Gå til innhold
  • Bli medlem

Ytterbekledning på fjellet - hva gjelder?


Jonny Olsen

Anbefalte innlegg

Etter mange år borte fra Norge og fjellets gleder er det på tide å finne frem skiene igjen og nyte naturen i høyfjellet! Tidligere var jo bomulls anorakken et must og den er vel fortsatt ikke utgått helt på dato men jeg ser jo at det er mye annet i skallbekledning på markedet.

Jeg er vel egentlig Bergans fan og har kikket litt på Stryn jakkene, men katalogen til Bergans er jo på nesten 300 sider!! Det er i første rekke bortover-ski som er i fokus, lange turer (med sekk selvsagt) i all slags vær både i skogsterreng og på snaufjellet.

Hva anbefaler dere av ytterbekledning? Alt fra gammasjer til lue og votter. Hvor lønner det seg å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ingen Guru på dette med bekledning for utviklingen her går veldig fort og det er lett å bli hengende etter, men jag har over 20 års erfaring som Hjelpekorpsmedlem med fjellredning og skredredning som hovedaktivitet. Jeg har ligget mye ute vinterstid, både i telt og i snøhule og jeg har vert instruktør på diverse vinter, snøskred og lederkurs innen Røde Kors Hjelpekorps.Jeg kan jo starte nederst siden det var gamasjene du nevnte først.

GAMASJERTo typer som jeg synes er gode. Bergans dermizax er en lett og fin gamasje som kan brukes både sommer og vinter. Norrøna har en modell som har en bedre stropp under skoen noe som spesielt er en fordel om sommeren fordi den strikken som er på Bergans sine lett blir slitt og ryker, Men den kan lett erstattes med en lang skolisse.Det viktigste med gamasjer om vinteren er at de er romslige nok opp langs leggen. Mange utenlandske typer er veldig smale. Og så må de kunne tas av og på uten å ta av skoen, og hvis du bruker ski med stålkanter så er det en fordel at gamasjene har en forsterkning på innsiden. Her er det lett å kutte hull i gamasjen hvis du prøver deg på noen telemarkssvinger.

BUKSE.Personlig sverger jeg til nikkersen, men der er det ikke så mye å velge i. Buksa bør være romslig og sitte bra rundt livet hvis du ikke bruker seler. Jeg bruker alltid seler. Det bedrer ventilasjonen i livet. Det finnes mange lange buksetyper og mange er veldig dyre. Buksa's funksjon er å holde vind og snø ute, men det er også bra at den tåler en del fuktighet. Du trenger ikke all verdens fancy lommer og stretch materialer, men den kan godt være litt høy i livet..Du bør også skaffe deg en vindbukse. En overtrekksbukse til å ta utenpå når uværet setter inn. Foret eller uforet går for det samme bare du kan ta den på uten å ta av skoene.Dette skal være en vindstopper, men hvis den har for så gir den også litt ekstra varme.Jeg er ikke så glad i disse selebuksene, eller "jollebukse" som jeg pleier å kalle dem siden jeg mener at de passer best i en seiljolle eller kanskje i en alpinbakke.

JAKKE.Det finnes mange fine og dyre jakker og ganske mange av dem vil fungere som en dyr regnfrakk om vinteren.Finn en lang jakke som har god plass rundt kroppen og rundt ermene.De "gammeldagse" fjellanorakkene eller anojakke som noen kaller de modellene som kan åpnes i fronten, er praktiske gode plagg, men de er ofte laget i boommuldstoff og tåler lite fuktighet.Ellers mener jeg at det viktigste med en vinterjakke er at den er lang nederst og at den gjerne har en skrittstropp. Den bør ha store gode lommer som kan åpnes med votter på og en hette som dekker det den skal uten å dekke for mye av synsfeltet. Hetta må ha plass til en tykk lue.Skinnkanten rundt hetta kan lett erstattes av at hetta stikker litt frem foran ansiktet. Dette gir samme effekt.Norrønas "Svalbard Arktis" er en bra jakke, men den er laget av bomull. Norrøna "Svalbard" ser ut til å være et godt alternativi Gore-tex.

VOTTER.Her kan du bruke nærmest hva som helst så lenge været er bra, men når været blir dårlig er en god gammeldags ull-vott, gjerne tovet, med en lang vindvott utenpå det aller beste.Vindvottene bør være så vide i åpningen at du lett trekker dem utenpå anorakken med votten på den andre hånda. En strammesnor eller en strikk rundt åpningen er en fordel.

LUE.Jeg bruker en vanlig lue av ull som er laget slik at den går litt ned ved ørene og så har jeg med en finlandshette fra forsvaret, grønn og hvit, som kan brukes når det blir dårlig vær.Finlandshetta bør ha en krave som går godt ned langs hals og nakke og gjerne litt nedover mot brystet og ryggen. Devold er bra. Den brukes blant annet av både brannvesen og offshorearbeidere. Ellers er "Love Alpine Mountain cap" en veldig god lue. Det finnes noen modeller av andre merker som ligner, men prøv den på før du kjøper den. De ser like ut, men kan variere ganske mye i passform.Store tykke skinnluer er for å sitte i hytteveggen og spise matpakken. Min erfaring er at de passer dårlig på skituren. Da kan heller "Ullvang Bugøynes" være et alternativ.

Under bruker jeg bare ull. Aldri syntetisk- eller bommuld. Dette blir isende kaldt hvis et blir vått av svette eller snø / vann og du blir nødt til å sitte i ro. Man vet aldri hva som kan skje.Jeg kjøper mitt ullundertøy på Sparkjøp. Janus er topp kvalitet til en akseptabel pris.Ellers kan du finne mange gode tilbud på nettet. F.eks. www.Komplett fritid.noEller du kan sjekke på www.KELkoo.no

Her er noen linker til noe av det jeg har nevnt.

http://naturtips.no/klaerne.htm

http://komplettfriti...ch?q=Ulvang Lue

http://www.sportsdea.../dame/anorakker

http://www.jaktogfri...00&prodid=19116http://komplettfriti...ll-mitten-black

http://www.finn.no/f...nnkode=34033089

http://www.sletteboe...DEV 177 910 950

http://www.sportmann...roductid=190194

http://www.sportsnet...pid=913&cid=419

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jackor: Nästa alla Gore-Tex och liknande jackor idag är felkonstruerade. Dom är för täta. För i tiden hade man vanlig dragkjedja (glidelås) med en slå med knappar framför. Man kunde då ha jackan stängd, mer eller mindre, med bara slån. Skydd för väder och vind, men ändå bra ventilation. Idag är det nästan utseslutande vattentäta dragkjedjor som gäller, utan slå. Fungerar inte alls lika bra.

Min nästa jacka kommer jag därför att sy själv.

Något som är bra att ha är värmejacka. Perfekt att ha på snabbt vid rast och så. En lätt dunjacka (har själv Bergans, fungerar bra) är kanon och tar lite plats.

För den som är lite mer medveten om djurskydd och sådant väljer en jacka med primaloft eller likanande istälelt för dun. Syntetmaterialen tål ofta vatten bättre också, än dun.

Själv har jag en klättermusen primaloftjacka på inköpslistan, men måste få lön först.

Köpte nyligen ett par Haglöfs värmebyxor också. Inte Primaloft utan någon kinesisk kopia i dessa. Fungerar mycket bra, tar nästan ingen plats i packningen.

När det gäller underkläder håller jag på med en långtidsutvärdering av Biltemas underkläder. Dessa är i syntet har hitills fungerat mycket bra! Dom enda som varit bättre är Patagonia, men då kostar dessa 5 gånger mer än biltemas.

Att ha med extra värmekläder är A och O på fjällturer om vintern. Vädret kan snabbt urarta.

Allmänt:

Jag har börjat se mer på klättermusens sortiment. Produkterna verkar betydligt mer utprovade och utformade för att att fungera än hos många andra.

Ull undviker jag om det går. Jag föredrar syntkläder. Men det verkar vara olika från person till person, vi är ju olika. För en del fungerar ull bra, men inte för mig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På høyfjellet i kuldegrader så synes jeg bomull er best både i jakke og bukse. Jeg antar at microfiber kan konkurrere med bomull, men har ikke prøvd dette om vinteren. Microfiber vil tørke raskere. Men en fuktig anorakk pleier ikke være noe problem, da den fryser til et løstsittende ispanser og ikke ser ut til å trekke særlig mye varme fra kroppen.

När det gäller underkläder håller jag på med en långtidsutvärdering av Biltemas underkläder. Dessa är i syntet har hitills fungerat mycket bra! Dom enda som varit bättre är Patagonia, men då kostar dessa 5 gånger mer än biltemas.

Skal prøve biltema godt tips. Antar du snakker om dette?

http://biltema.no/no...-2-deler-21105/

Men på tur blir det nok fortsatt ull.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et sett med langt 400 grams Merino ullundertøy på Biltema i fjor, og er storfornøyd. Prisen var 490 kroner for settet, noe som var halvparten av tilsvarende hos sportskjedene. I år ser det ikke ut til at de har det lenger. Synd, for passformen er også veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på og anbefaler godt gammelt bomull plagg i kaldt tørt fjellvær. Er du mer usikker på været kan jo fort dette ende i søkk våte klær desverre. Om man ikke vil go for membranplagg av typen gore-tex osv er jo G-1000 fra fjellreven et godt alternativ. Puster bedre enn gore-tex (mer som bomull) men kan samtidig impregneres med grønlands voks for å gjøre mer vanntett. Blir aldri like tett som membran, men tåler noen skurer regn uten problem. Minus er at det veier mer enn membran plagg om du bryr deg om det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke vil go for membranplagg av typen gore-tex osv er jo G-1000 fra fjellreven et godt alternativ. Puster bedre enn gore-tex (mer som bomull) men kan samtidig impregneres med grønlands voks for å gjøre mer vanntett. Blir aldri like tett som membran, men tåler noen skurer regn uten problem.

Grønlandsvoksen fungerer ypperleg på rein bomull også. Men ein må vera klar over at denne voksen stopper effektivt dei pustande eigenskapane, dette gjeld både for G-1000-stoffet og rein bomull. Men litt voks på dei plassane ein erfaringsmessig veit at det lett vert vått, kan gjera underverk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jackor: Nästa alla Gore-Tex och liknande jackor idag är felkonstruerade. Dom är för täta. För i tiden hade man vanlig dragkjedja (glidelås) med en slå med knappar framför. Man kunde då ha jackan stängd, mer eller mindre, med bara slån. Skydd för väder och vind, men ändå bra ventilation. Idag är det nästan utseslutande vattentäta dragkjedjor som gäller, utan slå. Fungerar inte alls lika bra.

Min nästa jacka kommer jag därför att sy själv.

Specifik rekommandasjon kring bomullsjakke med glidelås, slå med knapper, og vottvenlig: http://www.snowsled.com/outdoor-clothing/ventile-clothing/osprey-jacket/ -- Denne er ikke så rimelig, men du får den sydd på mål. Her noe produktdata (og nei, jeg er ikke assosiert i det hele med tilvirkeren, og selger intet som har med saken å gjøre):

* Dobbel bomull: Yttre laget blir fuktig/hardt ved regn, innre laget tørt

* Slå, glilås, knapper

* Lang

* Midjebånd og 'bunnbånd'

* Raglan armar - ingen sømmer på akslene

* Alt kan reguleres med votter på. Jeg har satt et ekstra bånd i glidlåset for kartlommen for vottregulerbarhet.

* Ekstra lommer: Det er bare å be om ekstra lommer på innsiden. Jeg har der mobillomme, lommebokslomme, samt to digre lommer for ekstra votter/luen

* Jokselær langst ned på ærmene for økt slitestyrke

* For meg meget bra fast hette.

* En av frontlommene er foret med 'no grip'-tøy, som gjør det ekstra enkelt å 'slida in/ut' en GPS eller liknende. Det er å en hyske der, slik at man kan ha et fast feste i jakke for ting.

* Tips: Be om mørk utside og rød innside. Da har du muligheten å se grei ut i bymiljø, og ved nødssituasjon Fjellet: Snu jakke og ta det røde utad. (Nei, jakke er ikke vendbar i utgangspunkt, men det er mulig.)

Alltså, en super jakke så lenge man vil ha bomull. Hadde jeg kjøpt idag hade jeg å vurdert Fjellrevens jakke 'Tur'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd! Slik jeg leser det dere skriver så er ikke min 20 år gamle kunnskap om å bevege seg/oppholde seg i fjellet vinterstid så avleggs som jeg fryktet. Det betyr vel at de erfaringene man har gjort seg gjennom flere tiår med ferdsel i den norske fjellheimen er godt fundamentert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet har ikke forandret seg noe særlig på 20 år. Det som var "god latin" for 20 år siden gjelder nok fremdeles selv om utstyret har gjennomgått en stor utvikling. Utviklingen på utstyrsfronten har nok ikke endret noe på grunnprinsippene.

Det er fortsatt ull under og vindtett over, og dette har til og med sportsbutikker og produsenter innsett etter en del år med fronting av superundertøy og kunstfiber som det mest perfekte. En venn av meg som har drevet med dette i snart en hel mannsalder og har undervist mange i fornuftig bekledning opp gjennom tider med vekslende anbefalinger fra de som tjener penger på klær, pleide alltid å avslutte sine leksjoner med setningen: "Men erfarne fjellfolk mener at . . . . . . ."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.