Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpte mark, fikk jord.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Annonse

Har opplevd flere ganger å ha fått dau mark, men aldri en tom boks med bare jord, i alle fall ikke rett i fra butikken. Har derimot ved en anledning (eller to) opplevd å finne tomme markbokser i kjøleskapet, men da har jeg funnet marken igjen sammen med pålegget og i grønnsaksskuffen nederst i kjøleskapet :lol::roll: Kan være lurt å feste lokket skikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått forbud mot å sette mark og maggot i kjøleskapet nettopp pga dette :-P

jussst presis ja - det har jeg også :) De småkrypene kommer seg ut av de tynneste hullene og det anses visstnok som veldig uappetittlig å finne mark i lag med matvarene :) Spesielt når man oppdager det først når man tømmer kjøleskapet..

yttergangen er en grei plass til markkoppen har jeg funnet ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem å skaffe seg sitt eget lager av mark. Ta en vanlig ti liters plastbøtte og legg ca. en tomme vanlig jord eller blomsterjord i bunnen. Fyll den så med mose av den typen som vokser i plenen. Legg mose og et tynt lag hvetemel lagvis i bøtten. Pass på at innholdet i bøtten alltid er fuktig og du vil ha en fantastisk markbiotop. Marken spiser det råtnende hvetemelet og vokser seg raskt stor og fet. Du mater marken med hvetemel som drysses ned i mosen med jevne mellomrom.

Men du må selvfølgelig grave opp mark fra bakken og ha opp i bøtta. Dette gjør du når du har tid om sommeren, og avhengig av hvor mye du samler og hvor mye du bruker så kan du ha mark tilgjengelig på kort varsel hele året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Det er ingen problem å skaffe seg sitt eget lager av mark. Ta en vanlig ti liters plastbøtte og legg ca. en tomme vanlig jord eller blomsterjord i bunnen. Fyll den så med mose av den typen som vokser i plenen. Legg mose og et tynt lag hvetemel lagvis i bøtten. Pass på at innholdet i bøtten alltid er fuktig og du vil ha en fantastisk markbiotop. Marken spiser det råtnende hvetemelet og vokser seg raskt stor og fet. Du mater marken med hvetemel som drysses ned i mosen med jevne mellomrom.

Men du må selvfølgelig grave opp mark fra bakken og ha opp i bøtta. Dette gjør du når du har tid om sommeren, og avhengig av hvor mye du samler og hvor mye du bruker så kan du ha mark tilgjengelig på kort varsel hele året.

Har også hatt markbøtte. Brukte en stor murebalje.

I utgangspunktet har jeg bare hadt jord oppi. Av og til hevet ett muggent brød, dårlige salatblader, litt surmelk. Det meste som råtner og forsvinner fort egentlig.

Og som kansje ikke er så grisete å grave i :-P

I grunn og bunn bare å passe på at det ikke blir minusgrader i baljen (ikke for varmt heller) og at det er fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra mark er du kommen til jord skal du bli :mrgreen:

Akkurat det samme som å sjekke eggepakken det :cool:

Mulig det, Srx, men jeg får aldri eggene til å sitte på kroken allikevel ;)

Det er ingen problem å skaffe seg sitt eget lager av mark. Ta en vanlig ti liters plastbøtte og legg ca. en tomme vanlig jord eller blomsterjord i bunnen. Fyll den så med mose av den typen som vokser i plenen. Legg mose og et tynt lag hvetemel lagvis i bøtten. Pass på at innholdet i bøtten alltid er fuktig og du vil ha en fantastisk markbiotop. Marken spiser det råtnende hvetemelet og vokser seg raskt stor og fet. Du mater marken med hvetemel som drysses ned i mosen med jevne mellomrom.

Men du må selvfølgelig grave opp mark fra bakken og ha opp i bøtta. Dette gjør du når du har tid om sommeren, og avhengig av hvor mye du samler og hvor mye du bruker så kan du ha mark tilgjengelig på kort varsel hele året.

Det er ikke mange årene siden marken ble levert i små esker med tips om mating og oppbevaring. Husker jeg fylte en spiseskje en gang i blant. Rart ikke flere utvider hobbyene sine til å omfatte mer enn det tradisjonelle som f.eks fluebinding. Så enkelt, så lettvint og så givende!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tidligere bodde jeg i et område som var preget av landbruk og da var det ikke noe problem å finne mark, også bra med mark på egen eiendom, men nå har jeg "bygget mitt hus på fjell" og den matjorda jeg har er ikke tykkere enn at plengresset finner fotfeste. Dyrking av egen mark blir da eneste fornuftige muligheten. Hver eneste mark jeg finner, uansett hvor, blir tatt med hjem og matet.

Hjemme hos min gamle mor er det fortsatt godt med mark så skulle beholdningen bli liten så er det bare å ta seg en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.