Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal vi prøve oss på en fotokonkurranse i 2013?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Ja det er ikke noe som er enkelt å håndheve. Det foregår vel i større grad innenfor fagmiljøene og mer profesjonelle fotokonkurranser kan jeg tenke meg. Da er det jo også bransjefolk som bedømmer, som oftest. For meg fremstår et overredigert bilde som helt uinteressant. Nordlysbilder/månebilder med et landskap som ser ut som det er badet i dagslys, eller objekter eller dyr som ser ut som de er belyst av en diger arbeidslampe uti mørtna, blir rett og slett litt..Teit.

Jeg er enig med deg at overredigerte bilder kan virke uinteressante, men er ikke enig at nordlysbildene/månebildene i denne tråden ser overredigert ut. Ja det er vanskelig å få til med kompaktkamera (uten stativ), men ikke vanskelig med et systemkamera, et OK objektiv, riktige innstillinger og et stativ.

Jeg føler meg litt truffet i innlegget ditt av ene bilde jeg har postet her (Månelyst). Her brukte jeg Nikon D7000 på stativ med tokina 11-16mm f/2.8 med innstillingene ISO1600, f/3.2 og 5 sekunder eksponering. Ja bildet er etterbehandlet, men det må uansett gjøres dersom bilde er tatt i RAW (som det ble). Det blir som å fremkalle bilder, og dersom du tar bildet som JPG gjør kameraet selv tilsvarende etterbehandling automatisk. Endringen jeg gjorde var å justere hvitbalanse og senke eksponeringen fordi bildet ble for lyst, Og ja, lanskapet var faktisk såpass opplyst av månen. Gikk uten hodelykt og nøt utiskten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, vel....Jeg får vel skrive noen ord jeg også. JEKA du må ikke føle deg for truffet tror jeg. Jeg vil tro at det er mitt "sauebilde" som kanskje skapte denne debatten.

 

Jeg må først få si at jeg skjønner veldig godt hva du mener nordhauk. Jeg har også selv tenkt på dette med redigerte bilder. Vanligvis redigerer jeg lite eller ingenting all den tid jeg ikke har så god peiling på slikt. Når det gjelder dette sauebildet ble jeg sittende og plundre litt med det, dog meget enkle greier siden jeg ikke har særlig peiling på det. Det er nå uansett ganske irrelevant så det kan jeg la ligge. Men, etterå ha pludret litt syntes jeg selv det ble ganske stilig, og jeg valgte da å legge det til i konkurransen. Feil eller ikke? Det skal være usagt.

 

Jeg kunne gjerne vært med i en konkuranse hvor vilkårene sa at det ikke var tillatt med noen form for etterbehandling. Problemet blir allikevel dette med selve fotograferingen som JEKA så vidt er inne på. Tidligere hadde jeg et ordentlig kamera med tilhørende objektiv tilgjengelig, men i dag har jeg et lite billig lommekamera. Poenget mitt er at jeg med det tidligere kameraet og tilhørende utstyr jeg hadde tilgjengelig kunne jeg ved å la innstillingene være manuelle gjøre en mengde "triks" da jeg tok et bilde. Jeg kunne få frem effekter og tone ned andre ting om jeg ville. Dette er jo også en form for manipulering.

 

Jeg har ikke noen fasit på hva som er rett eller galt i denne konkurransen, men om det er et ønske om det ikke skal være noen form for etterbehandling bør det nok fremkomme av skisserte regler. Da igjen kan man jo stille spørsmålet om man kun kan ta bilder hvor alle innstillinger er på auto for de som har muligheten til å ha manuelle innstillinger?

 

Jeg har jo også selv sett at da jeg har tatt bilder med alt på auto, også med lommekameraet jeg har nå, tidvis opplever annerledes fargegjenngivning enn hva det i realiteten er som et eksempel.

 

Jaja, ingen sure miner her bare noen tanker.

 

Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forholder oss til reglene slik de er. Fritt frem med andre ord.

 

Alle bilder man ser er etterbehandlet - enten man liker det eller ei, og å kontrollere noe slikt vil være helt umulig. Til og med når vi sender kalenderbildene til trykking vil de kanskje bli etterbehandlet hos trykkeriet på et vis som noen ikke liker. Sånn er det bare.

 

I denne konkurransen er det jo medlemmene selv som bestemmer hvilket bilde som er "best", så da er jo egentlig saken grei. Mulig avsporingen kunne trenge en egen tråd.. men det er vel et ganske utdebattert tema i fotokretser tror jeg. Kan gjøre det om det faktisk er et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang redigering av bilder så er det vell to ting som enkelte henger seg veldig opp i.  Man skal ikke gjøre ting som ikke er mulig med ett filmkamera. Og man skal etterstrebe å få bilde til å ligne mest mulig på virkeligheten. I mine øyne har foto blitt mye mer enn det og verden har gått fremover.  Jeg setter nok en grense ved at man ikke skal klippe og lime nye elementer inn i bildet.  Man kan jo selvsagt gjøre det også men da må man legge fram bildet som en fotomanipulasjon.  Justering av informasjon som faktisk ligger i bildet ser jeg ikke noe problem i. Man lager ikke noe nytt eller tilfører noe som ikke er der. Det bli kun en personlig preferanse om hvilket uttrykk man vil oppnå med bildet. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det vil det aldri bli 100% sammenlignbart med hva øyet oppfatter.  Kamerateknologien har nok ett godt stykke igjen før det er mulig ;)   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble det spurt om det var OK at bildet ble tatt noen dager før/etter månedens kalenderdager (ett av bidragene til mars). Kjell Iver mente det burde være greit, men at det skulle diskuteres internt. Hva ble konklusjonen på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil understreke at jeg uttalte meg i generelle ordelag, og ikke ønsket å henge ut enkeltbilder. For øvrig er jeg enig i at etterbehandling så og si utføres av alle som tar digitale fotografier, og at dette er en naturlig del av "fotofaget" om man skal kalle det dèt. Mitt poeng er egentlig bare "alt med måte". Når jeg ser et bilde som åpenbart er "ihjelskrudd" i et fotoredigeringsprogram, så faller det liksom litt ut for meg, ettersom jeg vet at det faktiske motivet sannsynligvis ikke så ut som på bildet.

 

Bildet kan isolert sett se vanvittig kult ut! Det er ikke dèt det handler om. Men når jeg vet at virkeligheten sannsynligvis fremstod ganske betydelig annerledes, så blir det liksom ikke det samme. Dette er kun min personlige mening, om folk vil gi sine stemmer til tungt manipulerte bilder, så er det jo bare å peise på. Sikkert bare jeg som er en konservativ faen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bildet kan isolert sett se vanvittig kult ut! Det er ikke dèt det handler om. Men når jeg vet at virkeligheten sannsynligvis fremstod ganske betydelig annerledes, så blir det liksom ikke det samme. Dette er kun min personlige mening,

 

Her utelukkar du vidvinkel, tele, svart/kvit og kontroll av djubdeskarpheit mm. Då er det ikkje mykje moro å fotografere lenger. For mange handlar fotograferinga om å formidle opplevingar og stemningar, då betyr det mindre om bildet er objektivt sett meir eller mindre lik virkelegheita.

I tillegg utelukkar du spesielle vér-/lysforhold, fordi det heller ikkje ser riktig ut. Med dette har du truleg utelukka det aller meste av gode fotografi.

Manipulering vert det fyrst når ein utgir det for å vera noko anna enn kva det faktis er. Dersom ein limer ein bjørn inn i bildet, og opplyser om at ein har gjort det, er det ikkje manipulering lenger. Om det er eit godt eller dårleg bilde, og om det har noko å gjera i denne konkurransen, er ein heilt annan sak. Men det er det juryen, altså dei som stemmer, som avgjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble det spurt om det var OK at bildet ble tatt noen dager før/etter månedens kalenderdager (ett av bidragene til mars). Kjell Iver mente det burde være greit, men at det skulle diskuteres internt. Hva ble konklusjonen på dette?

 

Vi må forholde oss til reglene slik at det er likt for alle - altså at bildet må være tatt i samme måned.

 

Jeg er personlig for litt takhøyde og liker å se litt rundt på ting. Vi har jo ingen måte å sjekke dette uansett og må jo bare stole på folk, men det kan alltid bli diskusjoner så for å unngå det holder vi oss til det.

 

Så nå har man 7 timer igjen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som er langt mer konservative når det gjelder fotografi enn meg her. Ett bilde er ett bilde, det kan være kunst (eller forsøk på kunst), vise ett øyeblikk, eller ei historie (historier er ofte overdrevet). Virker som at mange på dette forumet sier at bilder er kun for dokumentasjon, og om således er jeg helt enig i at manipulering skal være strengt. Heldigvis er dette en konkurranse om fotografi generelt, så her kan alt vises, og da hadde det vært greit om de som gir stemmer også tenker litt lengre enn de dokumenterte bildene tatt på mobilen! ;)

 

Også gjør litt etterarbeid bildene bedre (spesielt nattbilder), i svært mange tilfeller synes nå jeg! :) Her er to av mine bidrag, orginaler vs. manipulert.

 

NjejRoT.jpg

Orginalt bilde

vs.

Manipulert

DSC_1518-2Ax1200.jpg

 

 

rfdYYRo.jpg

Orginalt bilde

vs.

Manipulert

gjuratinden1x1200.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må forholde oss til reglene slik at det er likt for alle - altså at bildet må være tatt i samme måned.

 

Jeg er personlig for litt takhøyde og liker å se litt rundt på ting. Vi har jo ingen måte å sjekke dette uansett og må jo bare stole på folk, men det kan alltid bli diskusjoner så for å unngå det holder vi oss til det.

 

Så nå har man 7 timer igjen :)

 

Den er god.

 

Ang. dato skal dette ligge i EXIF-fila, dermed går det an å sjekke dette når vinnerbildet sendes inn. Etter hva jeg vet er det visst mulig å manipulere dataene i EXIF-fila, så helt skuddsikkert vil det nok ikke være.

 

 

@Þróndeimr, kan ikke skjønne om noen skulle synes dette er overredigerte bilder. At resultatet fra eksponeringen viser noe annet enn det man ser med øynene blir vel en annen sak, så her må man skille mellom eksponering og redigering. Eksponering ved nattfotografering er vanskelig, og skal man ha et bilde med litt detaljer ligger det i kameraets natur at man må eksponere litt høyere enn det som er synlig for øynene. Jeg for min del har ingen problemer med et slikt uttrykk, og dette var (i mine øyne, selvsagt) to eksempler på god eksponering for nattbilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Þróndeimr, kan ikke skjønne om noen skulle synes dette er overredigerte bilder. At resultatet fra eksponeringen viser noe annet enn det man ser med øynene blir vel en annen sak, så her må man skille mellom eksponering og redigering. Eksponering ved nattfotografering er vanskelig, og skal man ha et bilde med litt detaljer ligger det i kameraets natur at man må eksponere litt høyere enn det som er synlig for øynene. Jeg for min del har ingen problemer med et slikt uttrykk, og dette var (i mine øyne, selvsagt) to eksempler på god eksponering for nattbilder.

 

Helt enig. Men etter det jeg har sett i konkurransen er er det få/ingen bilder som er manipulert såpass mye at det er noe å snakke om så synes det er rart at det stilles spørsmål ved det. Og ettersom det er satt spørsmål ved det er vel mine bilder innenfor det som er manipulert langt mer enn 'realiteten' i andres øyne (mange har jo dårligere nattesyn enn andre for eksempel! :D ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En liten regelendring fra i dag :

 


Hver bruker kan ha maks 1 bilde hver måned. Det er et krav (fra 15/6) at man har minimum 5 innlegg på forumet for å kunne delta. Medlemmer som har mer enn 5 innlegg kommer i kategorien "Aktive medlemmer" automatisk. Bilder i juni konkurransen som er inne fra "Medlem" før 15/6 er fortsatt med selvsagt.

 


 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Vi begynner nå å nærme oss november og vi må bestemme oss for en måte å gjøre kalenderen tilgjengelig på.

 

Er det noen her på forumet som har veldig god erfaring med kalenderleverandør eller noen ide om hvordan vi bør gjøre det med bestilling av kalenderen?

 

Det beste hadde vært at vi kunne hatt en nettbutikk som leverte kalendere etterhvert som folk bestilte, men jeg er veldig usikker på om det finnes en slik tjeneste tilgjengelig. Noen som vet?

Skal vi bestille opp kalendere og sende til de som vil ha må det nok basere seg på forhåndsbestillinger så vi ikke ender opp med et stort lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har nå sendt en bestilling til Japan Foto på et prøvetrykk av en kalender for å se kvaliteten an litt.

 

Valgte en liggende A4 versjon. Fremhever altså bildet - men mindre plass til datofeltet. Tar gjerne i mot innspill der. Om vi skal satse på 2 versjoner har jeg ikke noe i mot det men blir mer pes.

 

post-10401-0-22638400-1383603988_thumb.j

 

Jeg tror vi må fremskynde konkurransen slik at avstemmingen om vinnerbildet for november er ferdig 1 desember. Jeg kan da med en gang bestille det antallet kalendere som vi skal ha - slik at jeg kan sende alt i en bolk fra meg slik at den kommer frem før jul til de som skal ha den.

 

Kun forhåndsbestilling vil være aktuelt - om noen har interesse for å administrere dette hadde det vært flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Minner om fristen for å sende inn bilde for November - 25 er siste frist.

 

Kan dere som er tidligere månedsvinnere sende meg navn og adresse - som ikke alt har gjort det i det siste. Skriv om det er greit at jeg bruker dere fulle navn som fotograf på bildet.

 

Om noen av dere ønsker å endre tittel på bildet så er muligheten nå. Jeg kommer til å sende bestillingen på kalender så snart vi er ferdige med konkurransen for November

 

Mvh KI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da kan vi gratulere @Aurivillii med seieren i månedskonkurransen for November!

 

Dere som har vinnerbilder har en siste mulighet til å endre tittel eller navnet deres - sjekk http://www.fjellforum.no/topic/29790-alle-bildene-fra-fotokonkurransen-2013/ - send evt en PM. Dere som er vinnere får en kalender pr mnd dere har vunnet om dere har vunnet flere.

 

Avstemningen om hvem som vinner teltet starter om et par dager og vil gå helt frem til den 24/12 kl 1200.  

 

Når det gjelder kalenderbestilling så vil jeg sende 2 bestillinger til Japan Photo - en den 5/12 og en etterbestilling om det trengs den 8/12.  Jeg kan ikke garantere at bestillinger som kommer inn etter den 5/12 kommer frem til dere til jul så derfor er det best å være tidligst mulig pån. 

Butikken stenger 8/12. Det vil bli mulig å etterbestille men neppe til de prisene vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.