Gå til innhold
  • Bli medlem

Skikkelig varm ulltrøye


can

Anbefalte innlegg

Annonse

Leste en test, for noen år tilbake, om isolasjonsvenen til plaggene vi diskuterer. Kan ikke huske hvor artikklen stod, men det virket som om den var seriøs. (Det var ikke noe tvilsomt, som bl.a. Dagbladet, eller Jakt og fiske undersøkelse). Gjaldt kun forskjellen mellom vanlig ull og gode kunstfiber.

Testen var bassert på klær, til aktivt bruk. Og det var anbefalinger, til klær, ved forskjellig aktivitetsnivå.

I tørr tilstand, kom ull NOE bedre ut, enn enn kunstfiber. Og motsatt, i fuktig tilstand! Desto mer fukt det ble påført plaggene desto dårligere ble ull! Forskjellen var ikke dramatisk, men likevell.

Dette stemmer bra med mine erfaringer. Jeg har vokst opp med ullundertøy, direkte på kroppen og jeg klør ikke. Og i overgang til kunstfiber, hadde jeg også ullundertøy. Så begge ble testet på div. kalde dager. Tro hva dere vill, men jeg tror dere "henger dere på" en gammel myte, dere som sverger til ull.

Ull har hår som er hole (med åpning i tuppen), som gjør at håret trekker vann som et trekkpapir, eller et sugerør. Kunstfiber har ikke noen åpninger og trekker derfor ikke vann. Med varme fra kroppen, blir fukt (svette) presset utover, fra kroppen og holder kroppen og alle kunstfiberplagg "tørre". For de som er interessert i å ha det beste, så kan dere jo forsøke et sett med kunstfiber. Start med et undertøysett, så får dere erfaring, i stedet for KUN å være påstålige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har tydeligvis forskjellige oppfatning av hva som funker og ikke. Helly Hansen kan være så proffe de vil, når de ikke klarer lage vanntette klær som skal være vanntette, er jeg ikke så sikker på at de klarer lage andre klær med god kvalitet heller. Ved høy aktivitet er superundertøy best (om man holder pusten for lukta), skal man ha pauser bør man gå for ull.

Min erfaring er ullnett fra aclima innerst, lufta gir god isolasjon og nettingen tørker fort og transporterer fukta bort fra kroppen, som mellomplagg bruker jeg enten aclima warmwool eller hotwool, avhengig av aktivitetsnivået og hvor kaldt det er. Skal jeg være i bevegelse har jeg tykk ullgenser utenpå, om det er for varmt å gå med ullgenser har jeg en dunjakke i sekken. Ull puster bedre enn syntetiske plagg og blir ikke så klamt som igjen fører til mindre svette.

Grunnen til at jeg går for aclima er fordi det er de eneste merinoull-plaggene jeg ikke har klart å krympe i vask. Andre merker funker sikkert like bra om man ikke slenger alle klærne på 40 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har tydeligvis forskjellige oppfatning av hva som funker og ikke. Helly Hansen kan være så proffe de vil, når de ikke klarer lage vanntette klær som skal være vanntette, er jeg ikke så sikker på at de klarer lage andre klær med god kvalitet heller. Ved høy aktivitet er superundertøy best (om man holder pusten for lukta), skal man ha pauser bør man gå for ull.

Min erfaring er ullnett fra aclima innerst, lufta gir god isolasjon og nettingen tørker fort og transporterer fukta bort fra kroppen, som mellomplagg bruker jeg enten aclima warmwool eller hotwool, avhengig av aktivitetsnivået og hvor kaldt det er. Skal jeg være i bevegelse har jeg tykk ullgenser utenpå, om det er for varmt å gå med ullgenser har jeg en dunjakke i sekken. Ull puster bedre enn syntetiske plagg og blir ikke så klamt som igjen fører til mindre svette.

Grunnen til at jeg går for aclima er fordi det er de eneste merinoull-plaggene jeg ikke har klart å krympe i vask. Andre merker funker sikkert like bra om man ikke slenger alle klærne på 40 grader.

Helley Hansen er proffe på alt av arbeidstøy (av de beste i verden), unntatt ytterbekledning, som skal tåle regn. De bygde seg opp på dette området arbeidsklær og arbeidsfolk bruker ikke "skall" klær. De er for skjøre og dyre å ødelegge. Men som et verdensomspennende firma, som også forsøker å tilby alle typer bekledning for både arbeid og fritid, har de også et tilbud med allværs ytterbekledning. Blir nok bedre med tiden dette også.

Men det var vel ikke ytterbekledning vi diskuterte. At meningene er forskjellig, er ikke merkelig. Men det som er merkelig, er at dere som aldri har førsøkt begge typer undertøy og "mellomlagstøy", kan uttale dere om hva som er best! Prøv selv!

Jeg har ikke noe problem med lukt, fra "polly" superundertøy (av brynjetypen). Og jeg bruker mindre mellomlagsklær, når jeg bruker kunstfiber, enn når jeg bruker ull (med samme ytterbekledning). Og største forskjellen, er kanskje sokkene i jaktstøvel (lang type av lær), eller med moderne gummistøveler alla Grubs og tunge skistøvler. Jeg fryser letter på beina med ull, enn med kunstfiber. Og etter min mening, kommer det raskere lukt fra ullsokker, enn kunstfiber. Men, det er samme problematikken.

Vi diskutere kanskje også ut fra forskjellige forutsettninger, bruksområder og i bruk svært forskjellige temperaturer. Det krever noe mer av klær for å bruke i flellet, en kald vinterdag med vind, enn det kreves i andre enden av "skalan", som gåing på en tursti! Og så noen som løper i lengrennsløypa. Dermed blir også referansene forskjellig.

Personlig så er jeg fuglejeger (skog/fjell) og friluftsmann. Om vinteren så trener jeg hund (snørekjøring), på ski med aktiv skøyting, kun i 20 til 30 min., normalt 3 ganger i uken. Er jeg i fjellet, for fuglehund trening, eller jakt, blir det normalt rolig gåing, men utenfor løypene. Kun dagsturer, men ofte i en uke, til 10 dager i strekk. Går da hele dagene, hvis vært tillater. Er det relativt lite vind, går jeg ut når det er 15 - 18 grader. Da har jeg litt å gå på, angående temp. Så det hender jo at det kryper over 20, men merker jeg at kulden "går på", eller vinden tar seg opp, begynner jeg å jakte hjemmover. Og da været kan slå raskt om i fjellet og jeg ikke har med meg utstyr for å grave meg ned, går jeg aldri langt fra bil, overnattingssted, eller veg. Helst ikke mer enn en times rask gåing/ski-kjøring, avhenig av vær, terreng, o.l. Er det væromslag, er jeg påpasselig og om nødvendig avbryter jakt/trening og tar raskeste veg, eller tryggeste veg tilbake. Alså ikke noe ekstremt, men dette er hva jeg har erfaring med, de siste 35 årene. Og det er ut fra slike aktiviteter jeg har argumentert. Jeg er ingen polfarer og overnatter ikke i snøhuler lenger, heller ikke i telt på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var vel ikke ytterbekledning vi diskuterte. At meningene er forskjellig, er ikke merkelig. Men det som er merkelig, er at dere som aldri har førsøkt begge typer undertøy og "mellomlagstøy", kan uttale dere om hva som er best! Prøv selv!

Du bør kanskje ikke være så bestemt i dine påstander uten å vite hva du snakker om. Jeg har selvfølgelig prøvd både ull og syntetisk og mener fortsatt at ull er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ikke være så bestemt i dine påstander uten å vite hva du snakker om. Jeg har selvfølgelig prøvd både ull og syntetisk og mener fortsatt at ull er best.

Tviler på om jeg er mer "bestemt i mine påstander" (som jeg betrakter som meninger), enn deg og mange andre her! Ingen av oss her, har kommet med noen vitenskapelig artikkel, så alt blir synsing. Selv om jeg henviser til en artikkel jeg har lest, men som jeg ikke kan dokumentere.

Forskjellige bruksområder og behov, kan også gjøre stor forskjell, Det var årsak, til at jeg skrev mye om mine bruksområder. Ut fra mine behov og erfaringer, tror jeg fremdeles at rett type "polly" produkt, er bedre enn ull.

Og din påstand om, at ull puster bedere og transporterer fukt bort fra kroppen er undelig. Da tror jeg du tar feil. Tror vel heller, at det du kaller for ullnet fra Aclima, puster fordi det er mye luft og at det meste av fukten, går direkte til mellomlagsklærne. Men greit nok. Av tidliger kommentar, virker det som om du har brukt en ukjent type syntetisk dirkte på kroppen, uten å spesifisere om det var av den tette typen, eller av brynje (netting). Men for meg virker det som, om du har brukt tett syntetisk undertøy. Og i så tilfelle blir det urettferdig, mot Aclimas tilsvarende i Polypropelene, av brynje (netting) typen. Jeg har brukt begge deler, selv om jeg til mine aktiviteter, sverger til brynjetypen. Den tette typen bruker jeg i dag utenpå brynjen, om det er behov. Er det kaldt og vind, kan jeg ha 3-4 syntetiske lag, under ytterjakke. Og det uten at ytterjakken "buler" ut.

Du skriver ingen ting om ditt bruksområde, så jeg under på når og hvor, du bruker disse klærne. Og i hvilke temperaturer! Til mine aktiviteter, i skog og på fjellet, brukes ikke dunjakker! Slikt bruker jeg i urbane strøk og der trenger jeg heller ikke superundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på en side at noen kombinerer syntetisk og ull ved å ha syntetisk innerst og mellomlag av ull. Da får man kanskje litt goder av begge deler. Personlig så bruker jeg brynje ullnetting og ullgenser.

Flere som liker og har tro på ull, bruker likevel "polly" innerst, da oftest av brynjetype. Jeg kjenner til det. Men, har ikke forsøkt det selv. Jeg er fornøyd, med de "pollyprodukter" jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på om jeg er mer "bestemt i mine påstander" (som jeg betrakter som meninger), enn deg og mange andre her! Ingen av oss her, har kommet med noen vitenskapelig artikkel, så alt blir synsing. Selv om jeg henviser til en artikkel jeg har lest, men som jeg ikke kan dokumentere.

Forskjellige bruksområder og behov, kan også gjøre stor forskjell, Det var årsak, til at jeg skrev mye om mine bruksområder. Ut fra mine behov og erfaringer, tror jeg fremdeles at rett type "polly" produkt, er bedre enn ull.

Og din påstand om, at ull puster bedere og transporterer fukt bort fra kroppen er undelig. Da tror jeg du tar feil. Tror vel heller, at det du kaller for ullnet fra Aclima, puster fordi det er mye luft og at det meste av fukten, går direkte til mellomlagsklærne. Men greit nok. Av tidliger kommentar, virker det som om du har brukt en ukjent type syntetisk dirkte på kroppen, uten å spesifisere om det var av den tette typen, eller av brynje (netting). Men for meg virker det som, om du har brukt tett syntetisk undertøy. Og i så tilfelle blir det urettferdig, mot Aclimas tilsvarende i Polypropelene, av brynje (netting) typen. Jeg har brukt begge deler, selv om jeg til mine aktiviteter, sverger til brynjetypen. Den tette typen bruker jeg i dag utenpå brynjen, om det er behov. Er det kaldt og vind, kan jeg ha 3-4 syntetiske lag, under ytterjakke. Og det uten at ytterjakken "buler" ut.

Du skriver ingen ting om ditt bruksområde, så jeg under på når og hvor, du bruker disse klærne. Og i hvilke temperaturer! Til mine aktiviteter, i skog og på fjellet, brukes ikke dunjakker! Slikt bruker jeg i urbane strøk og der trenger jeg heller ikke superundertøy.

Vel...jeg som de fleste andre her er vel ute i all slags vær og temp og tenker at folk flest ikke har interesse av å lese om nøyaktig hvor jeg befant meg og hva jeg hadde på meg da jeg opplevde en enorm stank fra den syntetiske helsetrøya.

Det jeg mente var at du påsto at vi som går for ull ikke har testet annet. Selvom vi ikke kommer med hele livshistorien vår så betyr ikke det at vi alltid sprader rundt i ull. Dun er perfekt som mellomlag under pauser og har ikke bare med det urbane livet å gjøre. Tror du ser for deg noe annet enn hva jeg snakker om.

Også....av tidligere kommentar har du ingen grunnlag for å antyde hva slags syntetisk jeg har brukt.

Så det ikke skal være noen tvil, jeg bruker ull i 30 varme og 30 kalde og alle temperaturer imellom. Bruker det i regn, sol, snø og vind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke store erfaringen med annet enn ull, og kan ikke skryte på meg å ha gått så mange timer i det at det har blitt tungt og vått, men til vårt bruk fungerer det veldig bra. Og når superundertøy synes å koste skjorta, så holder en familie som ikke har så mye å rutte med, seg til ull på tilbud. Så det er jo noe med hver til sitt bruk. Jeg har ikke sjekket prisen på "billig"superundertøy, men jeg fikk et sett til jul en gang, det stinker etter bruk og varmer i hvert fall ikke bedre enn ull, så det frister ikke til noe innkjøp i alle fall. ;)

Jeg skulle likt å sett flere tester på nett, som henviser til hvem som sponser testene, og hvem som har testet de, hvor stor skala produktene er testet i, hvilke forhold osv. For det er jo så mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke store erfaringen med annet enn ull, og kan ikke skryte på meg å ha gått så mange timer i det at det har blitt tungt og vått, men til vårt bruk fungerer det veldig bra. Og når superundertøy synes å koste skjorta, så holder en familie som ikke har så mye å rutte med, seg til ull på tilbud. Så det er jo noe med hver til sitt bruk. Jeg har ikke sjekket prisen på "billig"superundertøy, men jeg fikk et sett til jul en gang, det stinker etter bruk og varmer i hvert fall ikke bedre enn ull, så det frister ikke til noe innkjøp i alle fall. ;)

Jeg skulle likt å sett flere tester på nett, som henviser til hvem som sponser testene, og hvem som har testet de, hvor stor skala produktene er testet i, hvilke forhold osv. For det er jo så mangt.

Her er en test, selv om den er beregnet på "de med høy aktivitet", så er den informativ. Savner en som er testet på en annen måte, eller med flere innlagte tester og for friluftsfolk/jegere, som går hele dagen. Vær obs, det er stor forskjell også når det gjelder syntetisk, så kjøp av rett type. Og det finnes mange gode "polly" som ikke er testet, i relativt lav prisklasse, 2 - 3 hundre kroner, pr. del.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10019137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull har gjennom millioner av år utviklet seg til å gi dyr den beste beskyttelsen mot elementene. Survival of the fittest, eller tok Darwin feil? I think not. Ull slår syntet!

Vel, fly flyr fortere enn fugler, selv om fuglene har brukt millioner av år på å komme dit de ville. ;)

Anyway, mitt inntrykk er at syntetisk nok gjerne kan lede svette bedre enn ull, men ull er varmere når det er vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, fly flyr fortere enn fugler, selv om fuglene har brukt millioner av år på å komme dit de ville. ;)

Anyway, mitt inntrykk er at syntetisk nok gjerne kan lede svette bedre enn ull, men ull er varmere når det er vått.

Joda, noen ting er håpløst gammeldags selv i naturen. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har utejobb året rundt, (forskaling) så det går med noe ull.. . Har hatt devold expedition 200g/m2 og woolpower 400 de to siste årene. Begge holder en sesong,  4-5mnd, såvidt. Det blir hullete av slitasje..  Jeg har ikke hatt så bra ull som jeg fikk av forsvaret, totalt sett. Men de 3 settene er oppbrukt for lengst de og:/  Men det går helt fint med en  tykk ullfrotte, over/under+ bommulsgenser. tykk jakke og vanlig arbeidsbukser ned til 20 grader her i innlandet. Det værste er egentlig 0 føre, og nedbør. Er heldig om boxern er tørr kl fire i slike forhold.. Blir det under 20, og ned mot 30 så kommer nok fiberpelsen på, fanger mye mere luft den.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke materialet i seg selv som varmer, men det er materialets evne til å holde på luft som dermed holder på den varmluften som kroppen produserer som er avgjørende for hvor varmt plagget oppleves. Blir plaggene våte så byttes luften ut med vann, dette vannet kjøles ned og kroppen vil slite mer med å varme det opp. Så hvor mye av luften som byttes ut med vann, altså hvor mye luft det fortsatt er i materialet etter at det blir vått, er avgjørende for hvor godt et plagg isolerer i våt tilstand.

Og selvsagt hvor raskt det tørker, altså hvor raskt det kvitter seg med fuktigheten.

Ull opptar mindre vann og dermed isoler det mye bedre enn f.eks bomull.

Ull finnes selvsagt også i mange kvaliteter som dermed har forskjellig varmeegenskaper, forbehandling på fabrikken gir forskjeller i vasketålighet og slitestyrke, det kan også blandes med andre materialer for å gjøre disse egenskapene bedre, og til sist hvordan stoffet veves.

Skorsteinseffekten motvirkes best ved å TA PÅ LUE..

Jeg bruker kun en Woolpower Original 200g under min Norrøna Trollveggen GTX bukse med sæler, denne comboen har fungert godt på fjellturer og i bakken til under -25.

På overkroppen bruker jeg oftest en HH Warm, den har et Lifa lag innerst med ull utenpå. Innerlaget er alltid mer eller mindre tørt selv etter langvarig høyt aktivitetsnivå. Oftest holder det med et tynt skallplagg utenpå, HH Warm oppleves også som mer vindtett enn en ren ulltrøye.

Kunsten å kle seg akkurat passe i forhold til aktivitetsnivå er nøkkelen til ikke å svette for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke materialet i seg selv som varmer, men det er materialets evne til å holde på luft som dermed holder på den varmluften som kroppen produserer som er avgjørende for hvor varmt plagget oppleves. Blir plaggene våte så byttes luften ut med vann, dette vannet kjøles ned og kroppen vil slite mer med å varme det opp. Så hvor mye av luften som byttes ut med vann, altså hvor mye luft det fortsatt er i materialet etter at det blir vått, er avgjørende for hvor godt et plagg isolerer i våt tilstand.

Og selvsagt hvor raskt det tørker, altså hvor raskt det kvitter seg med fuktigheten.

Ull opptar mindre vann og dermed isoler det mye bedre enn f.eks bomull.

Ull finnes selvsagt også i mange kvaliteter som dermed har forskjellig varmeegenskaper, forbehandling på fabrikken gir forskjeller i vasketålighet og slitestyrke, det kan også blandes med andre materialer for å gjøre disse egenskapene bedre, og til sist hvordan stoffet veves.

Ser du sammenligner ull og bommull. Bommull er da ikke syntetisk! Og våt bommull er det værste en kan ha på seg. Bommull er greit, når den er tørr og det ikke er for kaldt. Men både rett type polly og ull er mye bedre i "kulda". I tørr tilstand, er det nok ikke noe som er bedre enn ull, på grunn av hule hår.

Men jeg ser du nevner, at ull trekker lite vann. :) Få plagg trekker så mye vann som ull. Og grunnen er at hårene er hule og fylles med vann. Tror du meg ikke, så fyll en bøtte med vann og hold en tykk ullgenser nede i vannet ca 5 min. Løft så opp genseren, så skal du se at 4 -5 liter vann er borte i bøtta. Og genseren har blitt 4-5 kg tyngere! Tidligere så var det vanlig å vaske slike ullplagg, i bøtter og kar. Det tar da 1,5 - 2 døgn, å få det tørt i rommstemp. Hadde du gjort det samme med et pollyprodukt, så får du mye mindre vann med deg ut av bøtta, da stoffet ikke trekker vann. Men det er noe vann mellom trådene. Og det renner, av i løpet av få min. Tørkes helt tørr, i løpet av få timer.

Poenget med rett type polly, er at det aldri mer enn litt fuktig (ved mye svetting, ellers tørt), fordi det transporterer all fukt utover. Mens ull samler mye fukt, i hulrommene og blir dåligere. Ved idiotiske tester, har med gjennom bløtt ull og polly og da testet varmeegenskapene. Men dette er da en tullete måte å teste på! Eneste gang dette er reelt, er hvis en faller i vann og blir gjennombløt. Da ville jeg hatt ull. Men til turbruk, så blir sjelden mitt polly undertøy fuktig og derfor bedre enn fuktig ull. Jeg har vokst opp meg ull og brukt det i flere ti-år. Har også fremdeles ullplagg, men foretrekker pollypropelen, eller lignende produkter fra innerst til ytterjakke. Men det er opp til dere, hva dere velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å fortelle en liten historie, om mine første erfaringer med polly, på 70-tallet. Da jeg arbeidet som tømrer, kunne jeg klare meg uten noe på hendene ned til 15 -18 minusgrader, hvis det ikke blåste. Men rundt null grader og snøslaps på matrialer, ble det raskt kaldt på hendene. Tidligere så brukte jeg (og andre) da ullvanter, eller når det var mulig ullvotter. Det ble likevel kaldt på hendene, nå ullen ble våt. Selv etter regelmessig vridning og risteing av ullplagget. Ullvottene/vantene, ble også raskt utslitt. 

 

Så var det noen som kom med Helly Hansens syntetiske vanter og votter. Og det tok ikke lang tid før jeg også kjøpte slike, for å prøve pollyvotter. Når de ble våte og jeg kald på hendene, ristet jeg bare av vannet. Eller så tok jeg av meg votten og slo den mot en stolpe, et bord, e.l. og da kom varmen tilbake i hender og fingere. Det var betydelig forskjell på våt ull og våt polly. Sikkert flere håntverkere som har opplevd dette, da disse produktene var og er poppulære. Og holdbarheten på de vottene, er enestående.

 

Men det tok ennå noen år før jeg tok skrittet og kjøpte de første settene med polly undertøy. Var vel en gang på 80-tallet. Noen år vekslet jeg litt og testet under ulike forhold. I ettertid har jeg nesten utlukkende brukt brukt pollyprodukter, når det er kaldt og jeg er på tur. Ull er ikke dårlig, men etter min mening er rett type polly bedre, når det kommer fukt/svette fra kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tiur3 Vi kan velge å enten høre på deg eller høre på de som kan dette ;) Syntetisk brukes under høy aktivitet, ellers bruker man ull :) Og selv de som produserer det mener poly stinker død og fordervelse etter veldig kort tid. http://aclima.no/guide/hvordan-velge-rett-underty

Lurer også på hvor du har fått det ifra at @Omnilite mener bomull er syntetisk, han har jo ikke skrevet det noe sted. Han skrev bare at ull tar opp mindre vann enn f.eks bomull. En annen egenskap ull har er at det absorberer opp fukten slik at man fortsatt føler seg tørr. De gangene jeg har hatt poly-nett under gore tex buksa har jeg blitt klam i huden, noe som igjen fører til at man begynner å fryse. De gangene jeg har hatt ullnett under har jeg følt meg tørr og absolutt ikke klam :)

http://snl.no/ull

http://snl.no/polypropylen

Er ihvertfall ingen tvil om hva jeg foretrekker å ha rett mot huden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

No har eg ikkje lest alle svara på noken år, men tenkte det var på tide å komma med ett svar til dei som hadde bidratt. Fekk ein lanullva tjukk type til jul i år. den virke veldig varm. Har ikkje vaska den enda mulig den blir litt slaskete i vask får sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.