Gå til innhold
  • Bli medlem

(Telt, soveposer og liggeunderlag) - Basecamp ekstrem tunneltelt erfaring.


finnjpedersen

Anbefalte innlegg

Jeg har ett Basecamp ekstrem B-C 3 (3-manns) fra 1998, ripstop ytterduk, vekt 2.9 kg (3.3 kg egen måling), vannsøyle 10.000mm! ytterduk (tvilsomt, men det stod så), bunn usikkert, men 4-5000mm sannsynligvis, aluminiumsstenger ø9mm, mål pakket ø18cm x 70cm, tapede sømmer, pris 2.999 kr, men gikk for 1500 kr da jeg slo til. Målene på oppslått telt er bittelitt mindre i virkeligheten enn oppgitt, men kan kanskje komme av ujevn underlag/ukorrekt stramming da jeg målte. Originale mål er som følger: Yttertelt: L225+145 fortelt, B180, H115. Innertelt: L210 B165 H105. Teltet skrår litt de siste 40 cm på hver ende, slik at bredden her er 120cm.

Innerteltet er sydd fast i ytterduken, en billig løsning, og ingen stramming ved stangkanaler. Kun myggnett på innertelt. Åpning i front og på siden er ett pluss. Lett å slå opp og ned. Grei lufting, og grei klaring mellom inner og yttertelt. Gode plugger og litt svake barduner. Har brukt det jevnlig ett par ganger i året, og 2-3 ganger i skikkelig regn. Fungert utmerket og helt tett, men litt fukt gjennom bunn en gang da vi lå i pøsende vestlandsregn i ca.14 timer og en liten elv rant forbi teltet.

Tapen på sømmene begynner såvidt å blekne enkelte plasser (blir utett her?) og enkelte tråder har raknet litt i endene på sømmen 2 plasser (ved stangkanal og innvendig glidelås, uten at det er noe som helst fare på ferde ennå). Har også nettopp skiftet stangtråden, da den ikke var elastisk lengre, noe som kostet 100 kr.

Konklusjon må bli at det er ett godt 3-sesongs telt for prisen, men egner seg ikke i sterk vind på fjellet pga. tynne stenger og ingen barbunsnorer for økt stabilitet på sidene. Vedlagt følger bilder fra sommeren 2010.

Ps, nettopp investert i ett Helsport Rondvassbu 4 camp (2500 kr på tilbud) for romsligere turer, og håper jeg blir fornøyd noen år fremover:-) Hvis ikke, er fortsatt Basecampen mer enn klar til bruk.

Håper dette innlegget kan være til hjelp for de som vurderer ett telt i den rimeligere enden av skalaen.

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.