Gå til innhold
  • Bli medlem

Strategi for å få tatt et godt bilde til vår fotokonkurranse :)


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Kan vel sikkert også gi en tilbakemelding eller ta en diskusjon på hvordan man tenker å komme i mål med å ta ett fint bilde til konkurransen vår. Kanskje legge ut de bildene man ikke bestemmer seg for å bruke.

Det har vært østavindsråkk og i dag har det ligget rundt sterk kuling her jeg er - Bindal - sør i Nordland.
Jeg tok meg en tur opp i høyden ved Heilhornet og vinden gjorde alle slags krumspring for å blåse meg ned fra fjellet - lyset var flatt og forholdene elendige for foto.
Derfor ingen gode bilder i dag heller men jeg tror ikke jeg hadde tatt denne lufteturen uten at jeg hadde hatt som mål å få et godt bilde. Håper fotolyset er bedre andre steder i landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Har også kamera i jakkelomma konstant. Ser andre (venner) klarer å få fine bilder. Men jeg er på jobb og ingen motiver dukker opp. :cry:

Har planer om soveposetest i romjula. Har en fin kolle ett par hundre meter fra huset. Vurderer soveposetest der, samt test av kubbefakkel.

Blir også Tinka's (7 mnd) første natt ute vinterstid.

Ble litt inspirert av Dag G's rapport:

Hvorfor ikke gjøre litt mere ut av en soveposetest? Litt kjedelig å ligge i hagen. Skal lage gapahuk og permanent leir som kansje kan bruikes flere ganger. Fint å sove ute :-P

Blir garantert noen stemningsbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er dette en tråd for tips og inspirasjon til motiver, eller kan det være snakk om tekniske tips også?

 

Her er i alle fall et par tekniske tips knyttet til bilder med mye snø i:

 

1. Eksponering

 

Lysmålingen i kameraet blir ofte lurt når det er svært mange lyse flater i bildet, og ofte ender snøbilder opp med å være mye mørkere enn ønsket. For de som har kameraer med litt mulighet for manuelle innstillinger kan det lønne seg å justere opp eksponeringen litt. På de fleste speilreflekskameraer finnes en funksjon som heter "Eksponeringskompensasjon" eller noe i den duren som kan brukes.

 

2. Hvitbalanse

 

Med mye hvite eller mørke/sorte flater i bildet blir feil hvitbalanse ofte svært fremtredende. Snø, for å ta et (helt tilfeldig) eksempel, bør stort sett se hvit ut. Sollys og skygger kan male snøen med varme og kalde (gule/blå) nyanser, men ofte blir fargemetningen så stor etter ivrig etterbehandling at snøen ser helt unaturlig ut. Et klassisk eksempel er å fokusere på himmel/solnedgang når man justerer farger/fargemetning i et landskapsbilde, men glemme helt hvordan snøen blir seende ut. På bilder med mye snø i velger jeg nesten alltid et hvitpunkt i snøen, og tar det som utgangspunkt for fargejustering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.