Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av våpen


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 14 som skal ta jaktprøven og kjøpe hagle, siden jeg er under 18år kan jeg kjøpe hagle vis foreldrene mine skriver under

på forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må nok en av foreldrene kjøpe våpenet i sitt navn. Det beste er uansett å høre med lokalt politikammer på hvordan man løser dette i forhold til om foreldrene dine må tilfredsstille krav til våpenkort.(Jegerprøve/medlem i skytterlag etc) Det går ett skille ved 16år. Over 16 kan man i enkelte tilfeller ha våpen i eget navn. Under 16 er det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16-åringer har i enkelte tilfeller unntak fra kravet om å være 18 år for å kunne kjøpe og eie våpen. Utdrag fra Våpenforskriften av -09:

"Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller B)

har bestått jegerprøve. "

Slik jeg skjønner det så kan man ikke på papiret eie et våpen før man fyller 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, men en kamerat sa jeg kunne kjøpe våpen bare mine foreldre skriver under

må en av mine foreldre ha tatt skytterprøven da? eller noe lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig opp til det lokale politikammeret å avgjøre hvordan slike ting løses. (innenfor visse retningslinjer selvsagt) Så du må spørre dem.

Om du har jegerprøve så kan det hende at politi går med på å at en av foreldrene dine har våpenet i sitt navn for deg uten at de har jegerprøve eller er medlem i skytterlag, men det er ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En av Norges mest solgte hagler er russiske Baikal (tidligere Star Baikal). Slitesterke, robuste våpen til en rimelig penge. Du får de fra 3-5000,- Sjekk her blant annet:

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Brukte-vaapen/Baikal-27-o-u-hagle?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Baikal+27+o%2Fu+hagle

Husk godt vedlikehold av våpenet før og etter bruk! Dette gjelder uansett om du har en hagle til 3000,- eller 30000,- . Etter jakt: Tørk av overflatefuktighet, la våpenet stå over natta så det får tørke skikkelig. Gå gjennom løpet med kobberbørste og pussefille, og sett inn metall og bevegelige deler med litt våpenolje. Trestokken setter du inn med stokkolje. Baikal kan fort utvikle rust dersom dette ikke utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å få absolutt alt skriftelig fra det lokale politikammeret. Dels fordi du er i en gråsone hvor unntak må gjøres, dels fordi våpenlovene er et villniss som det langt fra er sikkert at den lokale lensmann har full oversikt over. Så om noen gjør anskrik om et års tid, så har i alle fall du ditt på det tørre.

Før du kjøper hagle, prøv så mange du kan få fingrene på først. Mange variasjoner der ute og langt fra alt kommer til å passe deg like godt. Skjønt, om du skal bruke denne først og fremst til jakt, så ikke mas for mye med kolbemål. Sjekk at du ser over skinna og ikke på siden og at kinnet legger seg godt og naturlig på kolben, så er du stort sett i mål. En tykk rekylkappe kan være lurt. Resten blir et spørsmål om trening og alt det rare som skjer når du og viltet møtes.

Av forslagene her vil jeg holde en knapp på Lanber.

Star'en var et billig, klumpete skytejern med høy kvalitet og driftssikkerhet. Får du fatt i en pent brukt en fra 20-30 år tilbake, så er det mye hagle for pengene. Nyere utgaver har fått et mer frynsete rykte.

Ellers går det an å følge med på bruktmarkedet. Der er det mulig å gjøre en god handel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag hadde jeg jegerprøven, og jeg bestod, om ikke med glans så bestod jeg i hvertfall.

Det er som det er nevnt over her ikke anledning for personer under 18 år å anskaffe våpen, men det gir åpning for de som er 16 år, forutsatt at du har verge, som oppbevarer våpenet/ammunisjon for deg.

Gode grunner for en slik åpning kan f.eks. være at du er bonde, har eget land eller lignende.Jegerprøven er obligatorisk, det er ingen vei utenom.

Når det gjelder pistol og revolver så er minstegrensen 21 år, dette fordi disse våpnene ikke er å lov å jakte med.

Alle som skal jakte må søke politimesteren. Men siden du er 14 år så hadde jeg ventet i to år til, for du vil få blankt avslag pga din alder.

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller – hvis søkeren ikke har bopel i riket – av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Helt klart 2-løps da du har mulighet til og bytte choker og kan skyte både på kort og lengere avstand. Pumpehagle er ingen vits da du ikke kan ha flere enn 2 skudd i magasin lell. Automat hagle er dyrt i innkjøp og mindre driftssikker enn en 2løp. Med 2løps kan du jakte alt fra skogsfugl til gås og rådyr hvis du har en med rett kaliber. anbefaler 12/76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 forumsider om hagle.

http://www.kammeret.no/forum/viewforum.php?f=3

Spørsmålet ditt er feil - du spør om hva folk liker selv. Da får du subjektive svar. Kaliber 12/76 er en utmerket altmuligpatron, men kanskje skal du ut å jakte noe som krever 16/89 (aner ikke hva det skulle være, ei heller om det finnes hagler i den kamringen), og da blir svarene du får lite gangbare uten at svareren gjør noe galt.

"Hei, jeg skal jakte X i område Y. Hva er en et bra redskap for den type jakt?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Ta det med ro. Gutten er 14 år. Det er naturlig at man ønsker erfaringer og tilbakemeldinger fra folk som har drevet med dette noen år. Det viktigste er at han får gode innspill, og selv ut fra det finner ut og erfarer hva som funker bra for ham eller ikke.

Selv begynte jeg å gå på jakt som 18-åring. I gave fikk jeg en kaliber 12 Remington 1100 halvautomatisk hagle, som jeg går med den dag i dag. Aldri opplevd et klikkskudd, og blitt svært glad i den hagla. Lært meg å bruke den som en forlenget del av armen. Et kjempevåpen som ikke har sviktet meg til dags dato. Andre jeg kjenner elsker sin gamle enkeltløper fra 60-tallet, sideligger eller slarkete Star Baikal over/under med hakk i kolben. Hver sin smak! Husker selv da jeg begynte å nærme meg min første jaktsesong, hvor jeg sjekket og snakket med mer garvede jegere om deres opplevelser og erfaringer. Ønsker gutten lykke til, og håper han får en lang og positiv karriere som jeger, preget av store naturopplevelser og god jaktetikk, med respekt for naturen og viltet han jakter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg var 14, hørte jeg på alt hva "erfarne folk" sa. Noe var riktig, annet var bare hva de tilfeldigvis hadde bestemt seg for en gang i tiden. Våpen er et av de områdene hvor det er tonnevis av folk med sterke meninger - og meninger er veldig lite verdt.

Så når vi har kammeret.no til å vise frem mangfoldet, så har J.F. gode sjanser til å gjøre bedre valg enn hva jeg gjorde.

Og for å ha sagt det, verdens beste hagle heter Winchester 1400 Mk1 - ingen over, ingen ved siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.