Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk eller Sekk på laaangtur- Noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å tasse landet på langs på ski. Har ikke planlagt den voldsomme ekspedisjonen, vil bruke duk/telt, DNT- og Norske Skog hytter. Har en del vanlig vidda-erfaring fra før og har foreløpig sett på dette som en "noe" utvidet påsketur. Jeg har notert meg at mange NLP'ere (de fleste) har brukt pulk på en del etapper. Pulk har foreløpig ikke vært et mye brukt redskap i mitt turliv og ikke hadde jeg tenkt å begynne nå......men burde jeg det?

Jeg kunne tenke meg å høre om det er noen andre som meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei du. Først må jeg bare si at jeg aldri har gått den turen du tenker på, men etter mange andre kortere turer føler jeg meg kvalifisert til å gi noen råd likevel.

Det hele kommer an på hvor mye vekt du kommer til å ha med deg.

Skal jeg ha med telt, sovepose, mat, klær+ mye mer som du sikkert trenger på denne turen blir det fort noen kilo ville jeg nok valgt pulk. Det er vel ikke så lett å sette noen vektgrense.. men om jeg synser litt vil jeg si at om rygsekken din blir ca 10 kilo eller mer, da er det ikke tvil om at pulk er veldig bra. Det kan kanskje virke slitsomt å tra på en pulk, men det er så utrolig deilig å bare trenge å dra pulken etter seg, åbruke krefter på å dra lasset fremmover istedet for å bruke krefter til å løfte med hvert sritt. Selfølgelig spiller det inn hvor bratt det er, hvor mye skog og kratt du må igjennom, og faren for snøfrie områder osv... men jeg er ikke i tvil om at jeg skulle brukt pulk.Lån en pulk på noen dagers testtur så får du se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er utrolig mye lettere å dra med seg en tung pulk, enn å bære en tung sekk.

Pulk forutsetter selvfølgelig litt flatere terreng, men jeg vil absolutt anbefale pulk.

Bruker alltid pulk på mine vinterturer hvor det er snakk om å være ute mere enn en natt.

Rolf K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydligvis forskjellige erfaringer og meninger her, det ene er muligens ikke mer riktig enn det andre?

Ser at du Tyssevassbu har vært på endel Viddaturer tidligere, og regner med at du er i noenlunde bra form. Det bør man ihvertfall være på en slik tur, ikke minst for å slippe unna evt belastningsskader.

Selv har jeg benyttet pulk mye i forskjellige sammenhenger, men på en Norge på langstur ville jeg absolutt ikke benyttet det. Både Hardangervidda, Børgefjell, indre Troms og Finnmarksvidda (områder jeg har vært mye i) kan fremtone seg som "Flat", men med pulk og kanskje endel snø, oppleves de slettes ikke alltid som "Flat".

Fikser du Logistikken på en ok måte, slik at etterforsyninger kan fikses etter 7-10 dager, resulterer det i en ryggsekk på rundt 20 kg. Med det som utgangspunkt ville jeg foretrukket Ryggsekk fremfor Pulk.

Riktig God tur :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye motstridende råd ute å går gitt- både i dette forum og blant venner ellers.

Håvard du poengterer det jeg frykter mest med pulk. Dyp snø og mer eller mindre total avhengighet av å gå i flatt (m.a.o kjedelig) terreng. Valgfriheten blir litt bundet. Men.....

Akkurat nå leker jeg med tanken på en pulk på størrelse med sekken (4kg vekt) som kan bæres på sekken i oppoverbakke, mens pulken kan ta sekken på flat mark. Bare 10 kilo i sekken er en vekt som jeg ikke har opplevd siden barndommen; Sekk 3-4kg Telt: 1,5-3,5kg Sovepose: 600g til 2kg, Kokeutstyr 1kg, Thermo-extrem 3,5kg, liggeunderlag 500g-1kg- Nå er vi i rundt 11kg før et eneste klesplagg og matbit m.m. er puttet i.....

Realistisk vekt ligger mellom 18-27 kilo hvis man regner med vått telt og sovepose pluss lang etappe mellom mulighet for matbunkring- da begynner faktisk selv de store anatomiske sekkene å takke for seg- og en er på pakkramme-nivå......

Det skal bli noen grå hår til før valget er tatt .......sku hatt ei j...svær fjellvant bikkje :) ... men kjøteren er nok meg selv denne gang. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.