Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske i Troms nå? (desember)


oddeiste

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med bettet nå i mørketia?

Planlegger en tur inn på fjellet neste helg og lurer på om det er vits å ta med isboret.?

Er jo mørkt 70% av døgnet nå og verre blir det..

Når på døgnet er isåfall den beste tiden for å fiske?

Regner med at ørreten er utelukket nå så det er røya som gjelder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv planer om isfisketur om to helger. Har fått ørret de to siste årene jeg har vært på isfiske i desember/januar, så det går an det også. Kjenner abstinensene sige på! Har fiska i områdene rundt Tromsø (Kvaløya, Ringvassøya). Røya tar også i på denne tida. Sett ut noen ståbruk etter ørreten, mens du pilker aktivt. Er det et reint ørretvann, bruk mormyshka. Er det både røye og ørret i vannet, er det jo gode muligheter med både ståbruk og aktiv pilking.

Angående tid på døgnet, så har jeg ingen spesielle erfaringer. Har fått fisk på dagtid, samt hatt fisk på ståbrukene som har stått om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Kjenner også abstinenser nå, da jeg hver søndag kjenner at det hadde vært flott å være på tur før en ny jobbuke begynner..! Men når uka kommer og travel hverdag med jobb, økonomi og småbarn tar overhånd blir det ikke tid til å tenke på tur-

skjønte i dette øyeblikk at det er på tide å gire et par hakk ned:-)

Problemet mitt er at jeg tror jeg ikke får kjøpt maggott her før i mars (nordreisa). Må se om jeg finner noen som kan ta det med fra tromsø.

Noen som vet om det selges i alta på denne tiden?

Dette spørsmålet har nok mange forskjellige svar-hvit eller rød maggot? Hvit synes jo definitivt best på denne tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka med Andresens Vaabenforretning i Tromsø. De har makk, mens maggoten enda lar vente på seg en stund. Makk gjør jobben altså! La det være sagt. I tillegg, prøv reke eller skalldyr.. Helst fersk. Eventuelt akkar/blekksprut hvis du har tilgang på slikt.

Jeg har som livsmotto å aldri sette meg i den situasjon at jeg må prioritere ned friluftslivet for "jobb og økonomi" som du sier. Jobb er bare en nødvendighet for å ha de kronene man trenger for å få ting til å gå rundt. Livet (det virkelige livet) er det man foretar seg utenom jobb. Har jeg funnet ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som livsmotto å aldri sette meg i den situasjon at jeg må prioritere ned friluftslivet for "jobb og økonomi" som du sier. Jobb er bare en nødvendighet for å ha de kronene man trenger for å få ting til å gå rundt. Livet (det virkelige livet) er det man foretar seg utenom jobb. Har jeg funnet ut.

Vel, i perioder må jobb og økonomi gå foran friluftsliv, for å få de kronene man trenger for å få råd til nettopp friluftsliv. Da passer det meg utmerket om de periodene kommer i mørketia, da turlysten ikke er størst.

Men kjenner nå at det har gått for lang tid uten overnattinger utendørs, foruten de jeg har testet forskjellige soveposer i jervenduken(i hagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekka med Andresens Vaabenforretning i Tromsø. De har makk, mens maggoten enda lar vente på seg en stund. Makk gjør jobben altså! La det være sagt. I tillegg, prøv reke eller skalldyr.. Helst fersk. Eventuelt akkar/blekksprut hvis du har tilgang på slikt.

Den reka, skal den renskes først?

Har hørt at halen er fin som agn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pikachu

Hva skal du med maggot?

Jeg har sluttet med maggot etter røya, gjør som de gode gamlekarran og kjører på med akkar!

Det som er litt artig med maggot er at når isfiskesesongen er på topp i juni så har butikkene forlengst sluttet å selge maggot...

Til ørret er vel makk vel så bra...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Kan fiske med hva som helst, i dag fisker alle med maggott.

Før (og av og til nå også) fisket vi med akkar, bacon, hvitost, fiskeøye, reker. Det funket bra det også.

Nå har jeg alltid litt juksemaggott i fiskeveska, i tilfelle jeg går fri, eller har glemt agn (skjer ikke, men alt er mulig).

Isfiske i desember, januar.....Korte dager.... Har aldri forsøkt å ligge på isen i "mørtna". Teste med lys?? Lystring

Fisket en del med snik før (ståsnøre)etter ørret men ellers har jeg aldri fiska stort før det begynner å lysne i februar.

Har og en sovepose som jeg vurderer å teste i hagen :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den reka, skal den renskes først?

Rekeskall er fint å forhåndsmate hullene med i forkant. Gjerne timer før, eller dagen i forkant. Da sprer det seg fin aroma i vannet, som kan være med på å tiltrekke fisk. Biter av selve reka er det som tres på kroken ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har fått svar på det du har spurt om, jeg vil kalle meg en erfaren isfisker. Til røye bør du bruke maggot, rød eller hvit er ikke helt likegyldig, mørke vann(vann med steinbunn eller nå i mørketiden vil jeg anbefale hvit maggot. Rød maggot er mer til sommerbruk. Hvist du ønsker en fin ørret da dette ikke er like aktuelt nå ville jeg 100% sikkert brukt makk. Når det kommer til bruk av reke som agn vil jeg heller stå over isfiskingen, forrgje vinterhalvår fikk jeg mer fisk en gang jeg var på hytten da je brukte brunost enn da jeg brukte reke.

Tips: vist du skal ligge på isen og pilke vil jeg anbefale å ta vare på eggeskal ifra julefrokosten til å ha nedi hullene slik at du ser fisken, det du har i enden av snøret. Å ha en hodelykt som henger på isen(lyser ned på isen kan lokke til seg fisk) det kan også være lurt eks vist du fisker med maggot(hvit type) kan det være lurt å legge eks reke i hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tyr gjerne først til maggot, da det er en vedtatt "sannhet" at det er det som fisker best. Det er ikke nødvendigvis så! Det spørs litt på hva du er på jakt etter, ørret eller røye, eller om vannet har begge deler. Om vinteren er røya den mest aktive av de to, og er ofte å finne om morgenen og kvelden rundt den berømte marbakken, eller der det er utos (fellesnevneren er tilgang på mat samtidig som den kan trekke seg ut til dypere vann kjapt). Ørreten er mer stasjonær. Det er en myte at den ikke spiser om vinteren, for mat må den jo ha! Det er bare at den ikke jager/bruke rlike mye energi som om våren/sommeren, men den kan absolutt tas fra isen. Foring blir da neste plan of action. Forer man etter røye så får man gjerne flere inn på samme området, men om man forer etter ørret så er det ofte bare en eller to som er der i området fra før og finner det for godt å svømme innom.

Som sagt, maggot er det tradisjonelle agnet, og det meste populære/brukte. Men hva om fisken ikke har maggot på menyen den dagen? Hva om den vil ha noe større i buken, eller kanskje noe mindre? Her gjelder det å prøve seg fram, noe som kan være vanskelig og fortvilende, men vet du om en plass der det "alltid" er fisk så hjelper dette betraktelig på oddsen og ikke minst egne tålmodighet. Det som allerede er nevnt, i tillegg til maggot, er mark, reker, akkar og brunost. I tillegg til dette kan jeg anbefale fjærmygglarver og mais. Mais gir fra seg en sterk odør og passer utmerket til foring, og til å få bettet igang etter hulet har vært foret en god stund. Man slipper noen få maiskorn nedi hullet (ikke alle på en gang, tell gjerne til 20-30 før man slipper neste), så slipper man nedi en blink med et maiskorn på kroken (eller mysjka med mais etc), la denne ligge på bunnen i minst ett minutt før man dunker den i bunnen 3-4 ganger. Det blir da både lyd og synsinntrykk for røya (tror ørreten er skremt nå), og den er nysgjerrig på denne nye inntrengeren (blinken) ved matfatet. Heis blinken opp slik at den er 20-30cm over bunnen og ha stikka heeeeelt stille. Hugget kommer! Har man fått ei røye på denne måten så er det ofte at det er flere i nærheten, så det gjelder å få utstyret uti raskt og effektivt ette rå ha tatt hånd om fisken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal d være fortom under skjea på d sistnevnte tilfellet? Og bør man ha krok på skjea og

så da?

Ja, jeg bruker fortom med krok under (noen ganger mysjka) som er agnet opp med maggot eller mais (eller hva som er tilgjengelig). Husk at lyd er ca 4 ganger raskere i vann enn i luft, og at mye av fiskens sanseinntrykk kommer fra lydbølger gjennom vannet. Ei skje/blink som slår mot bunnen noen ganger vekker oppmerksomheten. Fisken blir nysgjerrig og kommer svømmende. Dette tar litt tid, så derfor lar man blinken bli liggende kanskje 2 minutter før man trekker den opp slik at agnet (husk at agnet er under blinken) kommer 20-30cm over bunnen. Ett eller to napp i stikka for å få blinken bevegelig og for å virvrle opp litt rusk og rask fra bunnen får fisken til å tro at er er det noe levende som kan være spiselig! Etter disse 2 nappene så skal hele redskapen være helt i ro. Nappet kan komme som et voldsomt hog, eller det kan være utrolig subltilt. Spenning + tålmodighet ;) Har tatt mange røyer på dette viset, og en god del åbbor.

Om man vil ha krok på skjea og kommer litt an på hva man har tro på. Har man mulighet til å lage 2 korte fortommer (en på hver side) av skjea med f.eks. fluer/buzzers hengende så kan dette være trikset som gjør at du får fisken hvis bettet er vanskelig og du vet fisken er der. Alternativt kan man bruke opphenger 10-20 cm over skjea. Ulempen med begge deler er at sjansen for at det hele surrer seg blir større. På grunt vann, og kikkfiske, er ikke dette et stort problem, men man skal ikke mange meterene ned før det gjør seg gjeldende. Men bevares, her må man selv prøve seg litt fram for å finne ut hva som man trives best med. Det er jo det som er litt/mye av moroa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har som regel isskjei med oppheng 15cm under. Makkongel med maggot eller annet. Over isskjeia bruker jeg rød/oransj flue ca 15 cm over.

Om vanlig tradisjonelt isfiske med "napp og vent" ikke slår til så:

Bruker ofte å "dunke" iskjeia i bunnen for deretter å la den ligge helt i ro. Ofte kommer det da fisk og tar på flua.

Bruker også vekselvis å nappe litt i snøret når skjeia ligger på bunnen, for så å la den være i ro.

Får ofte å få vell så mye fisk på flua som på makkongelen.

På nye vann hvor jeg ikke er kjent så bruker jeg å se på flyfoto hvor grunnene er. Fisker sjelden på dypere hold enn 1-3m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig på generelt grunnlag angående dybde. Så bør det tillegges at den aller største fisken jeg har mistet under isfiske, tok i på et røyevann, mellom 15 og 20 meter. Det er det verste og kjipeste jeg har opplevd hva gjelder det å miste fisk. Like før jeg endte mitt liv mellom fjella der, for å sette det på spissen. Den jævelen var stor, og glapp like under hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til å finnes en klar regel for dybde. I mange røyevann står stor fisk grunt, som srx sier. Men i noen vann står stor røye dypt. Glimma på Ringvassøy huser visstnok brukbar røye på dypt vann(15-25 m), ørreten står grunt. I Trollvannet ved Snarby/ Oldervik er det milliarder av smårøye på grunna. På dypt vann finnes det større fisk, på flere kilo. Det er ikke ørret i vannet. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig på generelt grunnlag angående dybde. Så bør det tillegges at den aller største fisken jeg har mistet under isfiske, tok i på et røyevann, mellom 15 og 20 meter. Det er det verste og kjipeste jeg har opplevd hva gjelder det å miste fisk. Like før jeg endte mitt liv mellom fjella der, for å sette det på spissen. Den jævelen var stor, og glapp like under hullet.

Hehehehe vi har vel alle en heilt utruli historie om storingen som glapp...! De historiene hører med til alle storfiskere... De er like kjipt hver gang! Jeg har mistet flere skikkelige storinger og rett som det er dukker de opp på nytt om kvelden, rett før jeg sovner... Og de har også en tendens til å åpendbare seg i diverse mareritt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er å sammenligne med PTSD, som mange krigsveteraner opplever.

Alpinisten' er pakka! Jervenduken, vintersoveposen, to liggeunderlag, isboret, isfiskeveska, maten, primusen.... To nye vann på Ringvassøya skal få besøk i helga! Så får vi se om det er noe liv under isen der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er å sammenligne med PTSD, som mange krigsveteraner opplever.

Alpinisten' er pakka! Jervenduken, vintersoveposen, to liggeunderlag, isboret, isfiskeveska, maten, primusen.... To nye vann på Ringvassøya skal få besøk i helga! Så får vi se om det er noe liv under isen der.

Det høres bra ut! Sjøl har jeg akkurat tatt juleferie og kjøpt ammo som tåler kulde. Har ikke planer om isfiske før sola er tilbake for fullt uti slutten av februar, men rypa skal ikke føle seg for trygg i helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin tur i fine værforhold! Vannet lå veldig lunt til, så det som var av vind tok ikke i det hele tatt med teltet. Fisk blei det også. Lurte en halvkilos samme kvelden som jeg satte ut brukene. Mårran etterpå mista jeg en bra fisk, da hullet ikke var isolert godt nok slik at det hadde frosset delvis igjen, noe som vanskeliggjorde prosessen.. Bittert! Alle ståbrukene var reinspiste på mårrakvisten, så tydelig at det fantes interesse under isen der.

67310689.jpg

18435504.jpg

54371387.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Bergans Alpinist 110 liters. Har brukt en Bergans Trollhetta 95 liters i mange år, og fant ut i sommer at det var på tide med ny og større sekk. Som du ser er det ikke noe problem å fylle den, selv for en relativt kort tur! Bygger seg fort opp noe volum med dobbelt liggeunderlag, spade, vintersovepose, telt, glassfiberpresenning, jervenduk, ekstra klær, mat, isbor, fiskeutstyr osv.. Jeg gidder ikke å fanatisk telle gram når jeg skal pakke sekken, selv om jeg har blitt mer bevisst på vekt de siste par årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.