Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til mellomplagg?


Kontorstol

Anbefalte innlegg

Hei! jeg er mye på fjellet, men nå er det så kaldt at jeg trenger et varmt mellomplagg. Innerst har jeg enten ullundertøy fra Devold eller en teknisk t-skjorte og løpetights, og ytterst har jeg en Breheimen bukse og en Outdoor Research Furio gore-tex jakke. Jeg har ofte såpass høyt tempo at jeg ikke trenger mellombekledning, men nå når gradestokken viser -10 grader må jeg ha noe som varmer litt. Noen som har noen rimelige tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv foretrekker jeg pollypropelen, fra innerst og ut til ytterbekledning. Og synes dette er bedre en ull. Bruker av "brynje"typen, innerst mot kroppen. Og så forskjellige tynne lag med videre utover. Har da også mange forskjellige typer/utførelser å velge mellom, avhening av tur og temp.

Men det er mye bra i ull, hvis du foretrekker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv foretrekker jeg pollypropelen, fra innerst og ut til ytterbekledning. Og synes dette er bedre en ull. Bruker av "brynje"typen, innerst mot kroppen. Og så forskjellige tynne lag med videre utover. Har da også mange forskjellige typer/utførelser å velge mellom, avhening av tur og temp.

Men det er mye bra i ull, hvis du foretrekker det.

Begge deler er ca like varmt så lenge det er tørt. Ull varmer litt bedre når det er vått men tørker saktere. En stor fordel med ull er at det kan brukes i noen dager før det begynner å lukte vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er ca like varmt så lenge det er tørt. Ull varmer litt bedre når det er vått men tørker saktere. En stor fordel med ull er at det kan brukes i noen dager før det begynner å lukte vondt.

Kan være ening i, at hvis en bruker syntetisk superundertøy mange dager, kan det begynne å lukte noe. Men det er også avhenig av hvilkte merke og type en bruker. Nå skal det sies, at er jeg i sammen med andre vasker jeg "utsatte"steder. Om ikke med noe annet, så bruker jeg en våtserviett. Og bytter superundertøy. Jeg har da flere sett. Brynje (netting) typen klarer flere dager, enn den tette, rett mot kroppen. Og noen av de beste "polly" har antibakterielt stoff, som gjør at det minsker lukt, bla. sølvtråder. Se tråd under, selv om den er bassert på de med høy aktivitet, så er den noe informerende.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10019137

Jeg har leitet etter en gammelt uavhengig test, som jeg leste for noen år siden, uten å finne den. Uannsett, det som kom frem der var at det beste syntetiske, varmet bedre i fuktig tilstand. Men grunnet den gode evnet til å transportere fukt, føler jag aldri at jeg er fuktig, med rett type "polly".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren sverger til ullnetting innerst, så et lag ull-plagg. Vi bruker Aclima ullnetting, men Brynje har også et godt rykte her. Devold har vel også lansert en versjon nå, jeg kommer nok til å prøve den neste gang. Har prøvd en Janus "helsetrøye" også, men den likte jeg ikke. Bl.a. var den for grov i stoffet og jeg så ut som et sjakkbrett der sekken klemte mot kroppen.

Men du lurte vel egentlig på mellomplagg :P Jeg bruker egentlig ikke mellomplagg når jeg beveger meg, jeg og mine 100 kilo genererer varme når vi er på tur sammen ;) Har jeg 2 lag med "innertøy" (ullnetting + ull) så holder det ofte. Skulle jeg velge et mellomlag så tror jeg at jeg hadde valgt en ull-genser dersom vekt ikke spilte noen rolle. Har hørt mye bra om ullfrote også. Dersom vekt er viktig, hadde jeg kjøpt meg en tynn loft-jakke som ikke er vindtett. Dette stoffet varmer som dun (sier noen), men tåler fukt vesentlig bedre.

Skal jeg synse litt, så ville mellomlaget bli avgjort av hva jeg hadde mellom kroppen og mellomlaget. Ull suger opp fukt og beholder store deler av varmeeffekten, men blir tyngre. Da slipper mindre av fukten ut i mellomlaget. "Tekniske" plagg har som jobb å transportere fukten bort fra kroppen og da er det en fordel om alle plaggene gjør det, slik at membranen i ytterklærne kan frakte fukten helt ut. I det siste tilfellet kunne kanskje mellomlag av fleece har gjort den beste jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiur3 ved kjøp av Devold Active som er undertøy med syntet Thermolite innerst og ull ytterst så følgjer det med ein lapp der det står kor bra ulike stoff varmar i tørr og våt tilstand. Kan det vera det du tenker på? Eg har ikkje dette tilgjengelig her,men meiner nokre syntetstoff slik som det Devold kallar Thermolite kom bra ut. Litt omtale av Thermolite her http://www.tacky.no/...rticle/?id=8371

http://www.advancedfibres.eu/thermolite.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tiur3 ved kjøp av Devold Active som er undertøy med syntet Thermolite innerst og ull ytterst så følgjer det med ein lapp der det står kor bra ulike stoff varmar i tørr og våt tilstand. Kan det vera det du tenker på? Eg har ikkje dette tilgjengelig her,men meiner nokre syntetstoff slik som det Devold kallar Thermolite kom bra ut. Litt omtale av Thermolite her http://www.tacky.no/...rticle/?id=8371

http://www.advancedf.../thermolite.htm

Nei jeg husker en rapport og den virket som en troverdig forskningsrapport. Den var heller ikke utarbeidet av noen amatører som, et jakt, eller friluftsmagasin. Det du nevner ER reklame og da må en ha det i "bakhodet".

Uansett, prøv selv. Men som linken jeg la inn, i min kommentar den 7 des. viser, så er det forskjell på syntetiske klær også.

Anbefaler også samme type stoff, på føttene. Pustende støvler og "polly"sokker. For de som er plaget med gnagsår, så vil også dette hjelpe. Selv har jeg ikke plager med gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! jeg er mye på fjellet, men nå er det så kaldt at jeg trenger et varmt mellomplagg. Innerst har jeg enten ullundertøy fra Devold eller en teknisk t-skjorte og løpetights, og ytterst har jeg en Breheimen bukse og en Outdoor Research Furio gore-tex jakke. Jeg har ofte såpass høyt tempo at jeg ikke trenger mellombekledning, men nå når gradestokken viser -10 grader må jeg ha noe som varmer litt. Noen som har noen rimelige tips? :)

Jeg ville brukt en flisgenser. Det bruker jeg til sykkelturene i byen når det er rundt frysepunktet. Det er ikke nødvendig å kle seg så mye hvis man er i fysisk aktivitet lenge, men en flisgenser ville jeg brukt når det er minusgrader ute eller en tjukk genser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har siste tiden brukt en tynn flisjakke, men jeg er ikke helt fornøyd med det, så nå har jeg kjøpt en Ulvang Rav ullgenser. Den virker i hvert fall varm og god, og planen er en liten tur på lørdag så da får jeg prøvd den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har siste tiden brukt en tynn flisjakke, men jeg er ikke helt fornøyd med det, så nå har jeg kjøpt en Ulvang Rav ullgenser. Den virker i hvert fall varm og god, og planen er en liten tur på lørdag så da får jeg prøvd den. :)

Håper det blir bra. :) Men du kan ikke sammenligne ei TYNN flisjakke og en tykk ullgenser! Husk også at det er mange slags flis og det er stor forskjell på dem. Som nevnt tidligere, så holder jeg på "Polly-produkter" og ikke på alt mulig annet kunstig.

Og for folk som er en del ute på fjellet vinterstid, bør jo ha flere plagg/tykkelser (og sett) å velge i mellom da. Ikke bare et, eller to mellomlags plagg. Jeg har mange og veksler etter forholdene! Og er det kaldt bruker jeg oftest min. to mellomlagsplagg. Men jeg bruker "polly" innerst også jeg da, så kroppen bruker minst mulig energi på, å forsøke å kvitte seg med fukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste synes jeg er å ha en tynn fleece eller mellomtykk ulltrøye + en skikkelig dunjakke for pauser.

Dunjakke! Ja...ja, smak, behag og forskjellig bruk/behov. :) Jeg hadde vel ødelagt ei dyr dunjakke i løpet av få dager. Så det kommer jeg aldri til å bruke. Mine ytterkær må være vintette, tåle oppskraping fra bjørkekratt, stiv grankvist (i skog). Og om uhellet er ute, fall og oppskraping på stein, i skråninger. Og det tar for mye plass sekken, der har jeg andre "ting".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smak og behag ja :-) Poenget var vel mest at det er fint å ha ett mellomtynt og et tykt isolasjonsplagg.

Det har jeg da, uten dunjakke! Men opp til dere, hva dere velger. :) Ville bare få frem, at det ikke er et "must" med dunjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.