Gå til innhold
  • Bli medlem

(Telt, soveposer og liggeunderlag) - Hilleberg Unna


Chris Gaute

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men klarte jeg omsider å få kjøpt meg et enmannstelt. Mye takket være hjelpen jeg fikk her på Fjellforum. Jeg synes det derfor er på plass at jeg skriver en anmeldelse om teltet.

Teltet er et Hilleberg Unna. Jeg har bare fått prøvd det i 3 netter, men det er god nok tid til å danne seg et skikkelig førsteuttrykk.Først kan man vel si at teltet er meget pent å se på. Det er rett og slett bare en jevn bue. Og om du liker å ta bilde av teltet ditt mot en stjerneklar nattehimmel er teltet absolutt å anbefale. For oss andre skader det heller ikke at teltet er penere enn andre telt.

Inngangsdøren går over hele den ene langsiden. Dette er utrolig befriende. Dette gjør at man kan søke ly for vinden, eller bare sitte lunere inne i soveposen inne i teltet og fremdeles føle at man er ute. Uheldigvis er det ikke noe heldekkende myggnetting til å dekke døren, så denne befriende opplevelsen får man ikke nyte mye av sommerstid. Men om høsten er dette rett og slett fantastisk! En annen dårlig løsning er at innerteltet stikker utenfor ytterdøren når døren er åpen. Man kan derfor heller ikke ha døren åpen om det skulle regne. Det kan også være ganske kronglete å komme seg inn i teltet hvis det regner en god del. Jeg har enda ikke funnet teknikken på hvordan man kan stige inn og ut av teltet på en lur måte i regnvær. Men det har gått greit alle gangene. Hvis det er ekstremt mye regn kan man koble det ene hjørnet på innerteltet fra ytterteltet og krype inn i et slags yttertelt som oppstår på denne måten. (mer om dette virtuelle ytterteltet senere i anmeldelsen)

Teltet er litt tungt til å være et enmannstelt. Det veier litt over 2 kg, men til gjengjeld er det mye telt. Det virker også veldig solid og stødig. Teltet er et kuppeltelt, og man trenger ikke plugger for å sette det opp, selv om dette anbefales.

Inni er plassen gedigen, og man får ikke noen form for klaustrofobisk følelse. Det er hele 1 m bredt! Det er også 2,2 m langt, og takket være en god vinkel fra teltbunnen til telttaket, blir det ikke mye dødplass i endene som jeg har sett på så mange andre telt. Jeg er ca. 190 cm høy, og fikk god plass innvendig. Både når jeg lå, og når jeg satt oppreist. Men jeg skulle ønske det var 10 cm lenger om jeg fikk velge. Det kan muligens bli litt kort med en stor og tykk vintersovepose.

Teltet har ikke noe fortelt. Noe jeg så på som et stort problem før jeg kjøpte det. Men det er rundt 15+ cm mellom dukene på innerteltet og ytterteltet, og her får du god plass til sekk, sko og kokekar (ikke at du kan bruke kokekaret her, det tror jeg fungerer heller dårlig). Setter mann opp bardunen som henger på døren, får man veldig god plass i ”forteltet”.

Hvis det er behov for å kokkelere innendørs, kan man koble det ene hjørnet av innerteltet fra ytterduken. Da får man et stort rom å boltre seg på hvor man kan lage mat eller tørke tøy. Dette fungerer veldig bra. Jeg fikk god bruk for denne innretningen på min tur.

Min konklusjon:

Et veldig stabilt telt med god konstruksjon. God plass både liggende og sittende. Dessverre går dette utover vekten på teltet som jeg synes er litt i meste laget for et enmannstelt. God løsning med virtuelt fortelt. Dette fungerer veldig bra i praksis. Også det at man kan åpne hele inngangen til teltet er et stort pluss. Men teltet skulle gjerne ha hatt heldekkende myggnetting på døren, og teltet skulle vært konstruert slik at innerteltet ikke er utenfor ytterduken når døren er åpen. Jeg hadde gjerne gitt opp litt bredde på innerteltet for en slik løsning som også ville gitt bedre plass til ting mellom innerteltet og ytterduk.

Jeg fikk dessverre ikke til å laste opp bilder av teltet. Skal prøve å få gjort noe med dette siden. Inntill da må du nok ta et googlesøk.

Click here to view the article

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.