Gå til innhold
  • Bli medlem

(Klær, sko og fjellstøvler) - Arcteryx Sigma SV


Fimax

Anbefalte innlegg

Jeg fikk denne til halv pris på Sportsnett for noen år tilbake. Jeg hadde inntil da kun en meget tidlig versjon av en softshelljakke (også Arcteryx), som ikke hadde vært noe vellykket kjøp. Jeg er ikke blitt veldig imponert av Sigma. Sigma har gått ut av produksjon, men slik jeg skjønner det er Venta SV en meget lik jakke (link øverst er til Venta SV).Det første som slo meg er at Sigma SV er alt for kort. Den skal konkurrere med anorakker for bruk i vinterfjellet og alpine turer. Jakka er for kort, så lenge en ikke har bib på (bib gidder ikke jeg bruke annet enn når det er skikkelig drittvær - sludd og kuling). Den korte lengden gjør at glipper oppstår mellom bukse og jakke.

Sigma er ellers veldig for-seg-gjort. Hetta er meget god. Passformen er god. Du får plass til to lag ulltøy under, men ikke mer. Det holder. Stoffet er helt vindtett, ganske vannavvisende, men "pusteevnen" er dårlig, nesten like dårlig som goretex. Luftingen under armene får man bruk for. Kombinert med det tynne isolerende laget blir jakka for varm i mange sammenhenger. Sort farge gjør ikke situasjonen bedre i når sola varmer.

Sammenlignet med andre vindjakker jeg har hatt faller Sigma gjennom. Klättermusen Enride er bedre på alle områder, se: http://fjellforum.ne...tem.php?t=22533. Sigma tåler en del regn, men blir klammere når stoffet utenpå blir vått. Etterhvert som jakka blir gjennomvåt mister den isolasjonen og blir meget kald. Den tar tid å tørke.

Jeg har en annen softshelljakke fra tyske Schlöffel. Jakka er ikke vindtett, men puster dermed god. Liker den mye bedre enn Sigma. Tror også Gamma fra Arcteryx er en bedre jakke.

Sigma får nesten ikke vært med på tur lengre. Som høst og vårjakke i bynære strøk benyttes hun flittig. Designen er det intet å si på. Jakka er utrolig slitesterk.

View attachment: arc_sigma_sv_jkt_m_blk.jpg

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.