Gå til innhold
  • Bli medlem

(Telt, soveposer og liggeunderlag) - Hilleberg Jannu


martin.m

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Jannu siden tidlig sesongen 2007 og bruker det som solotelt året rundt.

Deler som regel teltet med hunden min (stor sådan) samt utstyr.Tre kryssende stenger gir en sterk konstruksjon. Fargemerkede stangkanaler.

Høyde innertelt 100 cm

Gulvflate innertelt 3.3 m2

Gulvflate absid(fortelt) 1.2 m2

Stenger (9 mm) 2 x 368, 1 x 373 cm

Teltplugger 15 V-Pegs

Jeg har kontrollveid teltet mitt her hjemme, vekt 2.82 kg. med alt inkl. sommerplugger til alle fester/barduner.

Teltet mitt har ikke stormmatter sydd på.

Jeg lurte i begynnelsen på å få sydd på matter, men har slått fra meg ideen.

Dette fordi teltet brukes som helårstelt, teltet slutter godt ned mot bakken/snøflate, og det å legge snø eller legge blokker mot vindside gir etter min erfaring nok beskyttelse mot vind.

Setter som oftest opp teltet om vinteren (i åpent landskap) med bakenden mot forventet vindretning. Jannu har et strekkfeste bakerst på midten nede, som gir teltet en meget god utforming mot vind og fokk, og holder teltet godt på plass.

Sammen med bruk av snøplugger. gir dette et telt som "sitter" godt. Vil anbefale deg Hillebergs snøplugger; lette snøplugger med snøre og krok. Pluggene har hull både oppe og på midten. Lengde: 31,5 cm.

Oppsettet er enkelt.

Dersom det er relativt mye vind starter man med å plugge fast to av hjørnene for så å sette opp de to lengste stengene som krysser hverandre. Dernest siste frontstang. Så strekker man ut og plugger de to siste hjørnene, deretter hekter man opp teltet, ytterduk og innerduk i ett.

Etter det fester man toppseilet på plass med to hekter (toppseilet henger fast i ytterduk i fire O-ringer, kan hektes helt av).

Til sist strammer man opp med nødvendige andre plugger og/eller barduner etter hva været tilsier.

Dersom det ikke er vind av noen særlig grad setter man kun stengene inn i de korte, fargekodede stangkanalene, hekter opp teltduk og teltet kan da enkelt flyttes rundt av en person for å finne best mulig plassering på leirplass.

Luftingen av Jannu har et godt gjennomtenkt system med tre valgmuligheter for hvor mye luft du vil ha inn/ut fra triangelåpningen øverst i kuppelen. Alle tre åpningene kan individuelt justeres innenfra. Kondens vil for det meste feste seg i toppduken/"seilet" i yttertduk-konstruksjonen. og kan dermed lett ristes av uten at det havner på innertelt.

Tørkesnor rundt lufteåpning.

Ved sterk vind er det lurt å surre toppduksfester en gang rundt teltstang før du hekter dem inn på D-ring, dette for å holde toppduken tettere til stangramme.

Har bruk teltet i sterk kuling/liten storm.

Jeg pleier også å ha litt åpning øverst i ytterteltinngangen, toppduken slutter godt ned mot forteltsduken.

Har forresten ikke sett noen tegn til at klipse-systemet til Hilleberg har sviktet. klipsene er av god kvalitet og har samme egenskaper fremdeles etter mye bruk i alle temperaturer.

Har ikke plassproblemer ved vinter, selv med hund (som storkoser seg på hvileposen sin) sekk, div pakkposer og evt. Parispulk inne i teltet, Bruker fortelt/åpning i innertelt for fyring og koking. Forteltet på Jannu er langt, men skråner fort og gir dermed ikke så mye høyde som f.eks. forteltet til Nallo.

Kerlon 1200 duken har holdt meget godt og er regntett og har tilsynelatende like god rivestyrke fremdeles etter fire års god bruk.

Genialt telt til seriøs allround-bruk i høyfjellet året rundt.

Utmerket plass til solobruk vinterstid, greit for to sommerstid.

Den norske importøren av Hilleberg er Jarbeaux Sport (tel. 92616399).

View attachment: JannuRed.jpg

View attachment: Hilleberg Jannu til venstre, Nanok ArxisDuo til høyre.jpg

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.