Gå til innhold
  • Bli medlem

lite snø smeltende breer - dårlige forhold


coni

Anbefalte innlegg

Ja, det er en trist utvikling de siste årene. Breene (og fine turer) smelter bare bort. Både i alpene og i Norge. Noen klassiske ruter har blitt så farlige at det ikke er forsvarlig lenger å klatre dem.

Denne erfaringen gjorde vi da vi prøvde oss på isveggen direkte opp til vesle skagastølstind. På bilder og i jotunheimen guiden så den ruta helt kurant ut. En skikkelig bra rute tenkte jeg. Så kom vi dit og det var lite snø. Det ble allerede en utfordring å passere sprekk området på styggedalsbreen. bare helt på venstre side var det mulig å komme seg forbi sprekkområdene. neste hele breen var snøfri allerede midt i juli. så kom vi til innsteget av isruta og måtte bare ombestemme oss. på grunn av avsmelting de siste årene har en stor klippedel kommet fram i isruta. rundt den klippedelen oppsto der store seracs (istårn) som truer hele området under veggen. dermed har den ruta desverre dødt (etter min mening) og det er veldig synd. vi gikk opp en bratt snåskråning på høyre siden av isveggen. så kom vi oss opp på skagastølsryggen og kunne fortsette turen til vesle sk.tind. hele turen var fantastisk. allikevel er det trist å se hvordan fine turmu8ligheter bare forsvinner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Det er virkelig trist! Jeg bruker kanskje ikke breene på samme måte som deg, men jeg synes de er vakkert og fasinerende fenomen som gjør naturen mye vakrere. Rondane er et flott og fascinerende området, men det holder med ett slikt område av høgfjell fritt for breer og evig snø.

Til og med sommeren 2001 var det ikke så værst de senere årene, men så kom sommeren 2002. Forholdsvis lite snø og en lang varm sommer gjorde at det tærte godt på snø og breer. Så fulgte vinteren 2003 opp med unormalt lite nedbør og så dette her, en forferdelig varm påske begynte allerede å frigjøre mye blåis. I juni var det ennå ganske hvitt, men snøen var stort sett meget tynn, og da vamrværet kom i slutten av juni tok det bare dager før det meste var borte. Resten av juli har været jobbet med å utradere breene våre.

Det vil helt sikkert komme snørike somre igjen hvor snøfonner gir morsomme nedstigninger fra toppene og landskapet virker mindre goldt, men vi må nok belage oss på at ismengdene vil minke. La oss bare håpe at de ikke nærmest forsvinner.

Når det snør og er jævlig trøster jeg meg alltid med at det er til det beste for breen, det samme når somrene er kalde og utrivelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.