Gå til innhold
  • Bli medlem

Prispolitikk hos Oslo Sportslager


Eirik78

Anbefalte innlegg

Er det flere som har reagert på prisforandringene jeg ser har skjedd hos sportslageret over den senere tiden?

I butikk og nettbutikk har jeg de siste gangene lagt merke til at de har gjort flere i mine øyne tvilsomme grep når det gjelder prissetting.

Mange varer har en hvit prislapp med det vi forventer at er veiledende utsalgspris, som i tillegg har fått en rød prislapp med lavere pris.

I tillegg får faste kunder ofte rabattkoder for de hvite prisene i nyhetsbrev og annonser som sendes ut på feks mail ved jevne mellomrom.

Jeg har over flere år vært vant med at prisene hos sportslageret ofte har vært gunstigere enn veiledende pris anbefalt av produsent, og at de har et bredere utvalg enn en hvilken som helst lokal sportsbutikk.

I det senere så har jeg lagt merke til at mange ulike varer har en hvit prislapp med butikkens veiledende pris som er satt 30-120% _høyere_ enn produsents veiledende pris.

Den røde prislappen har en pris som stemmer overens med produsents veiledende pris, eller noe høyere. Varer med rød prislapp i tillegg til den hvite har jeg lagt merke til har blitt varig på mange varer.

Varer uten rød prislapp får man med jevne mellomrom inntil 30% avslag på, likevel blir sluttsummen noen ganger over produsents veiledende pris.

Den lokale sportsbutikk bestiller gjerne inn varene man ønsker seg om man er villige til å betale full pris, og ofte kan man fint prute endel på den prisen og få en god deal.

Har sportslageret funnet ut at de også skal kjøre samme linje som feks XXL og Gsport, der kunder som ikke er prisorientert betaler utifra forutsetningen om at "det var dyrt men sånn skal det sikkert være"?

Jeg føler jeg fikk det bekreftet når jeg spurte om nettopp dette for noen dager siden, og fikk til svar at veiledende pris fra produsent ikke nødvendigvis var noe de forholdt seg til men at de fint kunne selge en vare prissatt til 200 for 6000 om de ville.

Det er jo sant, men jeg er hvertfall vant med at sportslageret ikke har prøvd å "lure" meg på pris tidligere.

Jeg kjøpte ei bukse sist, som var ulikt priset litt avhengig hvilke størrelse prislappen sto på.

Der påsto selger at ulik pris var pga ulikt produkt, der den ene var en tidligere modell mens den andre var spell ny.

Fortalte selger at jeg var klar over at det han sa ikke stemte, og jeg gikk da derifra med den dyreste buksa prissatt hele 70 kroner under veiledende pris utifra laveste av de to prisene.

Heretter tror jeg at jeg likegjerne sparer meg bryet med å handle på Oslo Sportslager, da jeg kan få det jeg vil på den lokale gsporten uten at jeg betaler mer enn sportslagerets røde priser.

Men hva med kompetansen? Nei, jeg henta et par sko der også og såklart hadde selgeren akkurat de, og ramsa opp de gode salgsargumentene som står i produktomtalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Eirik. La meg først beklage at du har blitt skuffet hos oss. Dette er selvfølgelig noe vi ikke ønsker. Når det gjelder prispolitikk hos oss har vi ikke forandret på dette den siste tiden. Når det gjelder hvordan vi prissetter varene deler vi det inn i to typer priser. Den ene er hvit eller svart og den andre er rød. De røde prisene hos oss er enten varer som er satt ned i forhold til produsentens anbefalte utsalgspris eller kampanjevarer. Den hvite prisen skal tilsvare leverandørens anbefalte utsalgspris. Enkelte varer har ingen anbefalt utsalgspris fra produsent og da setter vi enten en "hvit" pris som tilsvarer en standard kalkyle eller en "rød" pris med en lavere kalkyle. Noen produkter ønsker vi å selge en del rimeligere enn leverandørens anbefalte utsalgspris og da kan vi ikke gi mer rabatt. Vi prøver til en hver tid å ha riktige produkter til riktige priser. Når det gjelder svaret du fikk fra en av våre medarbeidere holder dette selvfølgelig ikke mål. Dette er et useriøst svar og dette skal vi ikke ha noe av. Din post har blitt sendt videre til de ansvarlige for de respektive avdelingene og vi tar dette seriøst. Vi håper du allikevel også i fremtiden vil bruke oss som sportsbutikk. Vårt største mål er jo at du som kunde skal bli fornøyd og derfor har vi flere ansatte og høyere kompetanse blant våre medarbeidere enn de fleste andre. Det hadde vært fint om du kom med noen eksempler på hvilke produkter du mener vi har gjort en feil på. Send meg gjerne en mail på erik(att)oslosportslager.no så ser jeg gjerne på saken din. Vi beklager igjen at du ikke føler deg fornøyd med servicen du har fått av oss.

Med vennlig hilsen

Erik

Oslo Sportslager AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportslageret er greit nok, bra utvalg og over gjennomsnittet hjelp. Men når man som kunde har drevet med sine ting noen år så trenger man ofte ikke så mye hjelp, og da sitter man igjen med de høyere prisene. Kan oslo sportslager avkrefte det eirik78 spør om, at markedssegmentering (kunders ulike betalingsvillighet) motiverer prissettingen i butikk?

Flere "typer" priser eller flere prislapper på samme vare, er bare egnet til å forvirre og frustrere. Det er vel Rema som har slagordet "Bare lave priser", ikke noe "3 for prisen av 2"-mas (Rimi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Som tidligere nevnt så settes prisene etter prisene i markedet og våre leverandørers anbefalte utsalgspriser. Noen produkter vil da være såpass presset at vi ikke kan gi ytterligere rabatt. Prisene skal enkelt forklart være slik: Hvite/sorte priser kan utløse en rabatt dersom man er medlem hos en av våre samarbeidspartnere (klubber/foreninger/nyhetsbrevsmedlemmer osv) Røde priser gis det i noen tilfeller rabatt på, men i utgangspunktet er dette priser som er endelige. På våre nettsider kan dette ses enkelt på fargene prisene er skrevet med. Igjen så må vi beklage dersom dette har vært uklart. Det vil selvfølgelig alltid være produkter du finner billigere hos våre konkurrenter, slik er det i de fleste bransjer. Vi prøver så godt vi kan å holde prisene på et riktig nivå. Mange av våre varer er også billigere enn hos andre. Og selv om man mener at man ikke trenger hjelp håper vi det er en trygghet for de fleste at vi har medarbeidere som har en høy produktkunnskap og har testet produktene som blir solgt :)

Erik

Oslo Sportslager

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke behovet av å bruke tid på å lage en liste over varer som er høyere priset enn veiledende utsalgspris.

Disse prisene er jo rett person på Oslo Sportslager klar over, og jeg har ingen tro på at slike tullepriser blir satt i ørska.

At jeg reagerer på at "hvit pris" er satt som dobbel av veiledene, og at "rød pris" er veiledende sier meg vel bare at en anbefalning om å sjekke markedet litt bedre før man handler hos Oslo Sportslager er på sin plass.

Jeg har vel også troen på at forbrukermyndigheter vil være spesielt interessert i en slik villedende prissetting, og hvordan samtalen med selgeren forløp. Utifra den samtalen fikk jeg ikke annet enn et solid inntrykk av at de er klar over hvordan de setter sine villedende priser, og at dette er noe de har mottatt opplæring på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Nå har jeg beklaget at du har fått feil informasjon hos oss. At den hvite prisen er satt til det dobbelte av veiledende er en påstand jeg ikke helt forstår. Hvilket produkt gjelder dette? Hvis det er slik så skal jeg umiddelbart sørge for at dette blir rettet opp. Når det gjelder samtalen du hadde med en av våre ansatte har jeg også beklaget denne og sagt at vi har tatt dette videre med rette avdelingsleder. At de ansatte har fått opplæring i å si det du fikk presentert er ikke tilfelle i det hele tatt. Jeg vet ikke hvor mye jeg må beklage overfor deg, men vi er alltid lei oss når kunder blir skuffet. Men som sagt, send meg gjerne noen eksempler på hva du mener vi selger usedvanlig dyrt i forhold til leverandørens anbefalte utpris så skal jeg fikse det med en gang. Send gjerne en link til produktet på vår hjemmeside også. Du trenger ikke lage noen liste, men om du mener vi setter altfor høye veilpriser må jeg nesten få et eksempel av deg.

Mvh

Erik

Oslo Sportslager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det nästan alltid brukar gå att få rabbat hos sportlagret, även fast jag handlar där sällan.

Är man fräck, och det är man ju, passar man på att köpa deras grejjor som dom har till 50%. Ofta bara några varor under kort tid. Det kan vara tau, broms, slingor eller vad som helst. Senast köpte jag en spade på det viset.

Men, det finns produkter som ALLTID säljs till rabbaterat prs som t.ex. The North Face stora bagar. Populär i gult. Någon som sett den till fullt pris någonstans? Inte jag. Hos sportlagret har jag inte sett den alls.

Själv köpte jag en det stog XXL på. Billigare en The North Face och säker ihoptrocklad på samma kinesiska fabrik för en struntsumma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tycker att det nästan alltid brukar gå att få rabbat hos sportlagret, även fast jag handlar där sällan.

Är man fräck, och det är man ju, passar man på att köpa deras grejjor som dom har till 50%. Ofta bara några varor under kort tid. Det kan vara tau, broms, slingor eller vad som helst. Senast köpte jag en spade på det viset.

Men, det finns produkter som ALLTID säljs till rabbaterat prs som t.ex. The North Face stora bagar. Populär i gult. Någon som sett den till fullt pris någonstans? Inte jag. Hos sportlagret har jag inte sett den alls.

Själv köpte jag en det stog XXL på. Billigare en The North Face och säker ihoptrocklad på samma kinesiska fabrik för en struntsumma.

Du er da ikke det minste frekk om du handler på tilbud!? Om jeg ikke misforstår deg da.... (?). Det var forresten særlig det siste avsnittet ditt som fikk min "like" :)

Påstandene "Eirik78" antyder om prissettingen til Oslo Sportslager skal jeg ikke våge meg inn på å ha noen bestemt mening om, men er enig i at systemet fremstår som både uoversiktelig, klønete og litt... merkelig, eller hva jeg skal kalle det. Men jeg kjenner ikke kriteriene de legger til grunn for å velge denne varienten og kanskje har de også suksess med den.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om varer alltid er rabattert er det villedende markedsføring. En førpris skal være reell. Elkjøp og Lefdal er vel eksempler på kjeder som opererer med førpris som aldri har eksistert eller i beste fall et par dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke gi meg inn på oslo sportlager diskusjonene,men regelen får og ha noe på salg og reklamere om X prosent er att du må ha solgt varen tidiligere til den prisen som du henviser til? (jeg tror hverfall det er slik) mener jeg har lest hvor det har blitt kontroll og eier ikke kunne vise frem att vedkommende noen gang har solgt den til den prisen og har da fått rimelig store problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens en liten digresjon fra tråden, men om man ser på Komplettfritid.no sine nettsider så er absolutt alle priser i rød farge. Til forskjell har vel de fleste andre nettbutikker prisene oppgitt i mørke/svart farge, og tilbudspriser med rød skrift. Man kan jo spekulere i om dette er gjort bevisst fra Komplettfritid sin side eller ikke, for at varene skal fremstå "billigere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kort version:

betalte 499 kr i butikk får det her http://www.oslosport...-nnn-25307.aspx og på nette er det 299 kr så prisen er ikke helt på .net på oslo sportlager er min erfaring :)

litt lengre version til dem som vil lese :)

var vel ikke særlig imponert etter jeg kom ut fra oslo sportlager i dag selv,skulle handle ski til junior (jule gave) som fyller 4 i april.

kom inn og fikk hjelp med en gang sa jeg hadde kanskje tenkt og kjøpe en ski pakka til han her og pekkte på han på 3 år,sa han var 105 høy.

han fant så frem en pakke og sa den her er nok den du tenker på, joa den ser jo grei ut sier jeg trenger og i størelse ca 27 han finne 27 og går og setter på bindingene,etter par min så kommer han tilbake og jeg sier att vi trenger nok 28 han henter 28 og den passet veldig bra.

så sier jeg att du har ikke flere typer sko til han da? mener jeg har sett en på nette til litt dyrer men med mere støtte får ankelen? han viser en men sier det er ikke til så små og er den her som er med i tilbudet,ja ja tenker jeg orker ikke ta den videre,så spør jeg om han har overdrekk til skoa så dem ikke blir så kalde,da sier han att det er kun til større sko og det har dem ikke til så små da tenker jeg,det her må jeg ha så jeg finner frem tlf og vise han hva jeg tenker på (http://www.oslosport...-nnn-25307.aspx) han sier han skal sjekke på lagret og komme tilbake igjen med dem og sier her er dem jeg fant dem.takk sier jeg og spør om han har staver? nei det har han dessvere ikke men får dem inn til uka,jeg spør om det er mulig og sjekke på nette eller får noe beskjed når dem kommer inn siden vi er kun i oslo på tirsdag sansynlighvis,han sier da han tror han får dem inn.

okey jeg betaler og går,kommer nå hjemm og ser att jeg har betale 499 får de overdrekks greiene som egetlig koster 299 kr på nette.skia til 999 var korrekt pris.

Det posetvet er att jeg har fått SR20 jR sko (dem med ekstra støtte) http://www.oslosport...0910-22475.aspx og ikke http://www.oslosport...isko-25192.aspx som var i tilbudet (alså han har gitt meg noe annet enn det som var i tilbudet noe jeg egetlig ville ha,han kunne jo kanskje informert om det?)

orginal tilbudet

http://www.oslosport...isko-25191.aspx

følte jeg kom ut fra xxl/sport1 egentlig blir sist gangen jeg handler noe ski utstyr her hverfall :),det er vel kanskje Jule stria som gjør att det blir så hektisk var veldig nær xxl opplevelse ;)

tenkte og si fra til dem på mail men får bare (fått det siste dagene)

"

Beklager! En uforusett feil har oppstått

Administratoren av websiden har nå blitt varslet om feilen.

Tilbake

Errorpath: "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.