Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe dedikert vintersovepose, eller bruke 2 3-sesongsposer?


Kristine K

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg spør sikkert om noe som noen har svart på før, men håper likevel at noen kan hjelpe meg med dette spørsmålet:

Jeg er på jakt etter en pose jeg kan bruke på vinteren. Det vil hovedsaklig være snakk om overnattinger i telt, og sjelden i mindre enn 20 minus. Men, jeg er en jente på under 160 cm og en skikkelig frysepinn, så jeg vil helst unngå å fryse. Jeg vil stort sett gå med sekk, så det hadde vært greit med noe som er mulig å få plass til i sekken. Turene vil stort sett være på mellom 1-3 overnattinger.

Saken er den at jeg har en Ajungilak Kompakt 3-season fra før, så det jeg lurer på er om jeg skal gå for en ny vinterpose, eller om jeg f.eks. skal kjøpe en litt billigere og lettere 3-sesongs dunpose som jeg da kan bruke inni posen jeg har fra før. Jeg har også en lakenpose i silke jeg kan bruke inni der igjen.

Når det gjelder pris så er jeg litt åpen på det fordi hovedpoenget vil være å unngå å fryse og ha en komfortabel tur, men jeg kunne gjerne tenkt meg en løsning som er relativt billig. Det er uaktuelt å kjøpe pose i 4-5000 kronersklassen. Vil helst holde meg under 3 lapper.

Noen som har innspill?

Jeg lurer også på det med lengde på posen. Ser at det er ganske vanskelig å få tak i poser på 165-170 cm, så utvalget er større hvis man går opp til 180. Vil det ha mye å si for varmen? Ajungilakposen jeg har fra før er 180, og det har funket greit til nå, men det er sjelden jeg har overnattet i noe særlig lave temperaturer med den...

Hilsen Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nok bli vanskelig. Ideelt sett bør du ha en liten pose, 5,6 eller 170cm. De fleste vinterposer er lagd for røslige menn og vil både være for brede og lange. Hvis du planlegger turer der temperaturen ofte er under -20 grader bør du ha poser som går ned til minimum -30 (limt menn) som tilsvarer -22 (confort kvinner). Se f.eks denne posen: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=3043&cid=626. Prisforskjellen på en -30 pose og -40 pose er heller ikke så stor.

Jeg vet godt at dette er langt utenfor din tenkte prisklasse. Det kan godt tenkes at du får en dunpose som passer inni Konfortposen din, men jeg tviler på at den posen gir noe særlig mer enn 10grader ekstra temperatur. Da vil du trenge en pose som gir minimum -10 grader confort, f.eks: http://sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1004&cid=626. Og det er dyrt.

Da gjenstår to løsninger:

Kjøpe en rå fiberpose. Den vil ta veldig stor plass i sekken. Bør maks være 180cm.

Kjøpe en billig dunpose på salg fra utlandet. Du bør få en verstingspose for ca 5000. Kan være vans

Jeg anbefaler deg å prøve ut. Holder du til i Osloområdet kan du prøve poser hos Oslo Sportslager og Sportsnett. De har små poser. Ta med Konfortposen din.

Du kan lese litt mer om valg av sovepose her:

http://www.oslosportslager.no/magasinet/hvordan-velge-sovepose-fa-hjelp-her-til-a-finne-riktig-sovepose--988.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För att du skall kunna använda din nuvarande sovsäck som yttersäck så måste den vara tillräckligt stor för att rymma/inte komprimera den du har tänkt att använda som innersäck. Störst problem tror jag du kan få i fotänden men är den tillräckligt stor så kan du skaffa en liten dunsovsäck att ha som innerpåse.

Jag har vid flera tillfällen rekomenderat Roberts Outdoor Equipment i Polen. De har ett antal produkter i sitt standard sortiment men om du vill modifiera en viss produkt något så är det inga problem att få till det. De syr upp produkterna först när de har en beställning och kvalitén på jobbet är mycket bra. De är också väldigt bra att kommunicera med (e-post).

I ditt fall så kan det vara aktuellt med en sovsäck som är kortare än standard och kanske även lite smalare, du kan också välja en högre dunkvalité och annat tyg i i sovsäcken.

Jag lägger med några förslag på en sovsäck som du kanske kan använda som innersovsäck och en som är en ren vintersovsäck. Priserna är hämtade från deras Polska hemsida och valutakalkylator på nätet står för omvandlingen utan frakt och eventuell mva-tillägg.

http://www.roberts.pl/Cat1_001.html

Nok 1700 för 500 mr modellen.

http://www.roberts.pl/Cat1_10.html

Nok 2400 för 900mr modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det blir debattert i noe omfang her :

Hvis du ikke er alt for frysen trenger du kanskje bare en bra 3-sesong + en bra 2 sesong. Jeg tro fiber ytterst og dun innerst vil bli beste kombo.

En stor, tung og voluminøs vintersovepose en lite smidig løsning med begrenset - men nødvendig - anvendelsesområde. Jeg har også tro på en 2 -poser innen i hverandre løsning. Håper jeg!

For Elginnen er ganske frysen og frøs i påsken siste år på Hardangervidda i den antikvariske Ajugilak Tyin Elite uten gli-lås i -15-18. Dessuten kom hun ikke ut, da posen har 2 løse foringer uavhengige av hverandre, som hadde forskøvet sig i nattens løp. Det så ganske morsomt ut - utifra. Jeg forstår godt, at de har sluttet med den, for den er STOR og TUNG, selv på pulken.

Jeg har innkjøpt en Nanok performance -10, 3-sesongs dunpose ( ca 1650 kr) som julegave til å ha inni en Marmot Trestles -18 fiberpose. - 18 er en amerikansk overdrivelse, som svarer til 0 -Fahrenheit!

Jeg har samme pose og begynner å ha det kaldt omkring -10! Med tykke bukser og fleecejakke på i posen klarer jeg dog de -18. Hun får det kaldt langt før meg.

Etter jul gjenstår det å eksperimentere på terrassen med elginnen i kalt vær! Jeg vender tilbake med resultater.

Det går an å snurpe en litt for lang pose sammen i fotenden med et belte/snor, men selvfølge spill av vekt.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei

Det blir debattert i noe omfang her : http://www.fjellforum.no/topic/21901-sovepose-til-vinterbruk/page__st__75#entry240024

Hvis du ikke er alt for frysen trenger du kanskje bare en bra 3-sesong + en bra 2 sesong. Jeg tro fiber ytterst og dun innerst vil bli beste kombo.

En stor, tung og voluminøs vintersovepose en lite smidig løsning med begrenset - men nødvendig - anvendelsesområde. Jeg har også tro på en 2 -poser innen i hverandre løsning. Håper jeg!

For Elginnen er ganske frysen og frøs i påsken siste år på Hardangervidda i den antikvariske Ajugilak Tyin Elite uten gli-lås i -15-18. Dessuten kom hun ikke ut, da posen har 2 løse foringer uavhengige av hverandre, som hadde forskøvet sig i nattens løp. Det så ganske morsomt ut - utifra. Jeg forstår godt, at de har sluttet med den, for den er STOR og TUNG, selv på pulken.

Jeg har innkjøpt en Nanok performance -10, 3-sesongs dunpose ( ca 1650 kr) som julegave til å ha inni en Marmot Trestles -18 fiberpose. - 18 er en amerikansk overdrivelse, som svarer til 0 -Fahrenheit!

Jeg har samme pose og begynner å ha det kaldt omkring -10! Med tykke bukser og fleecejakke på i posen klarer jeg dog de -18. Hun får det kaldt langt før meg.

Etter jul gjenstår det å eksperimentere på terrassen med elginnen i kalt vær! Jeg vender tilbake med resultater.

Det går an å snurpe en litt for lang pose sammen i fotenden med et belte/snor, men selvfølge spill av vekt.

Hilsen Elgen

Hei

Eksperimentene er gjennomført på Elginnen, som er ganske frysen, i denne vinter med et par vintertelt turer, hvor det var ned til -18-20 C om natten, bl.a. påsketuren.

Hun har erklært sig fornøyd med kombinasjonen av de 2 poser og har ikke frosset.

Dvs. en natt frøs hun nedenfra, men jeg har gjennom lenger tid forsøkt å overbevise om at 2,5 cm termarest ikke er bra nok underlag i slike temperaturer. Da hun fik et par fiberbukser under baken og ryggen ble det bra!

Konklusjon: dobbeltposet oppsettet fungerer bra, hvis posene ellers kan være inneni hverandre og personen ikke er så stor at innerposen komprimeres mot ytterposen.

Jeg er selv for stor til at kombo'en fungerer.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.