Gå til innhold
  • Bli medlem

(Ryggsekk, pulk og bæresystemer) -Bergans Trollhetta 95L


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Bergans Trollhetta 95L er en sekk av god kvalitet, med meget god bærekomfort inn mot 23-24 kilo Min erfaring og mening er at bæresystemet ikke tåler særlig mer enn det, før det begynner å gå ut over bæreopplevelsen, og sekken føles tung og pressende mot skulder og hofte. Jeg kjøpte min Trollhetta-sekk etter at den ble brukt på 71 grader nord på TV Norge i 2005. Den har vært brukt på utallige turer, sommerstid såvel som vinterstid. Det tyngste jeg har lastet den, er inn mot 28 kilo.

Sekken er anatomisk og har brede, solide og godt polstrede skulderremmer og hoftebelte. Dette, sammen med veldig mange smarte justeringsmuligheter, gjør at det er enkelt å tilpasse sekken, og ut fra det, oppnå en veldig god bærefølelse dersom man pakker sekken fornuftig. Sekken mangler sidelommer, noe jeg anser som et minus, da jeg foretrekker å ha sidelommer til oppbevaring av småartikler man ønsker rask tilgang til. Trollhetta leveres med en påmontert "dagstursekk" som henger bakpå hovedsekken. Denne er, etter min mening helt bortkastet, og min gikk i søpla.

Integrert regntrekk i lokket er et pluss. Kjapt gjort å hive trekket over sekken når det begynner å dryppe fra oven.

En annen fordel er veldig mange festemuligheter (hemper, remmer) utenpå sekken for f.eks fiskestenger, håv, liggeunderlag, førstehjelpspakke og hva det måtte være. Sekken har dobbel lukking til hovedrommet, som bidrar til å holde fukt og snø unna. Mulighet for å åpne sekken på langs vha langsgående glidelås er veldig bra, når man skal ha tak i ting som er pakket langt ned i sekken. Det er både innvendig og utvendig topplokklomme, i tillegg til flere innvendige smålommer i hovedrommet - dette kompenserer forsåvidt noe for mangelen på sidelommer, selv om artiklene ikke er like lett tilgjengelige.

En annen ting som, i tillegg til sidelommer etter min mening mangler, er en forsenking i forkant av sekken for hodet, så man kan bøye hodet bakover - spesielt gunstig i motbakke.

Alt i alt en sekk jeg har vært, og fortsatt er, veldig godt fornøyd med. Passer perfekt til kortere vinterturer eller litt lengre sommerturer.

+ Meget god bærekomfort

+ God kvalitet på remmer og hemper

+ Mange justeringsmuligheter

+ Integrert regntrekk i topplokk

+ Langsgående glidelåsåpning

- Mangler sidelommer

- Mangler forsenking for å bøye hodet bak

- Mister mye bærekomfort over ca 23-24 kilo

- Bortkasta dagstursekk montert utenpå

Click here to view the article

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.