Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparerae ski (turski/langrennski)


Johan2000

Anbefalte innlegg

Jag blev utlurad i krokskogen på skidor. Brukbart stog det på skiföreningens hemsida. Det var det inte, visade sig. Massor av sten i løypa, och det var gott om plaststrimmlor i spåret efter bearbetade belag...

Nu är skidorna knas. Men kanske går det att laga dom? Det är inte djupa spår, så belagen kanske går att slipa på något sätt? Jag har slipat ned småskador på alpinskidor förut, men här är det i princip hela undersidan som behöver slipas.

Vad kan det kosta, montro? Idé att göra det själv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gick att fixa själv. Våtslipning med 120 papper, sedan 400 (vått det också). Ser OK ut men skall köra en runda med vått 1200 papper.

Fortfarande repor i, men dom är så djupa att dom kommer man inte åt. Skidorna är ju inte helt nya heller och jag tillhör dom som går extremt tidigt och sent på sässongen och då får man räkna med "extra" slitage på skidorna.

Men men, efter någon timmes jobb så är skidorna i bättre skick än före den olycksaliga turen. + att man får räkna slipningen som ett extra träningspass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan vel godt lappe dype sår i sålen med P-tex strimmel til alpinski, som du smelter ned i ripen, zikler med zikling og fint sandpapir, som du allerede har gjort.

En trenger ikke nødvendigvis en Kuzmin zikling. Kuzmin klingen koster ca. 500 kr.? og har den fordel at den setter struktur i sålen.Skal sålen blott glattes kan du kjøpe zikling til ca. 50 kr. hos Clas Ohlson. Muligens skal den "settes opp" ved å trekke en fil over kanten, så du får en "råegg" som så brekkes ned med et hardt, glatt stykke stål. (kan være heftet på filen) Det er instruksjoner på you-tube om dette.

NB! oppsetting av Zikling er et "religiøst" tema hos møbelsnekkere, så det kan gjøres på ulike varianter, og jeg har bare gitt en kort beskrivelse.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg glemte å si, at min erfaring tilsier at Skiforeningen alltid er super optimister mht. skiføret!!! i hvert fall i for- og ettersesongen.

Jeg var selv på tur på BEINA i Krokskogen i søndags. Jeg traff flere lokket ut av skiforeningens superoptimister, som angret.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker som har bra slipeutstyr for ski kan og fikse slike riper i såle samt slipe de på nytt. F.eks Sportslager, Milslukern, Bull.

Du kan som nenvt over legge i selv og så stålsikle etterpå. Bare vær forsiktig, lett å få "bølger" i belegget.

Er det litt mer som er ødelagt på skien, så har jeg brukt Tom Murstad. Reparerer det meste av skader på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer snøvær som gir skiføre- så vet man det og legger merke til det. Så enkelt er det. Alt annet blir å lure seg selv og skiene dessverre.

Når det gjelder riper i ski, så er det min erfaring at riper har veldig lite å si. De fleste går parallelt med fartsretningen (og den store ripen som allerede er der). Skjær av løse lepper og rund av evt. kanter som står mot fartsretningen med en liten brytebladkniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer snøvær som gir skiføre- så vet man det og legger merke til det. Så enkelt er det. Alt annet blir å lure seg selv og skiene dessverre.

Når det gjelder riper i ski, så er det min erfaring at riper har veldig lite å si. De fleste går parallelt med fartsretningen (og den store ripen som allerede er der). Skjær av løse lepper og rund av evt. kanter som står mot fartsretningen med en liten brytebladkniv.

Det er vel ikke akkurat sant. Jeg har stått på Oslo S med ski, staver og skitøy og følt meg som en idiot, for det var jo ikke et fnugg snø å se.

Tok toget 15-20 min nordover og i starten var det 30-40cm snø, mens lengre inne så var det over en meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.