Gå til innhold
  • Bli medlem

(Klær, sko og fjellstøvler) - Klättermusen Enride


Fimax

Anbefalte innlegg

Enride er en meget god anojakke for bruk i skogen og på lettere fjellturer. Ønsker man en fullgod fjellanojakke bør en velge storebroren Rimfaxe.Enride og Rimfaxe er lagd av det fantastiske bomullsmaterialet Etaproof (som likner Ventile), se http://en.wikipedia.org/wiki/Ventile. Etaproof er mer slitesterk, lettere, mykere og tørker fortere enn andre bomullsprodukter jeg har vært borte i (har bl.a. hatt en Norrøna Arktis anorakk).

Enride er ikke en anorakk en tar med på vinterfjellet i dårlig vær. Den er tettsittende. Jakka er akkurat lang nok til at stramningen nederst ikke kommer i veien for hoftebeltet, men går ikke nedover rumpa som en fjellanorakk bør gjøre. Hetta har ikke god nok beskyttelse mot sur vintervind. Hetta er dessuten liten. Jeg får ikke plass til en lue under (folk med kortere hals og mindre hode har nok ikke det problemet). Jakka er en markaanorakk om vinteren, men er også brukbar som sommeranorakk på fjellet.

Jeg bruker jakken på småturer i skog og mark, på vinterskiturer i marka, på padleturer, på lengre teltturer - på de fleste turer hvor jeg ikke tar med bare skalljakke. På flere overnattingsturer på ski i Nordmarka de siste vinterne har jeg foretrukket å bruke Enride framfor en lett goretexjakke selv om det har regnet. Jakka blir våt, spesielt på skulderne, men den trutner og slutter å ta inn vann. Den "puster" mye bedre enn goretex. Jeg ble mindre våt av fuktigheten Enride slapp inn utenfra, framfor svette som samlet seg opp innafor goretexjakken innenfra.

Jeg synes også jakka fungerer mye bedre enn de softshelljakkene jeg har, inkludert Arcteryx flaggskip Sigma (forløperen til Venta) som er i Windstoppermateriale. Sigma jakka tåler kanskje litt mer regn, men når den er våt er den ubrukelig. Den "puster" mye dårligere.

Det myke stoffet blir heller ikke like stivt når det frosser til som f.eks. stoffet i Norrøna Arktis (som blir til et ispanser). Jakka tørker også mye fortere enn andre bomullstøy (se bildet.)

Selv om jakka er mye brukt er det ingen slitasje, kun fargene er noe famlet. Funksjonaliteten er like god. Jakka har tålt gnist etter gnist fra bålet. Intet hull enda.

Et fantastisk produkt!

View attachment: einride_granatered.jpg

View attachment: IMGP0696 (600 x 450).jpg

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.