High Fluor voks så den koster jo mer.

Fin fra -10 og varmere. Kaldere enn -10 bruk Vauthi LF Green.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.