Gå til innhold
  • Bli medlem

Ringebufjellet Desember


TropicalPunch

Anbefalte innlegg

Hei hadde tenkt meg på tur med en kompis neste uke på fjellet og har hørt at Ringebufjellet er veldig bra på denne tiden av året. Tenkte å gå Gråhøgdbu-Jammerdalsbu-Vetåbu-Djupslia over fem dager. Men hvordan er det med løyper og markering. i dette området Har gått en del etter kart og kompass men ikke om vinteren, spesielt når dagene er så korte. Er det vansklig å navigere i området?

Andre tips og forslag taes også i mot med stor glede :)

William

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Ringebufjell er fint på vinteren. Det skal jo bli snø i neste uke og så er Ringebufjell litt flatt og konturløst å navigere i, men da ikke annerledes enn ellers i dårlig sikt. Gråhødbu har lett for å gjemme sig i tåka.

Troll-løypa er enkel å følge, sjekk med de lokale turistkontorer om den er merket og kjørt nå. Jeg tviler, for normalt kjøres den fra 1. feb.

Fra Jammerdalsbua - Vetåbua går en løype over fjellet, Staurløypa, som er mer spennende enn Troll-løypa. Den er i prinsippet staket hele året med kraftige staur.

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ja er meldt en del snø, men ikke uforsvalige mengder. så tror ikke det blir noe særlig problem.

I følge Ut.no så er det helårsmarkert hele veien untatt fra Gråhøgdbu til Dørfallet som ikek markers før februar. Tenker å ringe Lillehammer turistforening å høre med dem hvor nøyaktig dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint og snilt område. Det er fine forhold for navigering fra Gråhøgdbu til Jammerdalsbu, og fra Jammerdalsbu over til Vetåbua anbefaler jeg deg å følge staurløypa over fjellet, permanent staket og en flott tur.

Sjekker du skisporet.no ser du preppestatus på mange av skiløypene i området. Lite er kjørt foreløpig, men det kan endre seg om det kommer mer snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig. Beklager om jeg kupper tråden nå, men:

Er det vesentlig tyngre å gå sørfra til Rondane enn omvendt? Hva er et bra startpunkt om man vil gå tre-fire dager med god tid (15-20 km) og ende opp på Kvamsfjellet?

Kunne tenkt meg å gått med bare tarp og en solid sovepose og hatt dnt-hyttteme som backup veddårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.