Gå til innhold
  • Bli medlem

(Ryggsekk, pulk og bæresystemer) -Norrøna recon synkroflex 125L pack


Henrik

Anbefalte innlegg

Sekken er kjøpt i juni 2012. Utrolig behagelig sekk å gå med stor vekt i sekken.

Det beste med sekken er de tekniske mulighetene, bærekomforten herunder spesielt hoftebeltet og synkroflex systemet.

Det trekker likevel ned at sekken tåler lite vann/regn.Tekniske konstruksjoner

  • Topplokket er avtakbart
    • To lommer
      • En ekstra innerlomme

    [*]To sidelommer (16 liter x 2)

    • 1 sidelomme har mulighet for å skille deler av lommen
    • Mulighet for å omgjøre lommene til en dagstursekk

    [*]To stikklommer rett under sidelommene på hver side. Fint til å sette en ski på hver side f.eks.

    [*]Hovedrom (93 liter)

    • Todelt (mulighet for å slå disse rommene sammen til ett rom.)
      • Bunnnrom som har ekstra slitesterke stoffer i bunnen av sekken
      • Hovedrom er stort og oversiktelig med gode tilstrammingsmuligheter på utsiden av sekken.

    [*]Justeringsmuligheter

    • Rygg
      • Ryggskinne med følgende innstillingsmuligheter
        • 1x190
        • 2x185
        • 2x180
        • 2x175
        • 2x170

        [*]Hoftebelte

        • Passer godt til meg som er 188 høy og ca 65 kg.
        • Mulighet for tilkobling av pulk

        [*]Hoftestrammer

        [*]Skulderreim

        [*]Skulderstrammer

        [*]brystreim

      [*]Sekkepose

      • Høyde på topplokk kan justeres etter hvor mye man har i hovedrommet på sekken.
        • Mulighet for å enkelt kunne legge plagg el. på toppen av topplokket ved hjelp av strikk.
        • Har hørt det er mulighet for å bruke topplokket som hoftebelte, men har ikke sett om det faktisk fungerer, og om det faktisk er sant at den er konstruert slik.

        [*]Mulighet for å stramme rundt sidelommene

        [*]Mulighet for å feste liggeunderlag/telt/etc. på fronten av sekken, utenfor bunnrommet(front) og under bunnrommet.

    [*]Det beste med sekken

    • Synkroflex systemet som absorberer støt
    • Bevegelig hoftebelte!
    • Enkel tilpassning

Sekken er testet på kortere og lengre turer med lett og tung vekt.

Bærekomfort

Det beste med sekken er som allerede nevnt ved at hoftebeltet beveger seg likt som kroppen og hoften gjør. Dette gjør at det ikke føles ubehagelig å gå med sekken ved at kroppen vrir seg mens man går.

Når man endelig har fått tilpasset hoftebeltet på hoftene byr de andre justeringsmulighetene ikke på noen problemer. Bare sørg for at hoftebeltet sitter skikkelig og at alle andre remmer er løsnet før man har på seg sekken. Men man bør kanskje være litt obs mtp. hvor mye man strammer hoftestrammerne om man ønsker å få full effekt av synkroflexsystemet. Dersom hoftestrammerne er så og si løse følger hoftebeltet mye bedre hoftene dine, men større deler av vekten fordeles da på skuldrene. Bærer man skikkelig tungt ville jeg nok strammet hoftestrammerne rimelig mye i motsetning til når man bærer en lett bør. Men dette er jo uansett en personlig preferanse. Det er jo også mulig å ha en mellomting som jeg også synes er å foretrekke.

Etter hoftebeltet er justert går jeg over til å justere skulderreimene sånn delvis, men likevel slik at hoftebeltet har mesteparten av vekten.

Deretter går jeg til hoftestrammerne som er på hver side av hoftene og strammer disse til, før jeg går til skulderstrammerne etterpå.

Når dette er gjort tilpasser jeg lett hvor vektfordelingen skal sitte. Om det i hovedsak skal være på hoftene, skuldrene eller begge deler. Dette avhenger av hvor løst skulderreimene er justert som. Jeg foretrekker helst at vekten fordeles mellom hofte og skulder i stor grad, mens det likevel hviler litt ekstra vekt på hoftene når det er lastet tungt.

Laster jeg lett, justerer jeg det slik at skuldrene så og si ikke må ta av noe for vekten, mens alt hviler på hoftene.

Det er lekende lett å justere sekken på meg og tilpassningsmulighetene er en drøm og det er virkelig ikke noe problem å bære sekken til tross for at man pakker som en klovn. Men dersom sidelommene har en betydelig vektforskjell begynner man å kjenne at sekken drar over mot den ene siden.

Når sekken er lett og vekten hviler på hoftene har jeg gjerne det problemet at puten som skal ligge i nedre ryggområde/korsrygg ligger litt høyt på meg. Men så fort jeg passerer 20-25 kg eksisterer ikke dette problemet lenger.

Sidelommene er av en veldig enkel karakter, enkel å gjøre om til en dagstursekk, men thats it. Om man har tyngre ting i sekken vises det veldig tydelig dersom det er skjev vektfordeling mellom lommene. Men pga. sidelommenes størrelse byr det neppe på noen problemer ved å bære flerfoldige kilo. En termos, vannflaske, litt klær og en fjellduk er fint i hvert fall.

Sekkens konstruksjon

Sekken har et hav av muligheter for justeringer for det ene og det andre, men likevel så enkelt at alle stroppene ikke er i veien.

Har man først stillt inn sekken med rygglengden går det meste glatt.

På grunn av at det er en pakkrammesekk oppleves den også som meget stabil, og vekten blir til dels fordelt jevnt over likevel.

Det er også mulighet for å ta av sekkeposen og kun benytte seg av rammen. Det kan jo være fint å benytte en slik mulighet ved f.eks. jakt eller man skal bære noe som ikke passer til sekkeposen.

Sekkeposen er imidlertid veldig enkel å ta av av/på. Bare man husker å løsne sekkeposen fra selve rammen.

På toppen av rammen er det festet to plastikktopper med en tråd i man kan dra i for å få de av.

Man må i tillegg løsne borrelås som sitter i området rundt korsryggen. Det er to av disse. Og sist men ikke minst må man løsne/fjerne hoftebeltestrammerne fra hoftebeltet. Deretter er det bare å skli sekkeposen av. Når den skal på igjen er det bare å gjøre det samme som når man tok den av, bare i motsatt rekkefølge.

Et stort minus med sekken er at den nesten ikke tåler regn. Den kan nok tåle noe lett yr og sånt i kortere perioder, men om man går i regn i flere timer kan jeg så og si garantere at mye av det som ligger i sekken er vått dersom man ikke har en pakkpose som er vanntett eller en trekk til å ha utenpå sekken. Dette fikk jeg fint erfare, men hadde heldigvis tørkemuligheter. Andre gangen jeg skulle ut å gå med sekken i regn hadde jeg fremdeles ikke skaffet meg regntrekk, men istedenfor dro jeg frem fjellduken og pakket den rundt sekken. Det endte da med at alt i sekken var tørt når jeg kom frem.

Vektfordeling

Om man har lav vekt i sekken er det lettere å virkelig kjenne etter hvor sekken ikke er behagelig. Puten som ligger lavt på ryggen/korsryggen sitter egentlig litt for høyt oppe på ryggen når det er mindre vekt enn når det er høyere vekt, og jeg har gått og irritert meg over dette. Jeg har sjekket om det er muligheter for å endre dette og det er det ikke. Sekken er faktisk laget for tyngre bører. Bærer man tungt sitter den som et skudd og jeg klarer ikke å irritere meg over det i det hele tatt.

Pass også på å fordele vekten i sidelommene jevnt slik at sekken ikke begynner å helle konsekvent til den ene siden. Dette er vel riktignok en kjent sak, men i hovedrommet er det ikke noe problem å pakke som en klovn, med visse modereringer. :P

Jeg foretrekker riktignok å pakke de tyngste tingene nærmest ryggen og så høyt opp som mulig. Gjerne i området til skuldrene og høyere.

Negative ting om sekken

At sekken har høy egenvekt i motsetning til andre sekker som ikke har ramme er ikke noe å skjule og det kan man neppe gjøre noe med likevel. Men til gjengjeld har man muligheten til å ta av sekkeposen og bære det du skal bære og feste det til rammen.

Det jeg synes trekker mest ned er at den ikke tåler noe særlig regn. Tips som impregnering, regntrekk eller vanntett pakksekk innvending er godt og greit det, men det hjelper lite når ingen av delene følger med på kjøpet. Den veiledende prisen til Norrøna på 5500 synes jeg er litt overkill da dette ikke følger med. Nå skal det sies at jeg kjøpte sekken for 4000 på XXL.

Noe bør i hvert fall gjøres om du skal ta med sekken ut i regnet.

Jeg har nå brukt sekken på fire turer hittil siden jeg kjøpte sekken i begynnelsen av juni. Jeg regner med at det blir flere turer fremover i nær fremtid. Og jeg skal oppdatere dersom jeg har ytterligere merknader og diverse å komme med.

Download attachment: DSC_2399.JPG Download attachment: DSC_2398.JPG Download attachment: DSC_2395.JPG Download attachment: DSC_2400.JPG

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.