Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten førjulstur på Josten


Vandrefanten

Anbefalte innlegg

Det har vert mye fint vær i det siste og torsdag kveld bestemte jeg meg for å ta en overnattingstur oppe på breen. Pakket ned telt og nødvendig utstyr for en overnatting i telt og fredag morgen i halv elleve tiden sto jeg og hunden klar ved parkeringsplassen i Befringdalen. For de som ikke er så godt kjent så er Befringdalen en sidedal til Stardalen som ligger i Jølster kommune. Målet var i første omgang Kvannebakkbu og bare finne en teltplass i nærheten. Det var ikke mye snø oppe i Befringdalen og mange steder var elvene frosset til så det var ganske glatt enkelte steder. Da vi nermet oss ett sted som på kartet kalles Strupen var det snø, men den var såpass hard at jeg bare lot skiene ligge i sekken og gikk på bena hele veien opp til Kvannebakkbu 1520 moh.

post-5264-0-73730000-1355048826_thumb.jp

post-5264-0-77539300-1355048581_thumb.jp

Jeg har ikke vert der oppe før og jeg visste ikke hvordan denne hytten var eller om den i det hele tatt var åpen,men det er faktisk en veldig koselig sikringsbu som kan benyttes til å bare gå inn og spise eller man kan overnatte der for en billig penge. ( 50 kr for overnatting og 25 kr for bruk av parafinovn).Slike hytter er ofte vanskelig å få varme, men denne var såpass liten at til tross for at det var ca 15 blå ute så ville jeg fort få opp varmen i den lille bua. Siden jeg hadde litt begrenset med tid lørdag så bestemte jeg meg for å overnatte der i den sikringsbuen og heller bruke den tiden som jeg ville bruke på å slå ned teltet etc til å gå på ski. Resten av dagen fredag gikk jeg litt innover breen og fikk tatt noen bilder rundt hytten idet solen gikk ned.

post-5264-0-12121600-1355049291_thumb.jp

Fredags kveld ble jeg sittende å lese gjennom forskjellige hyttebøker fra så langt tilbake som til 1976 tror jeg det var. Satt og studerte kartet litt og for å planlegge lørdagens tur. Det ble en tidlig kveld (ca 2200) , og allerede kl 0600 var jeg på beina igjen etter en helt grei natts søvn får jeg vel si. Det å våkne i en slik sikringsbu som ligger på vel 1500 meters høyde og du vet at du bare kan gå rett inn på breen er en god følelse. Planen nå var at jeg skulle gå bort på 1647 meter (altså ca midt på breen) til solen skulle komme opp. Det betød at jeg måtte komme meg litt tidlig avgårde og ca halv åtte stod jeg og hunden i døråpningen til bua.(med hodelykt).
Det tok ikke lange tiden før jeg kunne ta av hodelykten og fjellene rundt begynte å vise seg fra sin beste siden idet solen begynte å gå opp. Det ble i det hele tatt en uforglemmelig tur over breen og det blir nok ikke lenge til neste gang jeg skal opp der. Legger ved noen bilder til

post-5264-0-69103300-1355053845_thumb.jp

post-5264-0-66189700-1355053985_thumb.jp

Så foresten noen dyrespor midt oppe på breen som jeg var litt usikker på hvilket dyr det er
post-5264-0-83509900-1355054107_thumb.jp
Kan det ha vert en rev som har krysset breen? Uansett litt artig.

post-5264-0-33476800-1355053886_thumb.jp

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvannebakkbu ligger på enden av en rygg som breen hviler mot. Denne ryggen er vel delvis fri for snø om sommeren på de siden som ikke går inn mot breen. Det er litt bratt like før man kommer opp til sikringsbuen. Her kan det etter min mening være en fordel å ha med en isøks. Vil og tro at på dette stedet vil det bygge seg opp en skavl som blir vanskelig å passere hvis det blir mye snø og sørvestlig vind nå utover vinteren. Det er nok ikke ett sted som folk går opp etter at det har kommet mye nysnø tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for posetive tilbakemeldinger. Nå har jeg søkt litt på nettet om dette stedet og jeg har funnet ut at det er visst og vanlig og gå opp breen, Viggo. Dette tror jeg imidlertid må våre mest vanlig ut på væren når det er mye mer snø enn det er nå. Jeg fant og en film som har gått på Nrk. En åttiåring som er ganske sprek.

Virker som om man må dobbelklikke på filmen for å få den fram.

http://tv.nrk.no/ser...0112/17-10-2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.