Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøring på privat vei


knadne

Anbefalte innlegg

Skulle på tur i dag og kjørte som før opp en grusvei. Men ble idag stoppet av en bonde som sa jeg kjørte ulovlig på hans private vei. Det var ikke skiltet med privat. Hvordan skal man vite om en vei er privat og kjørte jeg virkelig ulovlig når det ikke var skiltet med innkjøring forbudt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror faktisk ikke du har lov til å kjøre på privat vei, men det burde vel gå an å komme til enighet med eieren av veien - spes siden den ikke var skiltet som privat. (Det er jo plenty med offentlige grusveier).

Du har derimot rett til å sykle/gå på privat vei. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig problem det der landet rundt. Min erfaring er at om mann spør får man så og si alltid lov. Aldri blitt nekta enda. Men er man usikker så spør er blitt min vane... Bedre å stoppe ved en gård og spørre og ta seg 10min til en prat. De liker det :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/rundskriv/2007/T-307-.html?id=475481

Bla ned til 3.2.5 Ferdsel med motorkjøretøy.

Ingen skilt om "Privat vei" og "Kjøring forbudt"? Gjør som bonden sier, men opplys høflig om at det kanskje vil være greit å sette opp skilt på veien sin, fremfor å sitte å passe på den hele dagen. Ja, jeg er en elendig diplomat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig problem det der landet rundt. Min erfaring er at om mann spør får man så og si alltid lov. Aldri blitt nekta enda. Men er man usikker så spør er blitt min vane... Bedre å stoppe ved en gård og spørre og ta seg 10min til en prat. De liker det :cool:

Så spørs det da, hva som er mest høflig, å ringe på ei dør før sola har gått opp, eller å bare kjøre. Forøvrig på vei hjem jeg ble stoppa, så det ordnet seg greit.

Men synes det er vanskelig å vite hva som er privat og hva som er offentlig. Tenkte i mitt stille sinn, at når det ikke er skilta med "privat" el.l. så er det fritt frem? De fleste private veier rundt her er skiltet og har som regel en liten bomavgift, da er det jo greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det da, hva som er mest høflig, å ringe på ei dør før sola har gått opp, eller å bare kjøre. Forøvrig på vei hjem jeg ble stoppa, så det ordnet seg greit.

Men synes det er vanskelig å vite hva som er privat og hva som er offentlig. Tenkte i mitt stille sinn, at når det ikke er skilta med "privat" el.l. så er det fritt frem? De fleste private veier rundt her er skiltet og har som regel en liten bomavgift, da er det jo greit.

Inne på noe der... Ikke alltid det lar seg gjøre... Kanskje lurt å legge en lapp i vinduet på bilen e.l Å alltid​ huske å sette bilen utav veien slik at du ikke er til hinder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilka vägar man kunde köra på och inte i Sverige var mitt problem. I Sverige så finns det en databas som är tillgänglig via internet. Där kan man så vilka vägar som är helt offentliga och vilka som är privata samt vilka privata vägar som har driftsbidrag och därför är tillåtna för allmänheten att använda. Jag utgår ifrån att det är likadant i Norge.

Mitt förslag, ta kontakt med Vegdirektoratet och ställ frågan till dem vilka vägar som man får köra på och inte.

Som jag läser texten i Grimners länk så är det tillåtet att köra om det inte är skyltat, dvs det är ett krav att vägägaren sätter upp en skylt att det är förbjudet att köra på vägen. Att muntligen berätta det för någon som kör förbi uppfyller inte lagkravet att informera om förbjudet.

Själva uttrycket privat väg säger inte heller mycket om att det är förbjudet att köra på vägen. Det säger egentligen bara att vägen är privat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det da med allmennferdsel ?

Man går til fots og man kommer vei som er sperret med port.

Sydfra er veien tydelig at folk og fe ikke er ærlig ønsket.. Men kommer man nordfra gjennom skog - så er det enste ett vanlig fe-gjedre som merker område/eiendom.

Hvor går grensen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det da med allmennferdsel ?

Man går til fots og man kommer vei som er sperret med port.

Sydfra er veien tydelig at folk og fe ikke er ærlig ønsket.. Men kommer man nordfra gjennom skog - så er det enste ett vanlig fe-gjedre som merker område/eiendom.

Hvor går grensen ?

Til fots kan du etter friluftsloven gå på så og si alle private veier. Utfordringen oppstår når man kommer med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en privat vei ikke er merket med innkjøring forbudt eller privat vei er det bare å kjøre. Det må være eieren av veien sitt ansvar å varsle om han ikke ønsker ferdsel. Er litt i tvil om man må passere bom - da er den vel stengt

Man har ikke anledning til å stenge en vei om man har hatt offentlig støtte til bygging av veien. Typisk skogsbilvei. Dette har i hvert fall vi fått beskjed om - der vi har en overtraffikert vei ved Torghatten. Vi satte opp skilt "Privat vei - Bilkjøring begrenses" og det funket bra-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jag läser texten i Grimners länk så är det tillåtet att köra om det inte är skyltat, dvs det är ett krav att vägägaren sätter upp en skylt att det är förbjudet att köra på vägen. Att muntligen berätta det för någon som kör förbi uppfyller inte lagkravet att informera om förbjudet.

Själva uttrycket privat väg säger inte heller mycket om att det är förbjudet att köra på vägen. Det säger egentligen bara att vägen är privat!

Sånn leser jeg det også. Så med loven i hånd kan man be bonden dra dit pepper'n gror med både tilsnakk og "Privat vei". Loven er imidlertid ikke noen god rettesnor på fornuftig adferd; f.eks om man ønsker å komme tilbake til stedet eller ha bilen parkert i fred etter å ha lest bonden teksten.

Ser jeg et skilt med "Privat vei" kommer det automatisk opp en undertekst omtrent som følger: "Du har ikke betalt for denne veien, så ligg unna!" Og det er greit. En moderne skogsbilvei er ikke en billig affære, selv uten reparasjoner etter at idioter med Osloskilter og børsjeeper tøffer seg med råkjøring i søla. Et ikke helt tilfeldig valgt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grunneiger kan muntleg vise til at vegen er privat og at han/ho ikkje ynskjer motorferdsel her. Viser til link der det er sagt :

"Grunneieren kan imidlertid fritt nedlegge forbud."

Mangel på skilt kan ikkje vera til hinder for almenn lovforståelse. Ein kan ikkje fiske fritt i vatn med mindre det står skilt som seier anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, grunneiger kan muntleg vise til at vegen er privat og at han/ho ikkje ynskjer motorferdsel her. Viser til link der det er sagt :

"Grunneieren kan imidlertid fritt nedlegge forbud."

Mangel på skilt kan ikkje vera til hinder for almenn lovforståelse. Ein kan ikkje fiske fritt i vatn med mindre det står skilt som seier anna.

Det kan mycket väl vara så att det räcker med en muntlig tillsägelse. Men nästa person som inte har fått höra något, kommer att köra på vägen och vill man inte ha någon trafik där så är det enda reella valet att skylta om att det är förbjudet att köra där. Så jag delar inte din uppfattning om hur loven skall tolkas. Att han ena dagen kan tillåta trafik och nästa dag förbjuda den det står honom fritt att göra så. Han behöver inte offentliggöra förbudet. Det är inget krav på att det skall vara en "normal" vägskylt(förbudskylt), han kan skriva att det är förbjudet att köra med bil på en wellpappskiva och sätta upp.

Läser du första setningen i stycket ovanför det du har kopierat in text från så ser du att alla privata vägar i utgångsläget är tillåtna att köra på."I utgangspunktet er således slik kjøring på og parkering på og langs privat veg tillatt. Det må imidlertid skje på en hensynsfull måte slik at det ikke oppstår skade på grunnen eller annen ferdsel stenges eller hindres, jf friluftslovens § 11."

Jag hittade också den nationella vägdatabasen som visar det norska vägnätet. På vänster sida; klicka på NVDB vegnett och välj private veger. Välj det område/väg du vill titta på genom att zooma in i kartbilden.

Ovanför själva kartbilden finns flera symboler (hand, förstorningsglas + några till) välj den längst ut till höger(=klikk her for å se veginformasjon). Klicka på den väg du är nyfiken på, till höger om kartan får du då en massa information. Bland annat vägnummret. I den Svenska vägdatabasen så framgår det vilka vägar som har driftsbidrag och av den anledningen är tillåtna att köra på men här framgår det inte. Man kanske skall förstå kartan så att alla vägar utom de som är markerade som privata är tillåtna???

http://vegvesen.avin...px?gui=1&lang=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dette er sagt i friluftsloven og eg er enig i at det i utgongspunktet ikkje er eit definitivt forbod mot dette, eg skal modifisera mitt svar over. Personleg ville eg anta at dersom ikkje anna er sagt så kan eg køyre på ein veg men av erfaring så spør eg nærliggande hus, og har så god som alltid fått positivt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Interessant diskusjon! Jeg mener imidlertid man bør skille mellom hva som er jussen og rent faktisk lov og ikke lov å gjøre, og hva den ene og den andre måtte oppfatte som høflig atferd. Sistnevnte vil det være delte meninger om, og enkelte ganger er det vanskelig å vite hvilken gård en vei tilhører - eller det er ikke gårder i nærheten i det hele tatt. Eller man kan komme til ukurante tider på døgnet, slik noen har nevnt.

 

Som konklusjon oppfatter jeg at det er lov til å kjøre på en hvilken som helst vei, med mindre det er skiltet eller på annen måte informert om at det ikke er lov. Informasjonen kan imidlertid gis muntlig (men vil da naturligvis bare være tilgjengelig for den som har mottatt den), og skiltene kan være hjemmelaget og provisoriske. Om det bare står "privat vei", er ikke det tilstrekkelig til at det er forbudt å kjøre der.

 

Jeg er derimot ganske sikker på at det ikke er riktig at man er pliktig til å tillate kjøring på privat vei selv om man har mottatt statstøtte, slik Kjell Iver sier og slik det tydeligvis er i Sverige. Se bl.a. her:

http://www.snarum.no/FileStream.aspx?Id=4690

Svært mange (de fleste?) skogsbilveier i Norge er bygget med statsstøtte, og mange av disse er stengt med bom. Det har vært saker om at til og med Statens Naturoppsyn har blitt forhindret fra å kjøre på på låste bomveier bygget med statsstøtte. Hadde ikke dette vært lov, så hadde det vært gjort noe med.

 

Det som imidlertid ikke tas opp her er om det er lov til å kjøre på en vei med en bom som står åpen. Noen steder står det skilt om at bommen kan låses uten varsel og at man kjører på eget ansvar. Da er jo saken klar: man kan kjøre hvis man tar sjansen. Men en god del steder står bommer åpne uten noe skilting. Også da må man kunne regne med at man kommer ut til låst bom, men er det juridisk sett likevel lovlig å kjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må supplere meg selv med tanke på nest siste avsnitt over, men henvisning til rundskrivet som er referert til tidligere: http://www.regjering....html?id=475481

Her fremgår ganske tydelig at en vei bygget med offentlig støtte KAN grunneier være pliktig til å tillate kjøring på. Det skal imidlertid da pålegges i forbindelse med at støtten gis. Jeg tror ikke det er vanlig, og det betyr i hvert fall som jeg skrev at det ikke er automatikk i at offentlig støtte gjør at veien skal være åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.