Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Soulo som vintertelt?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Har dette teltet og har god erfaring med vindstabilitet etc.

Noen her som har brukt dette teltet på midtvinteren? Tenker særlig på bruk av primus og slik.

Regner med at det bør være kurant så lenge man fyrer i forteltet , men hva hvis det er skikkelig møkkavær?

Det er jo et svært stabilt kuppeltelt - regner med at det tåler en del snø.

Blir vel primært å ta i bruk teltet fra slutten av februar og utover. Typisk på Hardangervidda. Alternativet blir å bruke enduksteltet black diamond lighthouse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg Staika og Keron4 gt som vintertelt og begge har kerlon 1600 duk Ditt telt har kerlon1200 duk.

For "normale" forhold vil nok teltet holde, men den usikkerheten som kan snike seg på om man er usikker på hva som skjer dersom det skulle bli skikkelig ruskevær kan være litt ekkel. Du bør være sikker på at det skal tåle snøstorm og de

Utover i mars april kan jo temperaturforholdene på Hardangervidda svinge mye. Du må jo grave endel snø opp på teltduken for å sikre mot uvær.

Tenker også på de gangene det er varmegrader på dagtid den ene dagen og kanskje mange kuldegrader natt/neste dag og alt er frosset til is. Da må du jo nærmest brekke løs teltet om du skal vandre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dette teltet og har god erfaring med vindstabilitet etc.

Noen her som har brukt dette teltet på midtvinteren? Tenker særlig på bruk av primus og slik.

Regner med at det bør være kurant så lenge man fyrer i forteltet , men hva hvis det er skikkelig møkkavær?

Det er jo et svært stabilt kuppeltelt - regner med at det tåler en del snø.

Blir vel primært å ta i bruk teltet fra slutten av februar og utover. Typisk på Hardangervidda. Alternativet blir å bruke enduksteltet black diamond lighthouse.

Har et soulo og har fyrt primus i forteltet om vinteren. Det går bra. ville selv tatt med et slik på Hardangervidda. ikke minst fordi det er så vindsikkert og ekstremt lett å sette opp. Men ville og vurdert et tomanns (exped orion x) så det kunne gått an å fyre i innerteltet. Det blir varmere da, og snøføyk kan gjøre fyring i ytterteltet vanskelig. Med alt pikkpakk vil et soulo og bli ganske trangt om vinteren, men det går fint. Har brukt et enduks (MH EV3) midtvinters, det går og, men det mangler fortelt så primus-oppfyringen kan vil bli vanskelig hvis det er ruskevær. Enduks blir skikkelig varmt med primus inni, men må passe på takhøyde, og ventilasjon (co). Kondensen kan og lett sette seg i sovepose og kær, det er et enduks problem som handler om smak og behag.. I og med at disse kan bli tette som en "sekk" kan det jo bli litt stress og se til at ventilasjonsluker ikke fryser til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også Soulo. Mi vurdering er at forteltet er for trangt til at eg plasserer ein primus der. Eg vil ha større avstand fra primusen til teltduken for at eg skal føle at det er trygt. Ved å hekte ned deler at innerteltet, er det derimot enkelt å få denne avstanden.

Men heile teltet er trangt, med vintersoveposen utpakka, meg sjølv og ryggsekken inne i teltet, er ikkje eg i stand til å finne ledig plass til ein primus inne. Teltet er i minste laget for bare meg og vintersoveposen. Det hjelper sjølvsagt dersom du lar alt utstyret ligge ute, men er det aktuelt i uvær?

Eg har teltet primært til ryggsekkturar vår og haust eller høgt til fjells, der vekt og vindeigenskapar betyr alt, i tillegg til at ein ikkje treng store teltplassen. Vinterstid tar eg med meg eit større telt, for då brukar eg til vanleg pulk (i alle fall i så pulkvenleg terreng som vidda), og det er ingen stein som stikk opp og gjer det vanskeleg å plassere teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Hadde håpet å klare meg uten å gå til innkjøp av nyttt telt og pulk denne vinteren, blir trolig ikke lengre turer enn 3-4 dager.

Problemet med BD-teltet er kondens ja. Fimax her på forumet skrev jo utførlig om dette forrige vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 8 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.