Gå til innhold
  • Bli medlem

Den gamle anorakken?


Henrik

Anbefalte innlegg

Jeg driver å ser etter en gammel type anorakk. Ikke de nymotens som er vindtette, eller har et skallaktig preg over seg. Jeg ser etter de som eksisterte før jeg var født(1988), og da sikter jeg sikkert tilbake til 40-50 tallet uten å være sikker.

Det er den gamle klassiske med bomull, og glidelås eller kapper øverst i halsen, slik at man kommer inn under denne.

Jeg snakket så vidt med onkelen min om dette, og han mente norheim var merket på den tiden for de gode gamle klassiske anorakkene. Kan noen verifisere dette?

Jeg har jo også sett på anorakker fra Norrøna, Bergans, men de er altfor moderne.

Jeg vil ha en av de gamle, røde, med hvite snorer for å kunne stramme igjen hetta med, og ulveskinn rundt hetta. Og ellers er den av bomull.

Hvor kan jeg finne noe sånt i de nymotens dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være du finner en slik på Fretex eller loppemarked.

Jeg har en fin en som jeg fant på roteloftet til besteforeldrene mine. (har den på profilbildet forsåvidt) Den er av typen du beskriver, med temmelig lett stoff.

Samboeren min har en moderne bomullsanorakk fra Norrøna kjøpt i fjor. Det virker som denne er laget tettere og mer robust.

Min er flott å gå med i tørt og kaldt vær, men jeg ville mye heller hatt en av de mer moderne utgavene. Norrøna-anorakken er også temmelig vannavvisende, så bruksområdet er litt større. Vil også si at det er mye mer praktisk med hel glidelås i front, og så lenge man har stormklaffer trenger det ikke å bli helt krise dersom glidelåsen ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med en anorak er jo at den er vindtett. Hvis jeg forstår deg rett: den eneste forskjellen på det du snakker om og denne er vel snittet og designet. Hvis du er oppsatt på retrostil må du nok hit eller kanskje hit, ev. spørre en annen onkel eller en av hipstervennene dine som brukte den som moteplagg for fire-fem år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl har jeg en Klättermusen Nunatak anorakk ( utgått mod ) som er meget bra takket være et tettvevd bomullsmaterial. Kan anbefale deg Fjällrävens anorakk i deres nye "retroserie" NO : http://www.fjallraven.se/produkter/jackor/anorak-no-8 som virker svært gjennomtenkt i snitt/material. Eneste kan vel være pris men jeg tror nok det er en anorakk som vil vare noen år. Norske Norrønas anorakk virker for "tynn" og puslete i stoffet men ..

Ellers er det å tråle bruktmarked, brukt/kjøpegrupper på Facebook og ikke minst FreTex, hvor jeg fant min Klättermusen Nunatak anorakk (ny) for 400/500 kroner! Lykke til og gode turer til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Sportslager solgte Åsnes sine anorakkar til langt rimelegare prisar en veildande.pris på 2000kr eller meir. Eg betalte omtrent like mykje for Topp anorakken som andre tar for Bergans sin Morgedal anorakk på tilbud. Forresten så skjønar eg ikkje vitsen med at einkelte produsentar kallar sine jakker for anorakk. For eksempel er Bergans Finse ei jakke og ingen anorakk. Norrøna kallar sin Arktis modell for anojakke, ok greitt nok,men det er ei jakke likevel.

Ei jakke er ei jakke og ein anorakk ein anorakk. Det har med utforminga å gjere ikkje om den er laga i bomull eller bomullsblanding.

Åsnes Topp anorakk er eg forresten godt fornøgd,men eg har foreløpig ikkje brukt den på fjelltur. Skal eg kome med kritikk så må det vere at brystlomma kunne vore større, og at det kunne vore gjennomgåande lommer nederst,men det er ei smakssak. Den virkar ikkje så tjukk og pustar bra. Sidan den er i epic bomull så merkar eg godt at den tåler litt nedbør uten å føles våt. Såleis har den ein fordel i forhold til ein eldre anorakk. Bergans sin Morgedal anorakk som vel er nærmaste konkurrent er og i epic bomull,men eg har ikkje prøvd den.Om det er lik tjukkelse på stoffet eller andre forskjellar veit eg ikkje,. Årsaken til at eg kjøpte Åsnes sin modell var at den var på tilbud.

Når eg har vore ute og gått med denne anorakken no i kulda så merkar eg godt at den er av bomull, og ikkje er ei klam og tett skalljakke med membran. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat de tekniske egenskapene, som vindtetthet og om den er vannavstøtende jeg er på utkikk etter. Bare noe av den gamle typen som man ikke får tak i. Fretex og loppemarked eller gamle loft kan være et sted å begynne som dere nevner.

Anorakkene til Åsnes er fine de, men nesten litt for tekniske. Det er ikke som de gamle gamle anorakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket så vidt med onkelen min om dette, og han mente norheim var merket på den tiden for de gode gamle klassiske anorakkene. Kan noen verifisere dette?

Nostalgien blomstrer på denne kanten også. Dette er merkene jeg fant i kjelleren. Den mest slitte stod det ingenting på. Antar anorakkene er 40 år og nyere:

trio sport

ajak

fjelljom

norefjell

fjellravn

gsport

norrøna

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn på Fretex. Førre våren fikk jeg tak på 4(!) røde anorakker, varav en eldre. 100kr per stykk var prisen. Har sydd om dem til fotposer...

I Storbritania finns i hvert fall to leverandører av klassiske anorakker og 'anojakker'. Den ene: http://www.snowsled.com/outdoor-clothing/ventile-clothing/classic-smock/ og den andre er http://www.west-winds.co.uk/antarcticsmock.htm . På nettet finner man å referanser til en firma som heter sas eller sass, men den tror eg har opphørt.

Materialet brittene bruker heter Ventile, som er tettspunnen bomull, oppfunnet på 40talet. Hillary og Tensings dunjakker hade dette som yttermaterial. Idag *tror* jeg at Klattermusen har brukt dette, men under annet brand name. Epic er noe liknende, men tråden i tyget er behandlet (silikon??) før å få et vanntettere tyg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutan at Åsnes sin Topp anorakk er i epic bomull så synes eg ikkje den er noko meir teknisk i utforminga enn dei gode gamle anorakkane.Den er laga i "retrostil" og skil seg soleis ikkje noko særleg ut fra dei den eldre utforminga om ein då ser bort frå at eg synes brystlomma kunne vore litt djupare.

Vil ein ha ein eldre type utan epic så er som andre nemner nok Fretex staden å leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UFF ved Østbanen i Oslo hang det sikkert 10 røde fjellanorakker da jeg var innom i forrige uke. Bla en fin Norrøna som dessverre var for liten.. Pris 2-400 kr.

Ellers var Udis Fjellsikker en veldig populær anorakk på 70- og 80-tallet. Jeg har fremdeles ulveskinnet fra en av mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På UFF ved Østbanen i Oslo hang det sikkert 10 røde fjellanorakker da jeg var innom i forrige uke. Bla en fin Norrøna som dessverre var for liten.. Pris 2-400 kr.

Ellers var Udis Fjellsikker en veldig populær anorakk på 70- og 80-tallet. Jeg har fremdeles ulveskinnet fra en av mine.

Hvor er det UFF ved Østbanen ligger? Er i Oslo akkurat nå faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

name='-Henrik-' timestamp='1355492003' post='239972']

Hvor er det UFF ved Østbanen ligger? Er i Oslo akkurat nå faktisk!

Ligger vel mellom Aker brygge og Rådhuset en plass. Ikke langt fra Oslo sportsnett sin butikk.

Ellers en fantastisk tråd, da jeg selv er på jakt etter anorakk. Synes de nye er for hypet opp. Betaler mye for merket du kjøper.

Som andre har nevnt så er det viktigst at den er vindtett, har ei frontlomme og ei god hette. I min verden skal en anorakk være rød.

Synes faktisk Bjørn Dæhlie sin virker bra, ikke altfor dyr heller.

Mvh. Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verd å nevne at bomullsanorakker (som vel nesten alltid er en bomull-/polyesterblanding, ikke ren bomull) ikke er helt vindtette. Legger man munnen mot stoffet og blåser/suger, så trekker det lett igjennom. Dette merker man også når man står i vinden. Jeg tror det er dette som gjør anorakkene så behagelige, og så velegnet til tung fysisk aktivitet i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lang jakke i dobbelt lag Ventile (tettvevd bomull). Jeg bruker den fire sesonger. Meget fornøyd. Har ikke brukt den i snøsludd, men ved torr snø. Da en hyggelig opplevelse. For meg er dette Jakken, så lenge det ikke er veldig mye fukt som kommer oppifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg rapportere at jeg kjøpte en anorakk på UFF i Oslo, som ble foreslått :) Jeg så etter en rød anorakk, men de hadde bare blå. Den er gammel, og den er ikke 100% bomull. Den består av 65% polyester og 35% bomull. Det var i hvert fall det nærmeste jeg har kommet hittil.

I tillegg var det også pels som fulgte med.. Jeg er av den tro at det er ulvepels, likevel om det sikkert ikke er tilfelle :P Fuskepels er det i hvert fall ikke! Så en eller annen type pels er det!

Jeg betalte 425,- for den, og den bærer preg av slitasje. Så i løpet av romjula/begynnelsen av januar, skal jeg få litt hjelp til å sy knapper, og knappehull tilbake i sin ordinære stand. I tillegg er den relativt vindtett som nettopp er blitt nevnt i tråden, sikkert pga. polyesteret, og vevingen ikke minst.

Det står ikke noe merke på anorakken, så den er i hvert fall inntil videre merkeløs! Jeg er fremdeles på jakt etter en rød anorakk, og da helst kun av bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Jeg har en lang jakke i dobbelt lag Ventile (tettvevd bomull). Jeg bruker den fire sesonger. Meget fornøyd. Har ikke brukt den i snøsludd, men ved torr snø. Da en hyggelig opplevelse. For meg er dette Jakken, så lenge det ikke er veldig mye fukt som kommer oppifra.

Hvor luftig og pustende er denne når du går med sekk og kroppen jobber og produserer svette? Og, har du brukt den i regnvær, hvor godt holder den i lett og hardt regn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en anorakk etter tur på loftet med svigers igår, den heter Saco ifølge merket på armen.

Blåfarget med stor midtlomme og to lommer m knapper på sidene, hette med pels,

Anorakken er sannsynligvis 35-40 år og i prima stand, sømmene og knappene er helt iorden,

Prøvde å søke etter merket på nettet men fant ingenting, er vel blitt kjøpt opp av bergans, norrøna e.l

Alder baseres på antagelser og kan vær feil dog, den er ihvertfall ganske gammel.

Livet er hærligt dere :-)

Mvh: fjolstilfjells

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor luftig og pustende er denne når du går med sekk og kroppen jobber og produserer svette? Og, har du brukt den i regnvær, hvor godt holder den i lett og hardt regn?

Folk bruker vel ikke anorakk, i regnvær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammeltbrukernavn111

Folk bruker vel ikke anorakk, i regnvær!

Hvis du hadde klart å bruke to sekunder på å lese hvilket svar jeg kommenterte, Tiur3, så ville du sett at jeg spurte om erfaringer med en jakke i dobbelt Ventile-stoff i regnvær. Dette er et stoff som skal holde en lett regnskur ute i følge reklamen, så jeg var interessert i reelle erfaringer. Jeg spør også hvordan det puster, ettersom den er i dobbelt stoff og slike jakker ofte ikke lages med særlige luftemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.