Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå på tur på om kvelden/natten - grunn til bekymring?


Qme

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte jeg ville dele et problem med dere "fagfolk" på dette feltet.. Det har seg sånn at jeg har vært på noen turer i det siste på Sunnmøre, ski/stegjern på kvelden etter mørkets frembrudd i flott måneskin og nydelige solnedganger. Er bosatt her og har flere hundre turer her og ser meg selv som fjellvandt. Postet noen bilder på facebook og så i etterkant statuser om at folk hadde registrert lys (hodelykter) på toppene og var bekymret.

For nå er det slik at "alle" blir bekymret bare de ser lys i fjellet. Senest i kveld hadde vi en situasjon der folk stod nede i bygda og blinket. Hvorfor det? De var tre i følget. Om noe hadde skjedd så ville de vel ha ringt etter hjelp selv? De tre kontaktet noen som skulle møte de som blinket og forklare situasjonen.

I fjor stod folk på andre siden av fjorden og blinket med tusenmeterene på bilen da de så lys på Skårasalen - to gutter som overnattet og koste seg med primus. Litt utpå kvelden landet det et helikopter så de kastet seg over teltet så de ikke skulle miste det. Da trodde folk i bygda at de trengte hjelp. Burde disse sagt ifra på forhånd? Skal jeg ringe politiet hver gang jeg skal på de små toppene rundt om kring?

Tror folk generelt er mørkeredde. Turene er jo akkurat de samme som på dagtid - bare med litt mindre lys. Har man ekstra batteri og annet ekstra utstyr (ekstra lykt) for å klare seg ute en natt så ser ikke jeg grunn til at folk skal bli bekymret og vi holde oss hjemme en stille novemerkveld, men det virket som det er en sperre der - det er nytt eller noe so de ikke har sett da de vaks opp - og dermed tar man avstand fra det. Vil gjerne høre synspunkt på akkurat dette, både positive og negative.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det er en kombinasjon av flere ting. En ting vil jeg tro er gjeldende er at "folk flest" ikke tenker at folk kan være ute i skog, mark eller fjell etter mørkets frembrudd frivillig (eller før for den sak skyld). Det er jo slik at majoriteten ikke er ute og trasker lengre om det enten skulle være en fisketur eller topptur. Jeg vil dog tro at det kan være lokale variasjoner, men i hovedsak er vel ikke folk vant til det?

I tillegg som det nevnes over her har vi kanskje litt mer "panikk" en i tidligere tider. Når det er sagt skal man jo være glad for at folk bryr seg...Alternativet er vel strengt tatt verre.....

Jeg er tilhenger av sunn fornuft, men som det har blitt sagt: Vanlig sunn fornuft er ikke særlig vanlig:)

Mvh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur at folk flest ikkje bryr seg i det heile, dessutan sit dei inne og ser på tv. Folk flest er ikkje klar over at det er månelyst ein gong.

Men så er det nokre få som tilfeldigvis er ute eller ser ut. Nokre få av desse att, er av det engstelege slaget. Dess fleire som kan sjå noko rart, dess større er sjansen for at ein av desse trur at noko er gale. At ein gjer noko når ein trur at nokon andre er i nød, er jo bra, sjølv om det i enkelte tilfeller viser seg at ein tok feil.

Stadig kraftigare lykter gjer jo også at ein lettare vert sett. Og gode reflektorar på nyare lykter gjer også at vert ein effekt av blinking dersom ein oppheld seg i den retningen lykta svingar over, det gjer det også mykje lettare å oppdage, og misstolkast som eit signal, enn dei gamle lyktene som kasta lyset meir tilfeldig ut i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nå er det slik at "alle" blir bekymret bare de ser lys i fjellet.

Skal jeg ringe politiet hver gang jeg skal på de små toppene rundt om kring?

Tror folk generelt er mørkeredde. Turene er jo akkurat de samme som på dagtid - bare med litt mindre lys. Har man ekstra batteri og annet ekstra utstyr (ekstra lykt) for å klare seg ute en natt så ser ikke jeg grunn til at folk skal bli bekymret og vi holde oss hjemme en stille novemerkveld, men det virket som det er en sperre der - det er nytt eller noe so de ikke har sett da de vaks opp - og dermed tar man avstand fra det. Vil gjerne høre synspunkt på akkurat dette, både positive og negative.

Virker som litt spesielt engstelige folk i disse situasjonene, og som dessuten ikke har fått med seg den enorme utviklingen i utstyr som har foregått og som gjør det mye sikrere å være ute nattestid. De nyere hodelyktene tillater flotte turer utenfor løyper og det er helt håpløst å skulle forestille seg en meldepliktdersom en planlegger turer når det er mørkt! Tror dette vil normalisere seg etterhvert som det blir vanlig å se ferdsel med lykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysteriske ja... det finnes stort sett 2 slags folk i bygda; fjellfolk som skynder seg for å komme seg ut ved hver eneste anledning, og de som henger i kjøpesenteret i helga og dyrker tullprat mens de nytter kaffeen. Og begge slag har ingen peiling hva de andre driver med. Med stor sjanse for misforståelser altså ;-)

Oja, og en tredje slag som drar til konformasjon hele året rundt og ikke liker å drikke kaffe med slag no. 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger når jeg bega meg langt fra teltet i mørket og før GPSens tid, vurderte jeg å henge en lite blinkende lykt (hvitt lys) på teltet for å finne det igjen i løpet av natten. Men jeg forkastet alltid ideen, nettopp fordi noen kunne misforstå. Når jeg leser innleggene her var det nok en riktig beslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis det er så mørkt at du risikerer å ikke finne igjen teltet så kan du bare henge opp noen refleksbrikker rundt i området nær teltet. Disse ser du på lang avstand med en vanlig lommelykt .

Ellers så må du regne med at hvis du er ute i mørke og brenner bål så vil posisjonen din bli registrert av eventuelle fly som passerer. På sommeren med mulig fare for skog- eller lyngbrann så kan du regne med at bålet ditt blir innrapportert. det går ingen alarm og det blir ikke satt i gang noen aksjoner før en eventuell brann blir bekreftet.

Om folk ser lys i skogen eller fjellet en kveld eller natt burde ikke gi grunnlag for noen reaksjoner. Hvis noen trengte hjelp så ville de vel signalisert på en helt annen måte enn å bare lyse litt rundt seg. Kanskje det ville være naturlig å prøve med noen morsetegn.

post-4220-0-05344100-1355619087_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe om folks reaksjon på lys i mørket, men at flere har et noe pysete forhold til natten, skal jeg gjerne underskrive på. De sitter inne i opplyste rom, ser ut og kan fortelle at det er bekmørkt ute. Akkurat - snø på bakken og stjerneklart er ikke høylys dag, men fullt brukbart for de av oss som drar seg ut av sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så mørkt at du risikerer å ikke finne igjen teltet så kan du bare henge opp noen refleksbrikker rundt i området nær teltet. Disse ser du på lang avstand med en vanlig lommelykt .

Ellers så må du regne med at hvis du er ute i mørke og brenner bål så vil posisjonen din bli registrert av eventuelle fly som passerer. På sommeren med mulig fare for skog- eller lyngbrann så kan du regne med at bålet ditt blir innrapportert. det går ingen alarm og det blir ikke satt i gang noen aksjoner før en eventuell brann blir bekreftet.

Om folk ser lys i skogen eller fjellet en kveld eller natt burde ikke gi grunnlag for noen reaksjoner. Hvis noen trengte hjelp så ville de vel signalisert på en helt annen måte enn å bare lyse litt rundt seg. Kanskje det ville være naturlig å prøve med noen morsetegn.

Den dere morsenøkkelen du la ut gir ikke mening. Jeg får ikke eksempelet til å stemme med det skjemaet jeg ser..

EDIT: Når "Å" mangler, blir det selvfølgelig litt forvirring. Her var den samme nøkkelen, med en god foklaring: http://www.speider.org/index.asp?Link=Tips/Morse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hehe jeg har faktisk aldri tenkt på at lykt i marka på natta kan være noe problem *ler* Jeg går nesten daglig i marka med hodelykt etter det er blitt mørkt på denne tida av året. Ikke lange turer, og unngår heftig terreng hvor man må ha god kontroll på hvor jeg setter beina. Men å gå på stier i mørket er det da ingen fare med. Om folk reagerer og melder inn lys i marka, så er det faktisk ikke min feil. Såpass frihet må man da ha. At man kan gå seg en tur i marka på kvelden uten at folk reagerer og blir redde pga litt lys.

Litt ironi i hverdagen: Eneste gangen jeg noen gang har blitt etterlyst når jeg er på tur, er også eneste gangen jeg har meldt i fra til politiet hvor og når vi skulle gå, så det er neppe noe poeng i å melde i fra til politiet :P Tviler sterkt på at de leste det og en meldeplikt ville vært rimelig bortkasta og hemmende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig grunnen til at det er best å være på tur der det ikke er noe folk. Men jeg skjønner at i noen deler at landet at fjellene ligger tett opp bebyggelsen. Jeg tror det er opp til politiet å høre på hva som blir innrapportert og utfra det å bedømme om de må gjøre noe. Hvis de får rapportert et lite lys på et fjell som ikke sender ut sos signaler, gjør de sannsynligvis ingen.

For ikke så lenge siden hadde vi noen brannmenn på veien som ville vite veien til en sti i skogen, så jeg ble for å vise dem. Det var nesten mørkt. En person på andre siden av dalen hadde ringt dem for å fortelle at det var en brann opp i skogen. Jeg snakket med fyren senere og han sa det var vanskelig å få brannvesenet til å tro at det var en brann.

Brannmennene stilte mange spørsmål pg da jeg fortalte at det var noen hytter der og den ene var til salgs, begynte de med en gang å mistenke at det var en person som brente bål. Det viste seg å være den nye eieren som fyrte opp avfallet som han ikke trengte mer. Bålet varav sankthansstørrelse og lå veldig tett på et tre. Hytta har ikke vann. Så jeg skjønte at brannmennene tok en alvorsprat med ham. Senere kom også politiet dit.

Konklusjon: ja, du skremmer folk med store bål om natten. Men brannmennene må overbevises lenge før de setter inn en aksjon. Hvis du bare har et kaffebål, ken jeg ikke tenke meg at de kommer. De kan forøvrig også krangle lenge om hvilken kommune som må stille, siden dette var presis ved en kommunegrense...

Jeg ser forøvrig veldig ofte små lys om kvelden på oversiden av delen. Der er det mange som driver med isklatring på en foss og de holder også på hele kvelden. Det bekymrer ikke meg, men det er kanskje fordi jeg også ser dem i helgene på dagstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hysteriske ja... det finnes stort sett 2 slags folk i bygda; fjellfolk som skynder seg for å komme seg ut ved hver eneste anledning, og de som henger i kjøpesenteret i helga og dyrker tullprat mens de nytter kaffeen. Og begge slag har ingen peiling hva de andre driver med. Med stor sjanse for misforståelser altså ;-)

Oja, og en tredje slag som drar til konformasjon hele året rundt og ikke liker å drikke kaffe med slag no. 2.

Det spørs mye om det er snakk om kveldstur i byen eller på fjellet, men selv på den lyse dagen er mange hysteriske og foretrekker å slappe av hjemme eller reist på hyttetur. Så er unnskyldningen at de ikke har råd, men det er stort sett mørket som er unnskyldningen. Folk uten store erfaringer med å telte bør begynne å gjøre det når det er lyst ute. Er det snakk om tur i byen, så er folk redde, bare fordi folk er på fest i helgene. Sannheten er at hvis man overvinner mørket og bruker lommelykt, så går det alltid fint, men man bør bruke refleks i mørket. Min refleks er festet i jakkelommen og den bruker jeg alltid når det er mørkt ute.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.