Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal vi prøve oss på en fotokonkurranse i 2013?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Ja det var virkelig synd.

Kan nesten ikke slette alle stemmene heller - det blir feil - og mye ekstra pes.

Om det ikke kommer inn noe bedre forslag kan den brukeren som hadde det bildet delta med to bilder neste runde - altså dette bildet og om vedkommende vil - ett bilde til.

For øvrig - om det er noen som ønsker å ha ansvaret for å administrere konkurransen eller spesielt avstemmingen kan de gjerne få lov til det også. Alle har nemlig anledning til å lage slike avstemminger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[...] Har et inntrykk av at folk stemmer på de bildene som ligger øverst - de man først ser og synes er bra - for deretter å stemme for å kunne se resultatet av avstemmingen. Mulig det bare er tilfeldig, men ingen fordel å ligge på bunnen der i hvertfall [...]

Å stemme slik ser jeg på som litt respektløst. Jeg prøver virkelig å gjøre meg opp en mening om både eksponering, komposisjon, fotografens mulighet til å skifte betraktningssted/vinkel og dessuten om fotografen har måttet fange bevegelse og slikt.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan man gjøre med alle bilder.

Poenget mitt er at utstyret tillater at nordlysbildene svært ofte knipses og skrus slik at det virker langt mer spektakulært enn hva virkeligheten faktisk er. Det er meget sjeldent at nordlyset de facto er så heftig som flesteparten av nordlysbildene viser. Jeg har selv overhørt skuffede nordlysturister kommentere "this is nice, but it isn't really as spectacular as the pictures showed". Bildene er jo utrolig flotte, så det i seg selv er det ingenting å si på. Only misleading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på grunn av slik det ble med siste bildet at jeg mente det var en god ide med en tråd for innsendelse for hver mnd. ;)

Vi har så mange lenker ute til denne fotokonkurransen nå - i fra andre nettsteder - Helsport sine sider, twitter, facebook osv. Trafikken er jo ganske stor på tråden for innsendelse. En annen fordel er at man får varsel ved nye bilder for de som har sendt inn tidligere.

Tabben var en ren kodefeil fra min side. Det er rimelig manuelt det opplegget jeg gjør og fort å gjøre feil. Bildet lå i posten min men var ikke lagt inn i listen over bilder.

Å stemme slik ser jeg på som litt respektløst. Jeg prøver virkelig å gjøre meg opp en mening om både eksponering, komposisjon, fotografens mulighet til å skifte betraktningssted/vinkel og dessuten om fotografen har måttet fange bevegelse og slikt.

:)

Jeg er vel enig med deg. Men se for deg at sommeren kommer og det ligger 100 bilder nedover siden. Det blir rimelig håpløst? Så en form for semifinale må vi nok ha igjen. Vi kunne ha med en slags lucky looser eller at de 2 beste bildene fra hver gruppe går videre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv overhørt skuffede nordlysturister kommentere "this is nice, but it isn't really as spectacular as the pictures showed". Bildene er jo utrolig flotte, så det i seg selv er det ingenting å si på. Only misleading.

Eg er heilt enig, og eg er ikkje overraska over at enkelte vert skuffa når dei ser orginalen. Dei hurigfilmane som eksisterer av nordlys, er endå meir missvisande etter mitt syn.Men dette fenomenet gjeld ikkje bare nordlys. Det meste i naturen verkar kjedeleg i forhold til britiske naturseriar på TV ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre bildene større i avstemmingstråden fra neste måned av?

Når man må trykke på hvert enkelt bilde nedover for å se detaljene så blir de fleste bildene oversett og oppmerksomheten går gjerne til oversaturerte, overredigerte bilder som umiddelbart skiller seg visuelt ut fra "haugen". Folk på internett er ikke grundige - latskapen rår og slik er jeg også. Derfor må vi planlegge rundt det og ikke skape ekstrajobb for de hundre som klikker i trådene :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre bildene større i avstemmingstråden fra neste måned av?

Når man må trykke på hvert enkelt bilde nedover for å se detaljene så blir de fleste bildene oversett og oppmerksomheten går gjerne til oversaturerte, overredigerte bilder som umiddelbart skiller seg visuelt ut fra "haugen". Folk på internett er ikke grundige - latskapen rår og slik er jeg også. Derfor må vi planlegge rundt det og ikke skape ekstrajobb for de hundre som klikker i trådene :smile:

Tenkte du da at man kutter ut Thumbnails eller større thumbnails? Jeg tror jeg skal få det til teknisk - og jeg kan kanskje også få det slik at man kun får bildene nedover - uten Thumbnails.

Hva med bittesmå thumbnails i stedet slik at folk må klikke på thumbnailsbildene for å se de..?

Om bildene er store blir posten veldig lang. Mye lengre enn i dag - og det kommer flere bilder når det våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns de er greie sånn de er nå. Men jeg ar av typen som kikker på nesten alle. Martin har kanskje ett poeng men 100bilder i "full" størrelse blir jo voldsomt. Jeg veit ikke om det er veien å gå til mindre thumbnails heller, Da blir terskelen for å stemme større. Om det skal forandres noe så tror jeg det hadde vært bedre med litt større thumbnails. Men maks dobbelt så store som i dag. Om det er mulig kan man sette disse i to kolonner for å spare litt plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo ikke kommentert i tråden - så lengden ser jeg ikke som noe problem. Det er jo bare den ène tråden som blir "lang" sammenlignet med forumet forøvrig. På grunn av at det bare er en avstemming så skal den vel bare lastes 1-2 ganger av hvert forummedlem som klikker seg inn der også.

Du og jeg er spesielt interessert i foto, Phaser, så vi teller ikke sånnsett :smile: Men jeg sitter på 1920x1200 skjermer så dagens bilder er nesten umulige for meg å tyde, uten å klikke seg inn på hvert enkelt foto. Det er en handling som tar lang tid, så kun dedikerte stemmere går gjennom alle bildene i ro og mak.

Vi bør gjøre konkurransen så jevn som mulig ved å tilrettelegge for at informasjonen man trenger for å stemme blir gjort tilgjengelig uten å måtte klikke rundt - akkurat som markedsførere jobber lenge med webdesign for å tilfredstille moderne, kravstore kunder som surfer på internett. Det er vel ingen som klikker seg rundt og leser på nettsider om en bedrift i lengre perioder uten at de er spesielt interesserte.

www.spotify.com er et kjempeeksempel. Lite tekst, "ingen" klikking, alt kommer opp på første side. Gjennomtenkt. Bare å gli nedover så kommer informasjonen og lokkebilder som perler på en snor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstemmingen i fotokonkurransen er fortsatt nede etter oppgraderingen.

 

Dette er sterkt å beklage. Jobber med saken for fullt og har support på det nå, men det sies at muligheten for å skriver koder i  svaralternativene nå er tatt bort.

 

I verste fall må vi kjøre avstemmingen kun med bildenavn, noe som blir et stort tilbakeskritt. Om vi må gjøre det mener jeg vi må kjøre 2 avstemminger. Semifinale og finale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg en spesialfiks for oss på dette. Mulighetene for å bruke koder i svar på avstemminger ble tatt bort i fra versjon 3.4.0

 

Denne muligheten har vært der minst siden 2006 på IPboard. Vi hadde versjon 3.3.2 tidligere. Måtte bruke mye tid/energi for å få dette tilbake igjen. Hadde ikke blitt det samme å stemme kun på bildetittel.

 

Dette medfører at avstemmingen for Januar må starte på nytt igjen, og dette er det veldig lite å gjøre noe med. Beklager dette.

 

Liker ikke for mye mas/pes selv heller - men vi lar avstemmingen gå i en uke til - mot neste helg legger jeg ut info på Facebook-fellesmelding/pm etc for å få opp aktiviteten i avstemmingen slik at alle er informert. Det blir også rettferdig overfor det bildet som ble avglemt.

 

Blir å sette opp igjen reklame osv for avstemmingen utover dagen her.

 

Ellers gode innspill fra Martin lenger oppe her. Vi har begrensede muligheter med konkurransen - og jeg håper at det kommer en app på dette slik at det blir mer profft opplegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hele den januar-avstemningen blir noe merkelig nå etter denne oppgraderingen. Det står at 40 medlemmer har stemt, men resultatene viser bare noen få stemmer. Hva er rett? Må jo være såpass ærlig å innrømme at det er kjedelig å miste muligheten for å få et bilde på kalenderen, ettersom det faktisk hadde flest stemmer på den opprinnelige avstemningen. Frister jo ikke til å bidra med så mange flere bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt support på det - får se om de får restoret avstemmingen i natt. Jeg beklager det som nevnt - og surt at den aller viktigste posten gikk ned. Har jobbet mye med dette.

 

Jeg ser at mange slike forum kjører fotokonkurranser men de bruker jury til å plukke ut til en finale, men hvem denne juryen eventuelt skulle være vet ikke jeg - tar gjerne i mot ide'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stemme på nytt, måtte eg fjerne den gamle avstemmingen. Denne avstemmingen var tydelegvis i systemet, for dei bildene eg hadde stemt på, mista kvar si stemme når eg fjerna mi stemme. Resultatet slik det fungerer no, er i altså heilt forkasteleg. Det einaste riktige vil vera å lage ei heilt ny avstemming, altså i ein ny tråd. Problemet er uansett at slikt tull gjer interessa for konkuransen mindre. Sjølv kjem eg ikkje til å stemme at, verken denne månaden eller komande månader. Det einaste som kan få meg til å stemme, og eventuelt sende inn bilde sjølv, er eit opplegg som fungerer fleire månader på rad. Så får eg sjå til hausten om det har skjedd. (Eg har uansett eit så dårleg forhold til Helsport at premien ikkje freistar.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som nevnt support - og prøver å finne ut av det. Om ikke avstemmingen blir korrigert og faktisk verifisert er korrekt må vi gjøre noe drastisk ja.

 

Det er reist så mange andre problemstillinger - at jeg er fristet til å kun ha avstemming på nummer og bildetittel, med lenke til originalbildet fra avstemmingen.

 

Det vil bli en mye "kjedeligere" avstemming - for det krever at man studerer hvert enkelt bilde ut i fra en lenke, men jeg vil fortsatt ha vedleggene slik at man kan bla i gjennom alle bildene nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde noe med den posten som gjorde at hele avstemmingen kom ut av synk. Det var ikke noe å gjøre med det sier leverandøren.

 

Det jeg gjorde nå var å ta de 3 bildene som hadde flest stemmer ut i fra den første og den andre avstemmingen - de tar vi i en finale i en uke.

 

De 3 bildene som har flest stemmer i fra denne runder - frem til mandag - blir med i den finalen - slik at det blir 6 bilder i finalen. Jeg ser ingen annen mulighet men tar gjerne i mot innspill. En slik fotokonkurranse skal jo helst være lystbetont og alle som deltar skal ha samme mulighet for å vinne.

 

Jeg er åpen for å kjøre finalen med store bilder og ikke thumbnails.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har blitt som det har blitt så er det jo en grei løsning. Det er selvsagt en mulighet for at et annet bilde hadde kommet opp på topp tre med en dag lenger avstemming men det får vi aldri vite. Må jo bli ferdig med denne en gang også :) Det er jo ikke stortingsvalg heller dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har blitt som det har blitt så er det jo en grei løsning. Det er selvsagt en mulighet for at et annet bilde hadde kommet opp på topp tre med en dag lenger avstemming men det får vi aldri vite. Må jo bli ferdig med denne en gang også :) Det er jo ikke stortingsvalg heller dette her.

 

Ja, men om det var noen bilder som kunne rekke topp tre da, så har de nå altså muligheten allikevel til å være komme til finalen. Semifinalen finner man altså her

 

Jeg håper flest mulig stemmer. Om det er noen som har veldig lysst til å overta ansvaret for fotokonken så skal jeg gi all mulig hjelp og assistanse til de som kunne tenke seg et slikt oppdrag. Det blir ikke som å hoppe etter Wirkola akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt innspill:

Fotokonkurransen kan gjerne gjøres anonym. F.eks. har jeg mye mer lyst å stemme på Kjell-Ivers bilder enn "Ragnar123" som bare leser og ikke poster på forumet (derav unngår vennskabelighetsstemmene). I fotoklubben her i Molde er det anonym avstemming i alle konkurranser. Det fungerer veldig bra.

Dessuten vil en anonym avstemming som legges ut på èn gang kunne gjøre slik at vi som stemmer, ikke er lei av bildene som ble lagt ut først. Når vi skal stemme 5. mars så er vi gjerne me tilbøyelige til å la oss imponere av de nye og freshe bildene fremfor de gode gamle som ble lagt ut så tidlig som 2. februar.

Evt. vil dagens avstemming gjøre at de som ønsker å vinne, holder på bildene sine frem til slutten av stemme-med-din-like perioden. Da er det outsiderene som får dårligere sjanser.


Veldig bra om du stiller opp som arrangør Phaser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt innspill:

Fotokonkurransen kan gjerne gjøres anonym. F.eks. har jeg mye mer lyst å stemme på Kjell-Ivers bilder enn "Ragnar123" som bare leser og ikke poster på forumet (derav unngår vennskabelighetsstemmene). I fotoklubben her i Molde er det anonym avstemming i alle konkurranser. Det fungerer veldig bra.

Dessuten vil en anonym avstemming som legges ut på èn gang kunne gjøre slik at vi som stemmer, ikke er lei av bildene som ble lagt ut først. Når vi skal stemme 5. mars så er vi gjerne me tilbøyelige til å la oss imponere av de nye og freshe bildene fremfor de gode gamle som ble lagt ut så tidlig som 2. februar.

Evt. vil dagens avstemming gjøre at de som ønsker å vinne, holder på bildene sine frem til slutten av stemme-med-din-like perioden. Da er det outsiderene som får dårligere sjanser.

Veldig bra om du stiller opp som arrangør Phaser :smile:

 

 

Avstemmingene er anonyme. Men du tenker kanskje på at bildene blir anonyme og ikke sendt inn i post i forumet slik at folk kan identifisere posteren?

 

Usikker på hvordan det skulle gjøres rent teknisk. Om man skal sende inn pr e-post f.eks. kan man jo ende med at det faktisk ikke er en forumbruker som sender inn bilde... Det mener jeg er en forutsetning uansett.

 

Jeg syns det er OK å ha en levende tråd med innsendelse av bilder. Ofte abbonererer folk på trådene og følger med i de etter hvert - og den tråden har enormt med trafikk ser jeg. 

 

Om det kun blir avstemminger er det fort at fotokonkurransen dabber litt av kanskje...For min del er det like spennende å se hvilke bilder som kommer inn der - som å følge med i avstemmingen.

 

Om dette er et problem så kan man bare vente til siste dagen med å sende inn bilde, men vi kunne hatt det slik at de som vil kan sende inn bilde anonymt til en e-post adresse også - det er problemfritt, men som nevnt må det sjekkes at man er medlem her.

 

Jeg skal ta å legge en kjapp kokebok her på hvordan jeg lager en avstemming - for de som kan ha nytte av det - sikkert nyttig i andre tråder også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik lager man en bildeavstemming - eller slik har jeg gjort det:

 

 1 - last ned alle bildene som skal være med til lokal PC.

 2 - Lag en ny post på forumet - last inn alle bildene i posten som vanlig

 3 - Gå til My media og legg alle bildene inn i posten slik at man får koden [s haredmedia=core:attachments:111111]  - en for hvert bilde

 4 - Skriv tittelen på hvert bilde bak koden nedover. Bruk gjerne notepad.

 5 - Velg legg til avstemming og husk å huk av "Avstemming uten diskusjon" , og om man tillater stemming på flere og om det er en offentlig avstemming (det er det ikke)

 6 - Klipp ut koden fra 4 til hvert svaralternativ nedover.

Maks 50 svaralternativer

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alt som skal gjøres for å organisere fotokonkurransen?  Sånn bortsett fra å annonsere datoer og vinner.  Hva med den reklamebiten du legger inne mellom postene? Ordner du fortsatt denne?    maks 50 svaralternativer. Vil det si maks 50 bilder?   Slik som det er nå må man da lage en ny post for de neste 50 bildene? Eventuelt løse det med semifinaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamen tar vi oss av - det er fort gjort. Den blir for øvrig ikke vist til de i gruppen sponsorer.

 

Kan øke antall alternativer også - men spørs om ikke 50 thumbnails er nok? Om det blir så mange bilder som over 50 - da må vi vel vurdere å ta det i flere grupper...

Jeg har brukt å minne folk på å legge inn i breddeformat og ellers sendt PM til de som ikke legger inn nye bilder i breddeformat om at bildet ikke blir med.

 

Kan også bruke kalenderen til å annonsere slutt og start med lenker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.