Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tykk is trenger man for trygg ferdsel ?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

post-10401-1354189468,2703_thumb.jpg

Sitter her og ser utover dette vannet. Har 350 meter ut til det blir dypt nok - vanndybden ut dit er på sandbanken ca 150 cm...

Skal ut å prøve fisket senere - hvor tykk is mener dere man trenger for trygg ferdsel ... Unger og kjerring og spark inkl :) det er 14 minus nå - og meldt minus 20... Er ca 10 cm is ved land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropo:

Et tips for å måle istykkelse er å ta med seg en is-skrue (for bre) også tape feks da 5cm opp på skruen. Går skruen ned i vannet er ikke isen tykk nok, går skruen ned til tapen uten at det kommer vann, så er det bra. Har du en skarp skrue går det raskt, og man svekker ikke isen som når man slår hull med ei øks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst 5 cm på stålis. I alle fall om man skal ha med kone og barn og full rulle utpå. Isen kan variere litt, så sjekk jevnlig. Er det dårligere kvalitet på isen bør man være mer forsiktig og helst ha litt mer å gå på. Ispigger er et must! Man går ikke på isen uten, like greit å gjøre det til en vane først som sist. Livlineer også greit å ha. Man leker ikke med tidligisen, den kan være lumsk, selv om den ikke er like "nifs" som vårisen.

Jeg går utfra at det er et vann, ikke elv? Alle områder med bevegelig vann skal man være forsiktig med. Inn- utos og denslags. 14-20 minus over litt tid skulle nok klare å lage et fint lokk temmelig kjapt, håper på noe lignende her, selv om det ser litt dårlig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye nyttig info her fra de nettsidene dere lenket til.

Fra den siste: "Ved vindstille vær uten snø på isen vokser istykkelsen med 2,4 millimeter pr. minusgrad pr. døgn. Ved -20 grader bli altså isen nesten fem centimeter tykk i løpet av ett døgn."

Jeg var mest usikker på om istykkelsen gikk ned om vanndybden øker. Det er et svært og rimelig stillestående vann ja. Ut på sparken i morgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir tankefull og trist over hvor fort iver og naturglede kan snu til noe forferdelig for mange. Jeg kjenner ikke mer til denne ulykken enn det jeg leste i avisen, men får håpe det går ham godt...

http://www.adressa.no/nyheter/moreromsdal/article6755029.ece

Selv den beste kan rammes, men vi får alle forsøke å lære oss mest mulig og sørge for store nok sikkerhetsmarginer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygg sak.

Når det gjelder min isfisketur så ble den utsatt..

Jeg forhørte meg med lokale folk og da sa at isen hadde lagt seg langs land for lenge siden, men at østavinden kunne gjøre isen utrygg lengr utpå.

Observerte at vann ble presset opp langs land når østavindskulingen tok på andre siden... Tror kanskje det er bedre å være ekstra sikker når det er utfordrende vindforhold og når de lokale ikke går på isen er det sikkert en grunn til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje bedre å stå på land og lure på om isen er trygg enn å ligge i en råk å vite at den ikke var det.

Ispigger og diverse utstyr er viktig for å komme seg opp, men man skal være klar over at når man ligger i vannet så går det ikke mange minuttene før man er så kald at man ikke klarer å hjelpe seg selv, og etter 15 - 20 minutter så er man ferdig hvis ikke noen kommer og hjelper.

Det er også fryktelig kaldt å stå på isen med gjennomvåte klær, og hvis man da har lang vei å gå for å komme hjem så kan også det være livstruende.

Kulden er en skummel fiende. Den kommer krypende stille og forsiktig og kan knekke den tøffeste helt mer effektivt enn både kniv og gevær.

På østfronten i siste verdenskrig så har jeg lest at det var flere tyske soldater som stupte på grunn av kulde enn på grunn av kuler og granater.

Her hos oss så må isen være minst 13cm før den blir åpnet for offentlig ferdsel, men er man på fisketur et sted inne på fjellet så gjelder jo litt andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bærer dere ispiggene mest mulig sikkert og tilgjengelig når dere ferdes på isen?

Hvis man skal ferdes på is der man ikke er 100% trygg kan man ha med ispigger, og en sekk hvor man har tørre klær i en vanntett pakkpose. Denne fungerer som flyteelement om du skulle falle gjennom isen, og så kan du skifte til tørre klær når du har kommet deg opp av isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle begi meg ut på isen selv så snart jeg får meg et par skøyter. Isen her oppe er på det minste 10 centimeter, og opp til 50 centimeter på det tykkeste, så jeg tror ikke det er noe problem. Tanken er å å følge elva oppover, nedover tør jeg ikke da det er noen høl her og der, og siden jeg ikke har gått på skøyter på en årrekke, så ender jeg vel oppi et de.

post-5172-0-22184500-1355053597_thumb.jp

post-5172-0-18732500-1355053609_thumb.jp

post-5172-0-97504600-1355053624_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bærer dere ispiggene mest mulig sikkert og tilgjengelig når dere ferdes på isen?

Hvis man skal ferdes på is der man ikke er 100% trygg kan man ha med ispigger, og en sekk hvor man har tørre klær i en vanntett pakkpose. Denne fungerer som flyteelement om du skulle falle gjennom isen, og så kan du skifte til tørre klær når du har kommet deg opp av isen.

Ispigger SKAL henge rundt halsen med snorene fri. Slik er de lett tilgjengelige om uhellet skulle være ute. Et triks isfiskere har brukt i årevis er å dra all bagasjen etter seg på en pulk. På den måten fordeler man vekten, og man har klær og utstyr oppe på isen om man går gjennom. I tillegg har man ikke noe tungt sittende fast på ryggen hvis man skulle være så uheldig å havne i vannet.

At man slipper å bære alt i en sekk, og pakke sekken hver gang man skal flytte på seg er også en fordel. I tillegg veier isbor og fiskeutstyr endel, spesielt for gjeddefiskere eller dem som fisker på sjøisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ispigger SKAL henge rundt halsen med snorene fri. Slik er de lett tilgjengelige om uhellet skulle være ute.

Men da er det jo en viss kjangs mor at man kan miste de dersom man faller igjennom, hvis jeg forstår det rett med at du bare henger de over nakken. Jeg ser for meg at det må være tryggere å knyte de fast ett eller annet sted, mens de selvfølgelig henger fritt framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo en viss kjangs mor at man kan miste de dersom man faller igjennom, hvis jeg forstår det rett med at du bare henger de over nakken. Jeg ser for meg at det må være tryggere å knyte de fast ett eller annet sted, mens de selvfølgelig henger fritt framme.

Med dagens gode ispigger er sjansen for at du mister dem når d har dem rundt halsen temmelig liten. De sitter svært godt på plass der. Tror jeg ville satset på det fremfor å ha dem et sted man ikke vet om man får tak i dem. Henger de riktig er veien fra å løsne dem fra holderne til å smelle piggene i isen veldig kort, samtidig slipper du å ta hendene under vann, om de ikke allerede har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har GOD kontroll på hva du driver med. Elv og is er skummelt. Både i forhold til om isen holder og hva som skjer med deg om du går igjennom isen og blir tatt av stømmen.

Jeg gikk opp store deler av elven i går, og så vidt jeg kan se så var det ingen steder langs bredden nær land som var utrygt, så alt i alt så tror jeg det er sikkert. Men jeg kommer ikke til å ile avgårde for å si det sånn, jeg tar en meter for meter av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samles noen isobservasjoner her:

Tekstvarslet her kom med en nyttig info om vanndybde og istykkelse - ref min første post

Vannene er snøfrie og innbyr til skøyting. Sjekk isen nøye om du er i tvil om tykkelsen, den bør være minst 10 cm. Husk at isen legger seg sist på dype partier. Det kan derfor være tykkere is ved land enn lenger utpå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dagens gode ispigger er sjansen for at du mister dem når d har dem rundt halsen temmelig liten. De sitter svært godt på plass der. Tror jeg ville satset på det fremfor å ha dem et sted man ikke vet om man får tak i dem. Henger de riktig er veien fra å løsne dem fra holderne til å smelle piggene i isen veldig kort, samtidig slipper du å ta hendene under vann, om de ikke allerede har vært der.

Så de sitter i en holder ja. Trodde de bare hang og slang over nakken i en tråd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.